sumeyye
Tue 11 September 2012, 04:08 pm GMT +0200
İmamın Namazının Bozulması (Muhdes İmam):
(a) Cünüp olarak namaz kıldırdığını sonradan öğrenen cemaatin namazı sahih midir? [223]
eş-Şafiî’ye göre sahihtir; Ebu Hanife’ye göre fâsiddir; Malik’e göre, imam bu durumu biliyorsa namaz fâsiddir, unutarak kıldırdıysa namaz sahihtir.
(b) Her nasılsa abdestsiz olarak namaz kıldırdığını -imam daha sonra, yani cemaat dağıldıktan sonra anlayacak olsa, cemaate bunu imkânları ölçüsünde duyurur. Muktedî de uyduğu imamın namazı abdestsiz olarak kıldırdığını daha sonra öğrenince -fasid olduğundan- namazını yeniden kılar. eş-Şafiî’ye göre, bu durumu bilerek, imama iktida sahih değildir, fakat bilmeyerek kılınca namaz sahih olur, iade edilmez. [224]
Cemaatle Namazın Sahih Olma Şartlarının Bulunmaması:
Cemaatle namaz kılmak için -daha önce alındığı gibi- bazı şartların gerçekleşmesi gerekir. Bu şartların bulunmaması halinde kılman namaz sahih olmaz.
İstihlâfın Yanlış Uygulanması: [225]
Daha önce ele alındığı gibi istihlâfın yanlış uygulanması halinde namaz bozulur, yeniden kılınır.
Ses Ve Konuşmalar:
Namazla ilgili olsun olmasın bazı ses ve konuşmalar namazı bozar
[223] İbn Rüşd, BM, c. I, a. 122; İbn Kudâme, age, c. II, s. 99-101.
[224] Kâsânî, BS, c. I, s. 227; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 58.
[225] Cezîrî, Fame, c. I, s. 295, 448-150; Kâsânî, BS, c. I, s. 226-232; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 60-61.