beyzanur
Wed 9 December 2009, 04:23 pm GMT +0200
İslam Hukuku Vize&Quiz Sınav Soruları
1)Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir?
Muhassısın şer’i nasslardan olması.
Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması,
Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması
Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması
Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü ol
2)Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir?
* El-İhkam
Takvimü’l-edille
El-Menar
Et-Tahrir
El-Müstesfa
3 ) Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır?
Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır.
Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir.
*Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır.
Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir.
Tek başına birden çok fert için
4)Fıkıh usulü yöntemleri hangi şıkta doğru verilmiştir?
* Fıkıhçı-kelamcı
Fıkıhçı-usulcü
Kelamcı-mantıkçı
Nakilci-fıkıhçı
Mantıkçı-fıkıhçı
5)Aşağıda şer’î hükümlerin (ahkâm-ı şeriyye) düzenleme alanlarını belirleyen seçenek hangisidir?
Ahkâm-ı i'tikâdiyye- ahkâm-ı ahlâkiye-ahkâm-ı nefsâniyye
* Ahkâm-ı i'tikâdiyye- ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı ameliye
Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı ruhiyye
Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı vicdaniyye
Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı diniyye
6)İslam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır.
Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır.
Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır.
Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır.
* Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır.
7)Mümeyyiz çocuğun ehliyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
* Eksik vücup ehliyeti vardır.
İmanı ve yaptığı ibadetleri geçerlidir.
Tamamen menfaatine olan tasarruflar, kimsenin onayına ihtiyaç olmaksızın geçerlidir
Hem menfaatine hem zarara ihtimali olan işlemleri velisi izin verinceye kadar askıdadır.
Davranışlarının cezai sorumluluğu yoktur.
8)Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir?
* Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder
Birinciler kesin diğeri ise zannidir.
Birinciler delil diğeri ise değildir.
Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır.
Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir.
9)Kelamcı usul yönteminin iki klasik eserinin yazarı hangi şıkta doğru verilmişti?
Cessasi-Gazzali
* Cüveyni-Gazzali
Pezdevi-Cüveyni
Cessas-Şafii
Gazzali-Serahsi
10)Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır?
Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır.
Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir.
* Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır.
Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir.
Tek başına birden çok fert için
11)Fıkıh usulü aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmez?
Deliller
Hükümler
Kur’an
Sünnet
* İbadetler
12)Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir?
*Muhassısın şer’i nasslardan olması.
Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması,
Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması
Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması
Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü
13)Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir?
*Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder
Birinciler kesin diğeri ise zannidir.
Birinciler delil diğeri ise değildir.
Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır.
Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir.
14)Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir?
* El-İhkam
Takvimü’l-edille
El-Menar
Et-Tahrir
El-Müstesfa
16)Şer’i delillerin kat’i olanları hangi şıkta doğru verilmiştir?
Mütevatir haber-icma-kıyas
* İcma-Kur’an ayeti-sünnet
Muhkem ayet-mütevatir sünnet-icma
Haber-i vahid-müevvel ayet-kıyas
17) Kur’an’ın muhkem ayetleri-mütevatir sünnet-kıyas-ı fukaha Hangisi asli şer‘i delillerden biri değildir?
Kur’an
Maslahat
İcma
Kıyas
* Sünnet
18)ALLAH alışverişi helal, ribâyı haram kılmıştır’, (el-Bakara, 275) ayetindeki ihlâl (helal kılma) manasındaki ifade ne tür bir lafızdır?
*Zahir
Kinaye
Mecaz
Örfi hakikat
Sarih
19)Delillerin dörtle sınırlandırılmasının gerekçeleri arasında hangisi vardır?
Dört delil Kur’an’da açıkça sayılmıştır.
Dört delil sistemi vahiyle kurulan irtibatı güvence altına alır.
Dört delil sünnette açıkça sayılmıştır.
Delillerin dörtle sınırlandırılması icmanın sonucudur.
Delillerin dörtle sınırlandırılması fakihlerin keyfi bir kararıdır.
20)Boşanmış kadınlar kendi başlarına üç kur’ süresi beklerler” (Bakara, 228) ayetindeki ‘üç’ kelimesini lafız türü ve delalet biçimi hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Müşterek lafız-katiyyü’d-delâle
Has lafız-delaleti zanni
* Has lafız-delaleti kesin
Amm lafız-delaleti katî
Amm lafız-delaleti zannî
21)“İnsan” sözü ne tür bir lafızdır?
