hafız_32
Sun 21 November 2010, 05:11 pm GMT +0200
2. İntihar Edenin Cenaze Namazı Kılınır Mı?
İntihar eden hakkında âlimlerin iki görüşü arasında tercih edileni, intihar edene müslüman hükmünün uygulanmasıdır. Bu nedenle cenaze namazının kılınmasında bir sakınca yoktur. Ancak, âlimler ve örnek alınan faziletli kimseler, benzer durumların tekrarlanmaması için, intihar edenlerin cenaze namazlarının kılmaması daha uygundur. Çünkü Peygamberimiz fsallallâhu aleyhi ve sellem), intihar edenin namazını kılmamış; sahabelerine onun namazını siz kılın' buyurmuştur. İmam Mâlik, Ahmed bin Hanbel ve bazı imamlar bu görüştedir.
Bu hükme, İsyankârlar, büyük günah işleyenler ve bidat ehli de -bidatlerinden dolayı kâfir olmadıkları sürece- dâhildir. -En doğrusunu Allah bilir.
Savaşta Şehit Olanlara Cenaze Namazı Kılınması:
Câbir (radiyallâhu anhj'ın naklettiği hadiste, Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), Uhud şehitlerinin kanlarıyla birlikte, yıkanmadan ve cenaze namazı kılınmadan defnolunmalannı emretmiştir.[262] Ancak Ukbe bin Amir (radiyallâhu anh)'ın rivayet ettiği hadiste Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem); 'dirilere ve ölülere veda eder gibi, sekiz pil sonra, Uhud şehitleri için cenaze namazı kılmıştır.[263]
Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem)'in, düşman okuyla öldürülen bir bedevinin cenaze namazını kıldığı rivayet edilmiştir. [264]Bu rivayetler, şehitler için cenaze namazının farz olmadığını; kılınmasının da, kılınmamasının da caiz olduğunu ifade etmektedir.
4. Gıyabî Cenaze Namazı:
Başka bir bölgede vefat eden kişiye, vefat ettiği yerde cenaze namazı kılınmamış olması şartıyla, gıyabi cenaze namazı kılmak caizdir.
Ebû Hureyre (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem), Necâşi'nin vefat ettiği gün, onun vefat haberini insanlara bildirdi. Sonra da, sahabelerimle musallaya çıkıp, saf tutarak, dört tekbirle cenaze namazı kıldırdı.[265]
Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)'in Necâşi'nin dışında gıyabi cenaze namazı kıldığı bilinmemektedir. Nitekim Necaşî, müşrikler arasında vefat etmişti. Şayet onlardan herhangi biri iman etmiş olsa dahi, cenaze namazının nasıl kılınacağını bilemezdi.[266]
Hanefî ve Mâlikî mezhebine göre, giyabi cenaze namazı caiz değildir. Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in Necâşi için kıldığı cenaze namazı sadece ona özgüdür. Şafiî ve Hanbelî mezhebine göre giyabi cenaze namazı caizdir. Hanbelî mezhebi gıyabi cenaze namazının kılınabileceği süreyi bir ayla sınırlamıştır.[267]
[262] Buhârî, 1343.
[263] Buharı, 4042; Müslim, 2296
[264] Nesâî, 4/60; Abdurrezzâk, 9597; ei-Hâkim, 3/595; Beyhakî, 4/15; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[265] Buhârî. 1333; Müslim, 951.
[266] İbnü'l-Useymin, 5/439; Aynı zamanda bu görüş, Zâdu'l-Meâd'da da belirtildiği gibi, Şeyhu'l-İslam İbn Teymiye'nin görüşüdür.
[267] Ed-Durru'1-Muhtâr, 1/813; eş-Şerhu's-Sağîr, 1/571; el-Mecmû, 5/209; el-Muhezzeb, 1/134; Muğni'I-Muhtöc, 1/345; el-Muğnî, 2/512; Keşşâ-fu'I-Kinâ, 2/126. (Çev.)
