- İhtilam Olduğunu Hatırlayan Ve Fakat Islaklık Görmeyen

Adsense kodları


İhtilam Olduğunu Hatırlayan Ve Fakat Islaklık Görmeyen

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Mon 23 August 2010, 03:44 pm GMT +0200
İhtilam Olduğunu Hatırlayan Ve Fakat Islaklık Görmeyen Veya Gören Kimseye Gusül Gerekir Mi ?

 

İhtilâm (düş azmak) ergenlik çağına giren erkek ve kızlarda sık sık meydana gelen hallerden biridir. Bazen boşalma olur, bazan olmaz. Hangi durumda gusül gerekir? Konuyla ilgili hadîsleri ve müctehid imamların tesbit, görüş ve istidlallerini naklettikten son­ra bu sorunun cevabı ortaya çıkar.

Havle bint Hakim (r.a.)'den yapılan rivayette, deniliyor ki:

Havle (r.a.) Peygamber (a.s.) Efendimiz'den kadının rüyada erkeğin gördüğünü görmesi hakkında sordu. Peygamber (a.s.) Efendimiz ona şöyle buyurdu:

"İnzal vaki olmadıkça (meni akmadıkça) kendisine gusül gerekmez. Nasıl ki erkekten meni gelmedikçe kendisine gusül gerekmiyorsa..."[191]

Ahmed b. Hanbel aynı hadîsi şu lafızla tesbit ve rivayet etmiştir: Havle (r.a.), Hz. Peygamber'den (a.s.) rüyasında ihtilâm olan kadından sordu. Peygamberimiz (a.s.) şu cevabı verdi:

"Islaklık gördüğü zaman gusletsin!"[192]

Hz. Aişe (r.a.)'dan yapılan rivayette, demiştir ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'den, ıslaklık görüp ihtilâm olduğunu hatırlamayan adamdan sordu. Şöyle buyurdu:

"Gusleder..."

Ayrıca ihtilâm ol­uğunu hatırlayıp kendinde ıslaklık görmeyen adamdan soruldu. Buyurdu ki:

"Ona gusül gerekmez..."

Bunun üzerine Ümmu Süleym (r.a.), "Kadın onu (ıslaklığı) görür de kendisine gusül gerekir?" diyerek hayretini belirtti. Resûlullah  (a.s.)  ona:

"Evet kadınlar ancak erkeklerin bir parçasıdır."[193]

Hadîslerin ışığında müctehid imamların görüş ve ihticacları:

a) Hanefilere göre:

Uykuda ihtilâm olup ıslaklık görmeyen erkek veya kadına gusül gerekmez. İbn Rüstem kendi Nevadir'inde diyor ki: "Adam ihtilâm olup meni cinsel organından dışarı çıkmazsa, kendisine gusül ge­rekmez. Kadın ihtilâm olur da ıslaklık fercinin zahirine çıkmazsa, fine de gusletmesi gerekir. Çünkü kadın oturduğunda fercinin açık halî söz konusudur. Islaklık bu durumda dışarı çıkmış sayılır.[194]

Adam uykudan uyandığında yatağında veya elbisesinde mezyi gibi ıslaklığa rastlar ve uykuda ihtilâm olduğunu hatırlarsa, bi'l-icmâ' kendisine gusül gerekir. İhtilâm olduğunu hatırlamazsa, İmam Ebû Hanîfe ile İmam Muhammed'e göre, yine de gusletmesi vâcib olur. Çünkü ıslaklığın mutlaka bir sebebi vardır. Uyku ise ihtilâma elverişli sanılan bir haldır. Mezyin ince oluşu, hava ile veya kişinin  aldığı bazı gıda sebebiyle bağlantılı görülebilir. O bakım­dan ihtiyaten gusül edilir.[195]

b) Şâfiilere göre:

Erkek veya kadın uykuda ihtilâm olur da uyandığında ıslak­lık görürse, gusül gerekir. Islaklıktan maksad meninin dışarı çık­masıdır. Kadında ise, oturduğu zaman cinsel organının açık vazi­yeti, yani görülen kısmı onun dış kısmı sayılır ve ıslaklık oraya ka­dar gelmişse, gusletmesi gerekir.

Islaklığa rastlanmadığı takdirde, mücerred uykuda ihtilâm ol­duğunu gören kimseye gusül gerekmez.[196]

Ancak uykudan uyandığında elbise veya bedeninde gördüğü ıslaklığın meni veya mezyi olduğunda şüphe ederse, kendisine her­halde gusül gerekmez. Ancak ihtiyaten meni olduğunu düşünerek gusleder. Ama mezyi olduğuna daha çok kanaat getiriyorsa, o tak­dirde, ıslaklığı yıkadıktan sonra sadece abdest almakla yetinir.[197]

c) Hanbelilere göre:

Rüyasında ihtilâm olduğunu görür, fakat uyanınca hiçbir ıs­laklık belirtisine rastlamazsa, kendisine bundan dolayı gusül ge­rekmez. İlim ehli bu hususta icmâ' etmiştir. Ancak uyandıktan son­ra yürüdüğünde meni akmaya başlar veya uyandıktan kısa bir sü­re sonra meni boşalırsa, o takdirde kendisine gusül vâcib olur. İmam Ahmed'in bu doğrultuda net ve kesin görüşü var... Çünkü durumun zahirine bakılınca, meni yerinden ayrılmış ve uyanıncaya kadar bir duraklama geçirmiş, uyanınca da akmaya başlamıştır.