* Hâss
Müevvel
Âm
Müşterek
Mukayyed
22)Dilin tevkîfî kökenli olduğunu öne süren görüşe göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Dilin kökeni açısından başlangıçta tevkîfî bir öğretim zorunlu değildir.
İstılahi yolla insanların bir dili oluşturabilmeleri için zihinsel bir olgunluk gerekmez.
Tevkifî yolla dil öğretimi için insanların tümüyle mevcudatı tanımaları zorunludur.
Hz. Adem’e öğretilen ilk dilden sonra insanlar ıstılah yoluyla dillerini kurmuşlardır.
İnsanlığa tevkifi yolla öğretilen ilk dil mükemmel bir dil değildir.
23)Vacib” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez.
Hanefîler göre vacip kesin ve bağlayıcı olmakla birlikte zannî delillere dayanmaktadır.
Hanefîler dışındaki usulcülere farz ve vacip terimleri eş anlamlıdır.
*Şafiîler vacip için “amelî farz” tabirini kullanırlar.
Şafiîlere göre vacip şâri‘in mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı tarzda istediği şeydir.
Hanefîlere göre vacibi inkar kişiyi dinden çıkarmaz.
24) Hangisi asli şer‘i delillerden biri değildir?
Kur’an
* Maslahat
İcma
Kıyas
Sünnet
25)“Müşterek” lafızla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
Müşterek lafzın bütün anlamlarının hakikat olması gerekir.
Müşterek tek bir vaz‘ ile birden fazla manaya konulmuş lafızdır.
Lafızda asıl olan müşterek olmamaktır.
Müşterek lafız, anlamlarından biri tercih edildiğinde müevvel olur.
Şafiîler umûmü’l-müştereki kabul ederler
26)Aklı ve nakli birleştiren ilimler hangi şıkta doğru verilmiştir?
Mantık-felsefe-matematik
*Fıkıh-kelam-tasavvuf
Hadis-fıkıh-kelam
Kelam-tasavvuf-mantık
Tefsir-hadis-fıkıh
27)Namaz kılınca, yeryüzüne dağılın ve ALLAH’ın lütfundan nasibinizi arayın” (Cuma 62/10 ayetindeki emrin delaleti konusunda ortaya çıkan görüş ayrılığının temelinde yer alan ihtilaf konusu hangisidir?
Emrin harici karinelerle anlaşılmasının gerekliliği
Nehyin delaleti meselesi
* Yasaklama ve haram kılma sonrasında gelen emir sıygalarınÖzel bir karine bulunmadıkça memûrun bih’in mubah olduğu
28) Emrin vücûba olan delâletinden başka bir anlamda anlaşılabilmesi için karînenin yeterli olup olmadığıın delaleti
Mutlak lafız ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Hanefilere göre mutlak “hâss” lafzın türlerinden biridir
Mutlak lafız, mahiyete delalet eder
“Öğrenci” kelimesi mutlak bir lafızdır
*Mutlak lafız delalet ettiği fertlerin hepsini içine alır
Mutlak lafızda şümul özelliği yoktur
29)Aklı ve nakli birleştiren ilimler ve dayandıkları zemin aşağıdakilerden hangisinde yanlış verilmiştir?
Amel-Fıkıh
İtikad-Kelam
İnanç-Tasavvuf
Vicdan-Tasavvuf
30) İnanç-Kelam Aşağıdakilerden hangisinde kelam ve fıkıh mezhepleri ilişkisi doğru verilmemiştir?
Eş‘ari-Şafii
Mutezili-Hanefi
Matüridi-Hanbeli
Eş‘ari-Maliki
Matüridi-Hanefi
31)Hükmün mahiyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Hanefi usulcülere göre hüküm mükellefin fiilinin vasfıdır.
Mütekellimûn mesleğine mensup usulcüler hükmü ALLAH’ın kelâm-ı nefsîsi olarak görürler.
Şafiî usulcüler hükmü tanımlarken hükmün ilişkili olduğu mahalli merkeze almışlardır.
Şafiîlere göre “îcâb”, “tahrîm” işlemini hüküm olarak nitelerken Hanefîler “vücub”, “hurmeti”e hüküm derler.
Şer’î hüküm kulların fiillerine ilişkin olup nesnelere ilişkin değildir.
32)Hanefiler âmm lafzın kapsamının istisna, sıfat, şart ve gaye gibi
kayıtlarla daraltılmasına ne ad verirler?
