hafiza aise
Fri 3 May 2013, 01:28 pm GMT +0200
İSLAM AHLAK FELSEFESİ VİZE SORULARI
Bölüm 1, Soru 1 (Tek Doğru)
İrade özgürlüğünün teolojik zemini açısından İslam düşüncesinde iradeye diğerlerine oranla daha çok yer veren düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
Selefiyye
Maturidiyye
Kaderiyye
Eşarilik
Cebriyye
Bölüm 1, Soru 2 (Tek Doğru)
Aşağıdaki filozofların hangisinde ödev ahlakı ön plandadır?
Spinoza
İbn Sina
Aristoteles
Kant
Farabi
Bölüm 1, Soru 3 (Tek Doğru)
Aşağıdakilerden hangisi Platon’un dört ana erdeminden birisi değildir?
Bilgelik
Adalet
Yiğitlik
Samimiyet
İffet
Bölüm 1, Soru 4 (Tek Doğru)
Aşağıdaki erdem adı – rezileti ilişkilendirilmelerinden hangisinde hata yapılmıştır?
Açgözlülük – İffet erdemi
Öfke – Sabır erdemi
Cimrilik – Cömertlik erdemi
Kıskaçlık – Bilgelik erdemi
Cahillik – Bilgelik erdemi
Bölüm 1, Soru 5 (Tek Doğru)
Aşağıdakilerden hangisi reziletleri giderme yollarından birisi olarak kabul edilmemektedir?
Arzu güçlerini tedavi etmek
Öfke güçlerini tedavi etmek
Bedensel istekleri arttırmak
Ameli tedavi
Nazari tedavi
Bölüm 1, Soru 6 (Tek Doğru)
Aşağıdaki düşünce ekollerinden hangisi ahlakı felsefi bilgeliğin bir parçası haline getiren düşünce ekollerinin başında gelir?
Stoalılar
Kinikler
Kireneliler
Eşarilik
Yeni Platonculuk
Bölüm 1, Soru 7 (Tek Doğru)
Aşağıdaki kaynaklardan hangisi İslam düşüncesindeki ahlaki malzemeyi içeren kaynaklar arasında yer almaz?
Kelam kaynakları
Tasavvuf kaynakları
Kur’an ve Hadis
Felsefe kaynakları
Cerh ve Ta’dil kaynakları
Bölüm 1, Soru 8 (Tek Doğru)
İnsanın üç temel gücü olan arzu, öfke ve düşünce gücünden insanın yetkinleşmesi için gerekli ön şart teorik ve pratik yönü olan düşünce gücünün gelişmesidir. Bu sayede insan diğer canlılardan ayrılmış olacaktır.
Buna göre teorik ve pratik gücün gelişmesi için aşağıdakilerden hangisi bu yollardan biri değildir?
İrade gücünü kullanarak öfke ve arzunun kontrolüne girmekten sakınmak.
İlk ve açık-seçik bilgileri elde ettiği ‘meleke akla’ sahip olmak.
Tanrı’nın birliğine ilişkin bilgiye sahip olmak.
Erdemler yoluyla ahlaki bilgiye sahip olmak.
Hayatın gerçek bilgisine sahip olmak.
Bölüm 1, Soru 9 (Tek Doğru)
.... açıdan edeb, mutluluğa götüren hayat tarzının bilinmesi( ma’rife) anlamına gelen ve yaşanan beşeri hikmet olarak tanımlanır.
Bu cümle de boş bırakılan yere aşağıdaki ifadelerden hangisi getirilmelidir
Ahlaki
Kanuni
Dini
İlmi
Hayati
Bölüm 1, Soru 10 (Tek Doğru)
Aşağıdaki ahlaki kavramlardan hangisi cömertlik anlamına gelmektedir?
Zühd
Mürüvvet
Cûd
Vefâ
Sehâ
Bölüm 1, Soru 11 (Tek Doğru)
Kur’an ahlakı, amaçların gerçekleştirilmesinde standartların ihlal edilmesine izin vermez. Bu ahlak, bir emir dili biçimine sahiptir. Temel hedefi, Tanrı’nın emirleri tarafından belirlenmiş bir hayat tarzıdır.
Bu ifadeler göz önüne alındığında Kur’an ahlakı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Kur’an ahlakı buyurucu bir ahlaktır
Kur’an ahlakının kişileri bağlayıcı kuralları vardır
Kuran hayatı ahlaki bir yörüngeye oturtmayı amaçlar
Kur’an ahlakının belirli standartları vardır
Kur’an kişileri ahlaki alanda serbest bırakmayı amaçlar
Bölüm 1, Soru 12 (Tek Doğru)
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın ahlaki kavram kategorilerden ‘Allah’ın ahlaki vasfı’ kategorisini tanımlar?
Allah’ın isimleri diye adlandırılan kelimeleri içerir
Allah insan ilişkisini tasvir eder
Ahiret gününün ahlaki değeri üzerinde durur.
