- İslâm Hukuku Kaynaklarından Uygulama Örnekleri

Adsense kodları


İslâm Hukuku Kaynaklarından Uygulama Örnekleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Sun 15 July 2012, 02:06 pm GMT +0200
İslâm Hukuku Kaynaklarından Uygulama Örnekleri:


1) Ücret tesbit  edilmeksizin işçi  çalıştırılsa;  eğer işçinin ücret miktarı daha önceden biliniyorsa bu ücreti,  bilinmiyorsa, emsal ücreti ödemek gerekir, İşveren, kendi isteğiyle fazla ücret verirse" bunu geri isteyemez [399]

Yine ücret konuşulmaksızın bir kalaycıya kaplar ve­rilse, parça basma maruf olan ücreti ödemek gerekir.

Bir kimse alacağını tahsil için birisine vekâlet ver­se, süre belirlenmemişse vekil bu işi belli günlerde yap­mış olursa emsal ücret alır. Ancak bu ücretin miktarı, belirlenen ücret varsa onun miktarını aşamaz [400]

2) İşçi, «herkes kaç liraya çalışırsa ben de o fiyata çalışırım» der ve o beldede diğer işçilerin yevmiyesi belli olursa akit sahih, aksi halde fasit olur. Bu durumda o beldedeki işçi ücretlerinin  ortalamasına göre ödeme ya­pılır. Böylece iki tarafın da hakları gözetilmiş olur [401]

3)Bîr kimse diğerine, miktarını belirtmeksizin «şu işi gör, sana ikram ederim, veya ücret veririm yahut da gönlünü hoş ederim» dese, işçi o işi yapınca emsal üc­rete hak kazanır. Burada ücretin miktarı belli olmadığı için akit fasit olmuş ve işçi emsal ücrete hak kazanmıştır.

4)  Borçlu, alacaklısına; «şu hayvanımı al, borç öde­ninceye kadar yararlan» dese, o da yararlansa, emsal fi­yata göre hesap görülür [402]

5) İşçinin ücreti nakit para, altın veya gümüş ya­hut ölçü, tartı veya sayı ile alınıp satılan şeylerden tesbit edilmişse; cins, nevi, miktar ve sıfatını belirtmek ge­rekir. Bir ay çalışma karşılığı olarak, 50 bin lira, 5 Os­manlı altını, 100 dirhem gümüş, 20 ölçek buğday, 50 kğ şeker tesbit etmek gibi. Bu konuda anlaşmazlığa yol aça­cak bir bilinmezlik bulunursa akit fasit olur. İş yapıl­mış olursa, işçi emsal ücrete hak kazanır [403]

6) İş akdi yapılırken, ücretten hiç söz edilmemiş olur ve işçi ücretle iş gören kimselerden bulunursa, yev­miye belli ise ona, değilse emsal ücrete hak kazanır. İşin?, ücretsiz olarak yapılacağının konuşulmuş olması durumu müstesnadır [404]

7) İş akdinde, ücret olarak kiyemî bir mal tesbit edilmiş olursa işçi emsal ücrete hak kazanır. Meselâ; bir" kimse «bana şu kadar süre çalış, sana bir çift hayvan alayım» dese, işçi çalışınca emsal ücrete hak kazanır. Çün­kü hayvanlar kiyemî mal olup, satış bedelleri çok fark­lıdır. İşveren en ucuzunu almak, işçi ise en pahalısını al­dırmak ister ve bu durum anlaşmazlığa yol açar. Ancak belirli hayvan üzerinde anlaşma olmuşsa bu, ücret yeri­ne verilebilir [405]

Bütün bu durumlarda öngörülen emsal bedeli bilir­kişi, o beldedeki benzer meslek sahiplerinin işçilik ücre­tini esas alarak belirleyecektir. Meselâ; bir inşaat usta­sının yevmiyesi belirlenmek istense, o beldede genel ola­rak inşaat ustaları 2000 lira yevmiye ile çalışıyorsa bu ücret emsal bedel olur. Ücretler 2000, veya 2500 yahut 3000 gibi farklı olursa, bu ücretlerin ortalaması olan lira emsal bedeldir. Böylece tarafların menfaati korunmuş olur  [406] Ancak ölçü alınacak emsal işçi bedelleri­nin dış etkilerden uzak olarak, arz ve talebin normal şart­lar altında karşılaşmasîyle oluşması gerekir. İşsizlikten yararlanarak veya kendi aralarında gizlice anlaşarak iş­verenler işçi ücretlerini çok düşük tutarlarsa, bu gibi sun'î ücretler emsal bedel olamaz.

Diğer yandan işçilerin sendika çevresinde güçlenme­si ve bu gücün kötüye kullanılması sonucu kimi zaman; işçi ücretlerinin normalin üstünde yükselmesi de müm­kündür. Emek bedelinin bu şekilde yükselmesi, üretilen malların maliyetine ve dolayısıyle piyasa fiyatlarına yan­sıyacağı için paranın satın alma gücü düşer. Bu da emeğin değerini olumsuz  yönde  etkiler. Konuyu tarafların yararına en uygun bir biçimde çözebilmek için eşit ehliyet ve yetenek gerektiren işlerde çalışanlara «asgarî üc­ret»  belirlemek, bunun üstündeki  iş ve mesleklere ise,., özlliğine göre adaletli ilaveler yapmak gerekir. [407]



[399] el-Fetava'1-Hindiyye, ve Ankaravî Fetvaları, icâre bahsi.

[400] Ali Haydar, age. c. I, s. 915; Mecelle, mad. 565.

[401] Ali Haydar, age. c. I, s. 757; Mecelle, mad. 238, 450, 463 464, 465, 466.

[402] a. esr. c. I, s. 913; Mecelle, mad. 564.

[403] el-MavsiIî, el-İhtiyâr, c. II, s. 51 vd:; el-Fetâvâ'I-Hindiyye, c. IV, s. 412; İbn Kudâme, el-Muğnî, c. V, s. 327.

[404] Ali Haydar, age. c. I, s. 911, 912,

[405] a. esr. c. I, s. 918; Mecelle, mad. 566.

[406] el-Mavsılî, age. e. II, s. 51; el-Fetâvâ'1-Hindiyye, c. IV, s. 412; el-Mevsûâtü'I-Fıkhıyye, e. I, s. 263; Ali Haydar,

age. c. I, s. 757; Mecelle, mad. 238, 450, 463, 464.

[407] Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 173-175.