Tahsîs
Nesih
Takyîd
Kasr
Te’vîl
33)Fıkıh usulü sahasında ilk eserin yazılmasının fıkhın furu kısmından sonra gerçekleşmesinin nedeni hangisidir?
Teorik düşünmenin fıkhın olgunlaşmasına ihtiyaç duyması
Fıkhın usulünün zaten biliniyor olması
Fıkıhçıların Şafii’den önce usulünün olmaması
Fıkıhla usulün irtibatının bulunmaması
Fıkıh ilminin usul ilmine ihtiyaç duymasının geç bir gelişme olması
34)“…bunları yapma imkanı bulamayan kişinin üç gün oruç tutması gerekir”. (Maide, 5/89) ayetinden hüküm istinbatı konusundaki ihtilafın temelini aşağıdaki hangi mesele oluşturmaktadır?
Fıkhi ihtilafların hüküm istinbatında ortaya çıkardığı görüş ayrılığı.
Mütevatiren sabit olmamış kıraatlerin şer’i hükmün dayanağı olup olamayacağı.
Kur’an’ın delil değerinin olup olmadığı.
Şer’i hükümlerin istinbatında külli kaidelerin önemi.
Kur’an’ın mütevatiren nakledilmesi.
1)Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir?
Muhassısın şer’i nasslardan olması.
Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması,
Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması
Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması
Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü ol
2)Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir?
* El-İhkam
Takvimü’l-edille
El-Menar
Et-Tahrir
El-Müstesfa
3 ) Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır?
Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır.
Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir.
*Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır.
Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir.
Tek başına birden çok fert için
4)Fıkıh usulü yöntemleri hangi şıkta doğru verilmiştir?
* Fıkıhçı-kelamcı
Fıkıhçı-usulcü
Kelamcı-mantıkçı
Nakilci-fıkıhçı
Mantıkçı-fıkıhçı
5)Aşağıda şer’î hükümlerin (ahkâm-ı şeriyye) düzenleme alanlarını belirleyen seçenek hangisidir?
Ahkâm-ı i'tikâdiyye- ahkâm-ı ahlâkiye-ahkâm-ı nefsâniyye
* Ahkâm-ı i'tikâdiyye- ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı ameliye
Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı ruhiyye
Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı vicdaniyye
Ahkâm-ı ahlâkiye- ahkâm-ı diniyye
6)İslam hukuk usulünde kinaye lafzın ifade ettiği anlam aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Kendisinden murâd edilen anlamın hiç bir düşünceye (teemmül) gerek kalmaksızın işitilmekle bilindiği lafızdır.
Bir lafzın hakikat ya da mecaz olarak o anlamda çok kullanılıyor olmasından ötürü, tam bir açıklıkla kendisi ile kastedilen anlamın açık olduğu lafızdır.
Lafzın konulduğu anlamın dışında başka bir anlamda kullanılmasının kabul edildiği lafızdır.
Mütekellimin niyetine bakılmaksızın, gereği sabit olan lafızdır.
* Hakikat ya da mecaz olsun kendisi ile kastedilen anlamın, kullanım gereği gizli olduğu lafızdır.
7)Mümeyyiz çocuğun ehliyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
* Eksik vücup ehliyeti vardır.
İmanı ve yaptığı ibadetleri geçerlidir.
Tamamen menfaatine olan tasarruflar, kimsenin onayına ihtiyaç olmaksızın geçerlidir
Hem menfaatine hem zarara ihtimali olan işlemleri velisi izin verinceye kadar askıdadır.
Davranışlarının cezai sorumluluğu yoktur.
8)Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir?
* Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder
Birinciler kesin diğeri ise zannidir.
Birinciler delil diğeri ise değildir.
Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır.
Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir.
9)Kelamcı usul yönteminin iki klasik eserinin yazarı hangi şıkta doğru verilmişti?
Cessasi-Gazzali
* Cüveyni-Gazzali
Pezdevi-Cüveyni
Cessas-Şafii
Gazzali-Serahsi
10)Fıkıh usûlü terminolojisinde has lafız nasıl tanımlanmaktadır?
Tek bir anlam için konulan iştirak halindeki her lafızdır.
Tek başına ve müşâreke olmaksızın tek bir anlam için konulan her lafız ve tek başına belirli fertler için konulan her isimdir.
* Tek başına tek bir anlam için konulan her lafızdır.
Bir tek ferde delâlet eden şahıs ismidir.