İnsanın kendisiyle olan ilişkileriyle ilgilidir
İnsanın toplumla ilişkisiyle ilgilidir
Bölüm 1, Soru 13 (Tek Doğru)
Ahlaki kavramlardan hangisi lafzen Kur’an da yer almaz?
Birr
Edep
Maruf
İhsan
Takva
Bölüm 1, Soru 14 (Tek Doğru)
Aşağıdaki eserlerden hangisi Sünni tasavvufa dair bilgi edinilebilecek kaynaklardan biri değildir?
Er-Riaye
Ta’arruf li- Mezhebi ehli’t Tasavvuf
El-Lüma
İhya-i Ulumiddin
Tahsil’u-Saade
Bölüm 1, Soru 15 (Tek Doğru)
İslam felsefesinde ameli felsefenin alt dallarından biri olan ‘siyasetü’l Müdün’ ahlakın hangi alanını inceler?
Ferdin kemalini
Aile ahlakını
Dini ahlakı
Şehirlerin ve ülkenin ahlaklı ve faziletli yönetimini
Bilgi felsefesini
Bölüm 1, Soru 16 (Tek Doğru)
Kindi’nin el-hile li def’i’l ahzan(Üzüntüyü yenmenin çareleri) adlı eserinde hangi düşüncenin tesiri görülmez?
İslam düşüncesi
Aristotelesçi düşünce
Yeni Platoncu düşünce
Stoacı düşünce
Epikürosçu düşünce
Bölüm 1, Soru 17 (Tek Doğru)
Onun yoğunlaştığı konu, “heyûlânî” seviyede bulunan insan aklının “bilfiil akıl” durumuna geçmesi ve “müstefâd akıl “ düzeyinde hakikatleri bilme gücüne kavuştuktan sonra Faal Akıl ile birleşerek (ittisâl) en yüce mutluluğu (es-saâdetü’l-kusvâ) kazanması vb. çok daha kapsamlı felsefî bir hayat programıdır.
Yukarıda ahlak felsefesi ile ilgili düşüncelerinden bahsedilen İslam Filozofu aşağıdaki filozoflardan hangisidir?
İbn Sina
İbn Bacce
Sühreverdi
Farabi
Kindi
Bölüm 1, Soru 18 (Tek Doğru)
Filozof, Tedbîrü’l Mütevâhid adlı eserinde toplumun dışında yaşayan bir arifin ruhanî tekâmülünü anlatmıştır.
Yukarıda hakkında bilgi verilen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
İbn Sina
Ebubekir Razi
Sadreddin Şirazi
Hocazade Muslihiddin Mustafa
İbn Bacce
Bölüm 1, Soru 19 (Tek Doğru)
Aşağıdaki ahlak tanımlarından hangisi İslam düşüncesinin ahlak tanımları içerisinde yer alır?
Bir melekedir ki onun sebebiyle nefisten fiiller kolaylıkla meydana gelir. Fikir ve düşünceye muhtaç olmaz.
Ahlak kelimesinin Batı’da kullanılan karşılığı Cicero tarafından Yunanca ethos kelimesinden elde edilen moral kelimesidir.
Ahlak, belli bir toplum içinde yaşayan insanların kendileriyle, birbirleriyle, kurumlarla ilişkilerini düzenleyen ilkeler, değerler, kurallar, töreler bütünüdür.
Tek kişinin veya bir insan topluluğunun belli bir tarihsel dönemde belli türden eğilim, düşünce, inanç, töre, alışkanlık, görenek vb. ve bunlarda içerilmiş olan değer, buyruk, norm ve yasaklara göre düzenlenmiş ve bu haliyle gelenekleşmiş, yerleşmiş yaşa biçimine ahlak denir.
Ahlak, bireylerin veya toplulukların belli yaşam ilgileri ve değersel yönelimler bakımından kendisine uyarak yaşama yükümlülüğünü hissettikleri temelli dünya görüşüdür.
Bölüm 1, Soru 20 (Tek Doğru)
A-Etik, pratik bir etkinlik alanı olan ahlakı teorik bir inceleme konusu kılan felsefe disiplinidir.
B- Ahlak, bireysel veya toplumsal planda fiilen yaşanan bir fenomen iken, etik, bu fenomen üstüne kapsamlı bir felsefi düşünmenin gerçekleştirildiği alandır.
Yukarıda etik ve ahlak arasındaki anlam farkına işaret eden bilgilerden yola çıkarak aşağıdaki yargılardan hangisine varılamaz?
Ahlak insan yaşamının pratik boyutunu konu eder.
Ahlak toplumsal bir olgu olarak görülebilir.
Ahlak kapsam bakımından etikten daha geniştir.
Etik nazari bir etkinliktir.
Etik ahlak üzerine düşünme faaliyetidir.