cananay
Mon 22 February 2010, 06:30 am GMT +0200
1 ) Aşağıdakilerden hangisi İslam Mezhepleri Tarihi Biliminin tanımında yer alamaz?
Dinin anlaşılması şekillerinden bahseder.
*Ehli Sünnet anlayışını diğer mezheplere karşı savunur.
Dinin ana kaynaklarını anlama ve yorumlamada ortaya çıkan görüşlerle ilgilenir.
Dine yaklaşım farklılıklarının zamanla kurumsallaşmasını anlatır.
İslam toplumunda ortaya çıkan siyasi ve itikadi zümreleşme hareketlerini inceler.
2 ) Aşağıdakilerden hangisi Hasan b. Musa en-Nevbahtî’ye ait bir eserdir?
*Fıraku’ş-Şia
el-Makâlât ve’l-fırak
Fıraku’l-muslimin
Mezahibu’l-Fırak
el-Fark beyne’l-fırak
3 ) İslam Mezhepler Tarihinin temel kaynakları aynı zamanda Kelam ilminin de kaynakları arasındadır. Bu durum aşağıdakilerden hangisini haklı gösterir?
İslam Mezhepleri ekolleri Kelam okullarından önce teşekkül etmiştir,
Hiçbiri,
*Mezhepler Tarihi yazarları aynı zamanda çok iyi birer kelamcı idiler,
Kelam ilmi, Mezhepler Tarihi biliminden ayrılmıştır,
Mezhepler Tarihi kaynakları Kelam kaynaklarından önce yazılmıştır,
4 ) İslam Mezhepleri Tarihine ait bir terim olması bakımından aşağıdakilerden hangisi daha erken bir dönemde terimleşmiştir?
Fırka/ fırak
İslam Düşünce Ekolleri
Milel-nihal
Mezhep
*Makale/makalat
5 ) Aşağıdakilerden hangisi Kelam ile Mezhepler Tarihi arasındaki temel farklılığı göstermektedir?
*Hepsi
Her iki ilmin kullandığı kaynaklar büyük benzerlik gösterir.
Kelam ve Mezhepler Tarihi arasında meselelere bakışta metot ve yöntem açısından ciddi bir fark vardır.
Kelam ilmi savunmacı bir anlayışla meseleleri ele alırken mezhepler tarihi tasviri anlatımı esas alır.
Kelam ilmi, konularına göre mezheplerin görüşlerini incelerken, İslam mezhepleri tarihi mezheplere ait fikir ve temel görüşlerin ortaya çıkış süreçlerini mercek altına alır.
6)“İslam dininin bir ilahi bir de insanların anladığı ve uyguladığı yönü vardır. Birinci yönü, bütün Müslümanlarca ……… gösterirken, ikinci yönü insanların sosyal, kültürel ve fikri birikimlerine bağlı olarak …… gösterebilir.” Boş bırakılan yerlere hangi ifadeler getirilirse anlamlı bir cümle olur?
Farklılık- değişiklik
Ortaklık- bireysellik
Hiçbiri
*Değişmezlik- farklılık
Farklılık-
7-Günümüz İslam Mezhepleri Tarihi Biliminin temel metodu, ele aldığı konuları objektif bir şekilde ortaya koymaya çalışmasıdır. Bu anlayışa temel kaynaklardan hangisi en fazla uymaktadır?
el-Fasl fi’l-milel ve’l-ehva ve’n-nihal
et-Tebsîr fi’d-dîn
el-Fasl fi’l-milel ve’l-ehva ve’n-nihal
el-Fakr beyne’l-fırak
*Makalatü’l-İslamiyyin ve’htilafu’l-musallin
8-Aşağıdakilerden hangisi Ebu’l-Hüseyin Muhammed b. Ahmed el-Malatî’ye ait bir eserdir?
*et-Tenbih ve’r-redd
el-Milel ve’n-nihal
Makalatü’l-İslamiyyin ve’htilafu’l-musallin
el-Makâlât ve’l-fırak
el-Fark beyne’l-fırak
9-En dar kapsamıyla “Ehl-i beyt” kavramına kimler dahildir?
Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Peygamberin hanımları,
Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Selman, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin,
*Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin,
Hz. Peygamber, Hz. Fatıma, Hz. Peygamberin hanımları, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin,
Hz. Peygamber, Hz. Ali, Hz. Fatıma,
10-“….. Müslüman toplumların kurduğu devletlerin tarihini, ……. ise Müslüman toplumlarda fikri ve siyasi ayrılıkların sonunda ortaya çıkan gruplaşmaların ve bunların zamanla mezhepleşmesinin tarihini inceler.” Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri getirilebilir?
* İslam Tarihi- İslam Mezhepleri Tarihi,
Dinler Tarihi –İslam Tarihi,
Antropoloji- Din Sosyolojisi,
Tarih- Mezhep Sosyolojisi,
Kelam -İslam Mezhepleri Tarihi,
11-Aşağıdaki kavramlardan hangisi Kabe’ye doğru namaz kılmanın farz olduğuna inanan değişik mezheplere mensup Müslümanları ifade etmektedir?
Ehl-i Bid’at,
Ehl-i Hakk
*Ehl-i Kıble,
Ehl-i Ehva,
Ehl-i Tevhid,