Tek başına birden çok fert için
11)Fıkıh usulü aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmez?
Deliller
Hükümler
Kur’an
Sünnet
* İbadetler
12)Aşağıdakilerden hangisi Hanefilerin tahsîs delilinde (muhassıs) aradıkları şartlardan biri değildir?
*Muhassısın şer’i nasslardan olması.
Muhâssısın âmm lafzı ihtiva eden nassdan müstakil/munfasıl olması,
Muhassısın âmm lafza zaman bakımından mukârin olması
Muhassısın kat’îlik ve zannîlik bakımından âmm’ın derecesinde olması
Muhassısın, âmmı ihtiva eden nassın bir cüz’ü
13)Kitab-Sünnet-İcma’dan oluşan birinci grup delillerle Kıyas delili arasındaki temel fark hangi şıkta doğru verilmiştir?
*Birinciler hükmü ispat diğeri ise hükmü izhar eder
Birinciler kesin diğeri ise zannidir.
Birinciler delil diğeri ise değildir.
Birinciler vahye diğeri ise vahiy dışı kaynağa dayanır.
Birinciler her zaman delil diğeri ise sadece bazı durumlarda delildir.
14)Aşağıdakilerden hangisi memzuc usul yöntemine göre yazılmış eserlerden biridir?
* El-İhkam
Takvimü’l-edille
El-Menar
Et-Tahrir
El-Müstesfa
16)Şer’i delillerin kat’i olanları hangi şıkta doğru verilmiştir?
Mütevatir haber-icma-kıyas
* İcma-Kur’an ayeti-sünnet
Muhkem ayet-mütevatir sünnet-icma
Haber-i vahid-müevvel ayet-kıyas
17) Kur’an’ın muhkem ayetleri-mütevatir sünnet-kıyas-ı fukaha Hangisi asli şer‘i delillerden biri değildir?
Kur’an
Maslahat
İcma
Kıyas
* Sünnet
18)ALLAH alışverişi helal, ribâyı haram kılmıştır’, (el-Bakara, 275) ayetindeki ihlâl (helal kılma) manasındaki ifade ne tür bir lafızdır?
*Zahir
Kinaye
Mecaz
Örfi hakikat
Sarih
19)Delillerin dörtle sınırlandırılmasının gerekçeleri arasında hangisi vardır?
Dört delil Kur’an’da açıkça sayılmıştır.
Dört delil sistemi vahiyle kurulan irtibatı güvence altına alır.
Dört delil sünnette açıkça sayılmıştır.
Delillerin dörtle sınırlandırılması icmanın sonucudur.
Delillerin dörtle sınırlandırılması fakihlerin keyfi bir kararıdır.
20)Boşanmış kadınlar kendi başlarına üç kur’ süresi beklerler” (Bakara, 228) ayetindeki ‘üç’ kelimesini lafız türü ve delalet biçimi hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Müşterek lafız-katiyyü’d-delâle
Has lafız-delaleti zanni
* Has lafız-delaleti kesin
Amm lafız-delaleti katî
Amm lafız-delaleti zannî
21)“İnsan” sözü ne tür bir lafızdır?
* Hâss
Müevvel
Âm
Müşterek
Mukayyed
22)Dilin tevkîfî kökenli olduğunu öne süren görüşe göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Dilin kökeni açısından başlangıçta tevkîfî bir öğretim zorunlu değildir.
İstılahi yolla insanların bir dili oluşturabilmeleri için zihinsel bir olgunluk gerekmez.
Tevkifî yolla dil öğretimi için insanların tümüyle mevcudatı tanımaları zorunludur.
Hz. Adem’e öğretilen ilk dilden sonra insanlar ıstılah yoluyla dillerini kurmuşlardır.
İnsanlığa tevkifi yolla öğretilen ilk dil mükemmel bir dil değildir.
23)Vacib” ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez.
Hanefîler göre vacip kesin ve bağlayıcı olmakla birlikte zannî delillere dayanmaktadır.
Hanefîler dışındaki usulcülere farz ve vacip terimleri eş anlamlıdır.
*Şafiîler vacip için “amelî farz” tabirini kullanırlar.
Şafiîlere göre vacip şâri‘in mükelleften yapılmasını kesin ve bağlayıcı tarzda istediği şeydir.
Hanefîlere göre vacibi inkar kişiyi dinden çıkarmaz.
24) Hangisi asli şer‘i delillerden biri değildir?
