neslinur
Sun 21 February 2010, 09:51 pm GMT +0200
İslam Hukuk Usulü Quiz Soruları
1-Aşağıdakilerden hangisi icmâyı toplu bir içtihat olarak değerlendirme düşüncesini desteklemektedir?
İcmâ içtihada ihtiyaç duyulmayan alanları belirlemektedir.
İcmâ bir içtihat türü olarak değil ictihadın sağlıklı biçimde işlemesine yardımcı bir ilke olarak görülmelidir.
Toplu içtihat yaparken icmâ kavramının temelindeki düşünceden yararlanmak mümkündür.
*İcmâda fikir birliğinin spontane bir şekilde (kendiliğinden) oluşması gerekir.
Günümüzde iletişim, ulaşım ve koordinasyon imkanları arttığı için icmâ kurumunun işler hale getirilmesi kolaylaşmışır.
2-Cuma namazına çağrıldığınız zaman… alışverişi bırakın” (Cumu‘ 62/9) âyeti ile “ALLAH alışverişi helâl kıldı” (el-Bakara 2/275) âyeti arasında teâruz söz konusu değildir. Burada teâruzun hangi rükün veya şartı eksiktir.
Hükümlerin çatışması
Hiçbiri
Mahal birliği
*Vakit birliği
Kuvvet bakımından eşitlik
3-Birbiriyle çatışan iki delilden birinin diğerine üstünlüğünü beyan etmeye ne ad verilir?
Nesih
Tevakkuf
*Tercîh
Cem‘ ve tevfîk
Tesâkut
4-Aşağıdakilerden hangisi icmânın teorik yönünü yansıtmaz?
İcmâ Kur’an ve Sünnetten sonra dinî bilginin üçüncü kaynağını ifade eder.
Fıkıh usulü eserlerinde icmâ deliller hiyerarşisinin önemli bir unsuru olarak kapsamlı bir şekilde ele alınmaktadır.
*İcmâ İslamın temel esasları niteliğindeki bazı hükümleri zorlanmış yorumlara karşı koruma altına almıştır.
Günümüzde içtihada açık bir meselede kendiliğinden bir icmânın oluşması oldukça uzak bir ihtimaldir.
6-İcma – örf ilişkisi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Hem icmâ hem de örf bir makamın yazılı bir şekilde açıklanmış iradesine dayanmaz.
İcma “kesin bir olması gerekeni göstermesi” bakımından örf normlarına benzemektedir.
Örfün aksine icmâda temel unsur ona katılanların aynı noktada birleşmiş olmalarıdır.
*İcmâ ve örf bağlayıcılıklarını toplumun hatasızlığı inancından almaktadır.
Gerek icmâ gerekse örf spontane bir biçimde (kendiliğinden) oluş
7-Aşağıdakilerden hangisi çağımızda icmâa aktüel bir misyon yüklemek isteyen yazarların büyük çoğunluğunca paylaşılan görüşlerden biri değildir?
İçtihat ve icma prensipleri bir işlemde her zaman birbiri içine geçmelidir.
Şûra anlayışını geliştirmek suretiyle icmâya yeniden işlerlik kazandırmak mümkündür.
İçtihat kapısının kapandığı düşüncesi icmâ işlemini de sekteye uğratmıştır.
*Klasik icmâ teorisi günümüz problemlerini çözmede ideal bir model olabilir
İslam ülkeleri parlamentolarında alınan kararlar Müslümanların icmaı olarak kabul edilebilir.
8-Aşağıdakilerden hangisi icmâyı bir delil olarak kabul etmez?
Cumhur
Eş’arîler
* İbrahim en-Nazzam
Pezdevî
Nevevî
9- Aşağıdakilerden hangisi çağımızda icmâa aktüel bir misyon yüklemek isteyen yazarların büyük çoğunluğunca paylaşılan görüşlerden biri değildir?
*Klasik icmâ teorisi günümüz problemlerini çözmede ideal bir model olabilir.
Şûra anlayışını geliştirmek suretiyle icmâya yeniden işlerlik kazandırmak mümkündür.
İçtihat kapısının kapandığı düşüncesi icmâ işlemini de sekteye uğratmıştır.
İçtihat ve icma prensipleri bir işlemde her zaman birbiri içine geçmelidir.
İslam ülkeleri parlamentolarında alınan kararlar Müslümanların icmaı olarak kabul edilebilir.
10-Aşağıdakilerden hangisi sükûtî icmâyı zannî bir delil olarak kabul eder?
* Kerhî
Gazzâlî
Malikîler
Ebu Hanîfe
İmam Şafiî
11-İcma ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Maslahata dayalı icma maslahatın değişmesi halinde değişebilir.
Dört halifenin ittifak ettiği hüküm icma sayılmaz.
Bir devirde tek bir müctehid bulunursa onun görüşü icma olarak kabul edilmez.
* Cumhura göre icma ehliyetine sahip bir kişinin muhalefeti icmayı etkilemez.
İtikadî meselelerde icma söz konusu değildir.
12-Aşağıdakilerden hangisi icmânın gerçekleşme şartlarından biri değildir?
İttifakın şer’î/amelî bir hüküm üzerinde gerçekleşmesi.
İttifakın Hz. Peygamber’in veyatından sonra meydana gelmesi.
İttifak edenlerin özel anlamıyla “adalet” vasfını taşıyor olması.
İttifak edenlerin Hz. Peygamber’in ümmetinden olması.
*Bir meselenin hükmünde bir dönemdeki müctehidlerin çoğunluğunun ittifak etmesi.
13-Aşağıdaki alimlerden hangisi şer’î deliller arasında gerçek anlamda teâruzun söz konusu olmadığı görüşündedir.