İntihar eden hakkında âlimlerin iki görüşü arasında tercih edileni, intihar edene müslüman hükmünün uygulanmasıdır. Bu nedenle cenaze namazının kılınmasında bir sakınca yoktur. Ancak, âlimler ve örnek alınan faziletli kimseler, benzer durumların tekrarlanmaması için, intihar edenlerin cenaze namazlarının kılmaması daha uygundur. Çünkü Peygamberimiz fsallallâhu aleyhi ve sellem), intihar edenin namazını kılmamış; sahabelerine onun namazını siz kılın' buyurmuştur. İmam Mâlik, Ahmed bin Hanbel ve bazı imamlar bu görüştedir.
Bu hükme, İsyankârlar, büyük günah işleyenler ve bidat ehli de -bidatlerinden dolayı kâfir olmadıkları sürece- dâhildir. -En doğrusunu Allah bilir.
Savaşta Şehit Olanlara Cenaze Namazı Kılınması:
Câbir (radiyallâhu anhj'ın naklettiği hadiste, Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), Uhud şehitlerinin kanlarıyla birlikte, yıkanmadan ve cenaze namazı kılınmadan defnolunmalannı emretmiştir.[262] Ancak Ukbe bin Amir (radiyallâhu anh)'ın rivayet ettiği hadiste Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem); 'dirilere ve ölülere veda eder gibi, sekiz pil sonra, Uhud şehitleri için cenaze namazı kılmıştır.[263]
Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem)'in, düşman okuyla öldürülen bir bedevinin cenaze namazını kıldığı rivayet edilmiştir. [264]Bu rivayetler, şehitler için cenaze namazının farz olmadığını; kılınmasının da, kılınmamasının da caiz olduğunu ifade etmektedir.
4. Gıyabî Cenaze Namazı:
Başka bir bölgede vefat eden kişiye, vefat ettiği yerde cenaze namazı kılınmamış olması şartıyla, gıyabi cenaze namazı kılmak caizdir.
Ebû Hureyre (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem), Necâşi'nin vefat ettiği gün, onun vefat haberini insanlara bildirdi. Sonra da, sahabelerimle musallaya çıkıp, saf tutarak, dört tekbirle cenaze namazı kıldırdı.[265]
Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)'in Necâşi'nin dışında gıyabi cenaze namazı kıldığı bilinmemektedir. Nitekim Necaşî, müşrikler arasında vefat etmişti. Şayet onlardan herhangi biri iman etmiş olsa dahi, cenaze namazının nasıl kılınacağını bilemezdi.[266]
Hanefî ve Mâlikî mezhebine göre, giyabi cenaze namazı caiz değildir. Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in Necâşi için kıldığı cenaze namazı sadece ona özgüdür. Şafiî ve Hanbelî mezhebine göre giyabi cenaze namazı caizdir. Hanbelî mezhebi gıyabi cenaze namazının kılınabileceği süreyi bir ayla sınırlamıştır.[267]
[262] Buhârî, 1343.
[263] Buharı, 4042; Müslim, 2296
[264] Nesâî, 4/60; Abdurrezzâk, 9597; ei-Hâkim, 3/595; Beyhakî, 4/15; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[265] Buhârî. 1333; Müslim, 951.
[266] İbnü'l-Useymin, 5/439; Aynı zamanda bu görüş, Zâdu'l-Meâd'da da belirtildiği gibi, Şeyhu'l-İslam İbn Teymiye'nin görüşüdür.
[267] Ed-Durru'1-Muhtâr, 1/813; eş-Şerhu's-Sağîr, 1/571; el-Mecmû, 5/209; el-Muhezzeb, 1/134; Muğni'I-Muhtöc, 1/345; el-Muğnî, 2/512; Keşşâ-fu'I-Kinâ, 2/126. (Çev.)