sidretül münteha
Wed 16 March 2011, 04:35 pm GMT +0200
2- Soru:
İslâmi bir elbise şekli teklif edilebilir mi? Ya da bunun için alternatifler ne olabilir? "Belli yerlerini şu vasıf ve şekilde örtersen tesettür hasıl olmuştur. Ne ile örttüğün, kaç parça ile kapattığın önemli değildir" denebilir mi?
Cevap: Elbise modeli konusunda bir nas olmadığı gibi, fukahanın çizdiği bir şekil de mevcut değildir. Bilakis Allah Resulü, İzar, ridâ, kamîs, cübbe vb. lerden elbise adına bulduğunu giyerdi. [579] denilmektedir.
Tek elbise içerisinde namaz kılınıp-kılınamayacağını soran sahabiye Allah Resulü,
"Her biriniz iki elbise bulabilir mi?" diye mukabelede bulunarak bunun caiz olduğunu anlatmıştır. [580]
Elbise tek bir parça olsa dahi, hem erkek [581] hem de kadın için, [582] namaz kılmaya yeterlidir. Ancak elbise her ideoloji ve kültürde olduğu gibi, İslâm'da da esas fonksiyonu dışında bazı fonksiyonlar icra edebilir ve pekâlâ tebliğ aracı haline getirebilir. Bu açıdan bakıldığında, dinine hizmet gayesiyle başını açarak okuma durumunda olan kızlarımızın, İslâm'ı özel suretlerle öğrenip, arzuladıkları bu hizmeti pasif bir tebliğ yolu olarak, örtüleriyle yapmalarının çok daha tesirli olacağı söylenebilir. Zira "Hal dili, kaal dilinden daha tesirlidir." [583]
[579] Muhammed ez-Zebîdî, Ithâfü's-sa'âde, VII/129. (Resûlullah'ın giyiniş biçimi ite ilgili olarak İbnü’1-Kayyim'den tercüme ettiğimiz bir özeti bu soru ve cevapların sonuna ekleyeceğiz.)
[580] Buhârî, salât, 9
[581] Aynî, Umdetü'l-Kârî, (Mısır, Tarihsiz) lV/74.
[582] İbn.Hacer, Fethü'l-Bârî, Mısır, 1378 (1959) ll/28.
[583] Doç. Dr. Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat, Nün Yayıncılık, İstanbul 1997: 221.