Şirazî
İbnü’s-Sübkî
Âmidî
*Şatıbî
Molla Hüsrev
1-Aşağıdakilerden hangisi icmâyı toplu bir içtihat olarak değerlendirme düşüncesini desteklemektedir?
İcmâ içtihada ihtiyaç duyulmayan alanları belirlemektedir.
İcmâ bir içtihat türü olarak değil ictihadın sağlıklı biçimde işlemesine yardımcı bir ilke olarak görülmelidir.
Toplu içtihat yaparken icmâ kavramının temelindeki düşünceden yararlanmak mümkündür.
*İcmâda fikir birliğinin spontane bir şekilde (kendiliğinden) oluşması gerekir.
Günümüzde iletişim, ulaşım ve koordinasyon imkanları arttığı için icmâ kurumunun işler hale getirilmesi kolaylaşmışır.
2-Cuma namazına çağrıldığınız zaman… alışverişi bırakın” (Cumu‘ 62/9) âyeti ile “ALLAH alışverişi helâl kıldı” (el-Bakara 2/275) âyeti arasında teâruz söz konusu değildir. Burada teâruzun hangi rükün veya şartı eksiktir.
Hükümlerin çatışması
Hiçbiri
Mahal birliği
*Vakit birliği
Kuvvet bakımından eşitlik
3-Birbiriyle çatışan iki delilden birinin diğerine üstünlüğünü beyan etmeye ne ad verilir?
Nesih
Tevakkuf
*Tercîh
Cem‘ ve tevfîk
Tesâkut
4-Aşağıdakilerden hangisi icmânın teorik yönünü yansıtmaz?
İcmâ Kur’an ve Sünnetten sonra dinî bilginin üçüncü kaynağını ifade eder.
Fıkıh usulü eserlerinde icmâ deliller hiyerarşisinin önemli bir unsuru olarak kapsamlı bir şekilde ele alınmaktadır.
*İcmâ İslamın temel esasları niteliğindeki bazı hükümleri zorlanmış yorumlara karşı koruma altına almıştır.
Günümüzde içtihada açık bir meselede kendiliğinden bir icmânın oluşması oldukça uzak bir ihtimaldir.
6-İcma – örf ilişkisi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Hem icmâ hem de örf bir makamın yazılı bir şekilde açıklanmış iradesine dayanmaz.
İcma “kesin bir olması gerekeni göstermesi” bakımından örf normlarına benzemektedir.
Örfün aksine icmâda temel unsur ona katılanların aynı noktada birleşmiş olmalarıdır.
*İcmâ ve örf bağlayıcılıklarını toplumun hatasızlığı inancından almaktadır.
Gerek icmâ gerekse örf spontane bir biçimde (kendiliğinden) oluş
7-Aşağıdakilerden hangisi çağımızda icmâa aktüel bir misyon yüklemek isteyen yazarların büyük çoğunluğunca paylaşılan görüşlerden biri değildir?
İçtihat ve icma prensipleri bir işlemde her zaman birbiri içine geçmelidir.
Şûra anlayışını geliştirmek suretiyle icmâya yeniden işlerlik kazandırmak mümkündür.
İçtihat kapısının kapandığı düşüncesi icmâ işlemini de sekteye uğratmıştır.
*Klasik icmâ teorisi günümüz problemlerini çözmede ideal bir model olabilir
İslam ülkeleri parlamentolarında alınan kararlar Müslümanların icmaı olarak kabul edilebilir.
8-Aşağıdakilerden hangisi icmâyı bir delil olarak kabul etmez?
Cumhur
Eş’arîler
* İbrahim en-Nazzam
Pezdevî
Nevevî
9- Aşağıdakilerden hangisi çağımızda icmâa aktüel bir misyon yüklemek isteyen yazarların büyük çoğunluğunca paylaşılan görüşlerden biri değildir?
*Klasik icmâ teorisi günümüz problemlerini çözmede ideal bir model olabilir.
Şûra anlayışını geliştirmek suretiyle icmâya yeniden işlerlik kazandırmak mümkündür.
İçtihat kapısının kapandığı düşüncesi icmâ işlemini de sekteye uğratmıştır.
İçtihat ve icma prensipleri bir işlemde her zaman birbiri içine geçmelidir.
İslam ülkeleri parlamentolarında alınan kararlar Müslümanların icmaı olarak kabul edilebilir.
10-Aşağıdakilerden hangisi sükûtî icmâyı zannî bir delil olarak kabul eder?
* Kerhî
Gazzâlî
Malikîler
Ebu Hanîfe
İmam Şafiî
11-İcma ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Maslahata dayalı icma maslahatın değişmesi halinde değişebilir.
Dört halifenin ittifak ettiği hüküm icma sayılmaz.
Bir devirde tek bir müctehid bulunursa onun görüşü icma olarak kabul edilmez.
* Cumhura göre icma ehliyetine sahip bir kişinin muhalefeti icmayı etkilemez.
İtikadî meselelerde icma söz konusu değildir.
12-Aşağıdakilerden hangisi icmânın gerçekleşme şartlarından biri değildir?
İttifakın şer’î/amelî bir hüküm üzerinde gerçekleşmesi.
İttifakın Hz. Peygamber’in veyatından sonra meydana gelmesi.
İttifak edenlerin özel anlamıyla “adalet” vasfını taşıyor olması.
İttifak edenlerin Hz. Peygamber’in ümmetinden olması.
*Bir meselenin hükmünde bir dönemdeki müctehidlerin çoğunluğunun ittifak etmesi.
13-Aşağıdaki alimlerden hangisi şer’î deliller arasında gerçek anlamda teâruzun söz konusu olmadığı görüşündedir.
Şirazî
İbnü’s-Sübkî
Âmidî
*Şatıbî
Molla Hüsrev