Kur’an
* Maslahat
İcma
Kıyas
Sünnet
25)“Müşterek” lafızla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
Müşterek lafzın bütün anlamlarının hakikat olması gerekir.
Müşterek tek bir vaz‘ ile birden fazla manaya konulmuş lafızdır.
Lafızda asıl olan müşterek olmamaktır.
Müşterek lafız, anlamlarından biri tercih edildiğinde müevvel olur.
Şafiîler umûmü’l-müştereki kabul ederler
26)Aklı ve nakli birleştiren ilimler hangi şıkta doğru verilmiştir?
Mantık-felsefe-matematik
*Fıkıh-kelam-tasavvuf
Hadis-fıkıh-kelam
Kelam-tasavvuf-mantık
Tefsir-hadis-fıkıh
27)Namaz kılınca, yeryüzüne dağılın ve ALLAH’ın lütfundan nasibinizi arayın” (Cuma 62/10 ayetindeki emrin delaleti konusunda ortaya çıkan görüş ayrılığının temelinde yer alan ihtilaf konusu hangisidir?
Emrin harici karinelerle anlaşılmasının gerekliliği
Nehyin delaleti meselesi
* Yasaklama ve haram kılma sonrasında gelen emir sıygalarınÖzel bir karine bulunmadıkça memûrun bih’in mubah olduğu
28) Emrin vücûba olan delâletinden başka bir anlamda anlaşılabilmesi için karînenin yeterli olup olmadığıın delaleti
Mutlak lafız ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Hanefilere göre mutlak “hâss” lafzın türlerinden biridir
Mutlak lafız, mahiyete delalet eder
“Öğrenci” kelimesi mutlak bir lafızdır
*Mutlak lafız delalet ettiği fertlerin hepsini içine alır
Mutlak lafızda şümul özelliği yoktur
29)Aklı ve nakli birleştiren ilimler ve dayandıkları zemin aşağıdakilerden hangisinde yanlış verilmiştir?
Amel-Fıkıh
İtikad-Kelam
İnanç-Tasavvuf
Vicdan-Tasavvuf
30) İnanç-Kelam Aşağıdakilerden hangisinde kelam ve fıkıh mezhepleri ilişkisi doğru verilmemiştir?
Eş‘ari-Şafii
Mutezili-Hanefi
Matüridi-Hanbeli
Eş‘ari-Maliki
Matüridi-Hanefi
31)Hükmün mahiyeti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Hanefi usulcülere göre hüküm mükellefin fiilinin vasfıdır.
Mütekellimûn mesleğine mensup usulcüler hükmü ALLAH’ın kelâm-ı nefsîsi olarak görürler.
Şafiî usulcüler hükmü tanımlarken hükmün ilişkili olduğu mahalli merkeze almışlardır.
Şafiîlere göre “îcâb”, “tahrîm” işlemini hüküm olarak nitelerken Hanefîler “vücub”, “hurmeti”e hüküm derler.
Şer’î hüküm kulların fiillerine ilişkin olup nesnelere ilişkin değildir.
32)Hanefiler âmm lafzın kapsamının istisna, sıfat, şart ve gaye gibi
kayıtlarla daraltılmasına ne ad verirler?
Tahsîs
Nesih
Takyîd
Kasr
Te’vîl
33)Fıkıh usulü sahasında ilk eserin yazılmasının fıkhın furu kısmından sonra gerçekleşmesinin nedeni hangisidir?
Teorik düşünmenin fıkhın olgunlaşmasına ihtiyaç duyması
Fıkhın usulünün zaten biliniyor olması
Fıkıhçıların Şafii’den önce usulünün olmaması
Fıkıhla usulün irtibatının bulunmaması
Fıkıh ilminin usul ilmine ihtiyaç duymasının geç bir gelişme olması
34)“…bunları yapma imkanı bulamayan kişinin üç gün oruç tutması gerekir”. (Maide, 5/89) ayetinden hüküm istinbatı konusundaki ihtilafın temelini aşağıdaki hangi mesele oluşturmaktadır?
Fıkhi ihtilafların hüküm istinbatında ortaya çıkardığı görüş ayrılığı.
Mütevatiren sabit olmamış kıraatlerin şer’i hükmün dayanağı olup olamayacağı.
Kur’an’ın delil değerinin olup olmadığı.
Şer’i hükümlerin istinbatında külli kaidelerin önemi.
Kur’an’ın mütevatiren nakledilmesi.