Bunun aksine uyanınca beden veya elbisesinde meniye rastlar, ama ihtilâm olduğunu hatırlamazsa, yine de gusül gerekir. Bu hu­susta ayrı bir görüş ortaya koyanı bilmiyoruz.

Bu manâdaki hüküm aynı zamanda Hz. Ömer'den, ve Hz. Osman'­dan rivayet edilmiş; İbn Abbas, Ata', Saîd b. Cübeyr, Şa'bî ve Nahâî ile Hasan, Mücahid, Katade, İmam Mâlik, İmam Şafiî ve İshak b. Rahuye de böyle demişlerdir. Çünkü beden veya elbisesinde me­ninin bulunması, onun hatırlayamadığı ihtilâmın neticesidir. Nitekim rivayete göre, Hz. Ömer (r.a.) Müslümanlara sabah namazını kıldırıp dışarı çıkınca elbisesinde meniye rastlamış ve "Ben herhalde ihtilâm olmuşumdur" diyerek gusletmiş ve elbisenin o kısmını yıkamıştır. Buna yakın bir olay da Hz. Osman'dan (r.a.) nakledilmiştir. Aynı zamanda Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'den, adamın ıslaklık görüp ihtilâm olduğunu hatırlıyamadığı sorulunca, şu cevabı verdi:

"Gusleder..."

İhtilâm olduğunu hatırlayıp üzerinde ıslaklık görmeyen adam hakkında sorulunca şu cevabı vermiştir: "Ona gusül gerekmez..."[198]

Uykudan uyandığında beden veya elbisesinde ıslaklık görür, ancak onun meni veya mezyi olduğunu tefrik edemez, hangisi olduğunu bilmezse, İmam Ahmed'e göre yine de gusletmesi gerekir. Meğerki kendinde ibride (soğuk ve rutebetin ağır basmasıyla meydana gelen bir hastalık, bel gevşemesi de denilebilir) veya benzeri bir rahatsızlık bulunan, o takdirde gusletmesine gerek yoktur. Veya eşiyle oynaşmışsa, o takdirde görülen ıslaklığın mezyi olduğu anlaşılır.[199]

d) Mâlikîlere göre:

Bu mezhep imamlarına göre, uykuda ihtilâm olup uyanınca ıs­laklık görmeyen kimseye gusül gerekmez.

Konuyla ilgili diğer rivayetler, tesbitler ve tahliller:

Ümmu Seleme hadisinde Peygamber (a.s.), "su (meni inzal) ettiğinde gusletmesi gerekir" mealindeki haberden rüyasında ihtilâm olduğunu hatırlayan ve fakat beden veya elbisesinde ıslaklığa rast­lamayan kimseye gusül gerekmiyeceği açık şekilde anlaşılıyor.[200]

798 nolu hadîs hakkında Süyuti el-Cami'u'1-Kebîr'de "Bu sahih­tir" diyor. İbn Hacer el-Fetih'te bundan söz etmiş, ancak sahih, gayr-i sahih bir ifade kullanmamıştır.

800 nolu hadisin ricali sahih kabul edilmişse de râvîlerinden Abdullah b. Ömer el-Ömeri hakkında farklı tesbitler vardır. Zehebî ise bu zat hakkında şunları tesbit edip söylemiştir: "Kendisi saduk'dur" (doğrudur.) Hıfzetme yeteneğinde ise bir şey vardır. Hem Nâfi'den hem de bir cemaatten rivayet etmiştir.

Ahmed b, Ebî Meryem, İbn Maîn'den, bu zatın rivayetinde bir beis bulunmadığını belirtmiştir. Hadîsleri yazılabilir. Dâremi de di­yor ki: İbn Maîn'e sordum, Abdullah'ın Nâfi' hadîsini rivayetteki durumu nedir? dedim. "Salih ve sıkadır" diye cevap verdi. Ahmed b. Hanbel de onun için "Sâlihtir, rivayetinde bir beis görmüyorum" demiştir. Nesâî ve başkası onun kaviy olmadığına dikkatleri çekmişlerdir. İbn Medenî ise, onun zayıf olduğunu söylemiştir. İbn Hibban, onda salahın galib olduğu, ibâdete ağırlık verdiğini, bu yüz­den hadîsleri hıfzda, ciddi biçimde korumada biraz gaflet etmiştir, o bakımdan fahiş hatâ yaptığı söylenebilir, diyerek görüşünü orta­ya koymuştur.[201]

Abdullah hakkındaki görüş ve tesbitlerin tamamı dikkate alı­nınca, rivayetinin sahih olduğu ortaya çıkıyor, daha doğrusu ağır­lık kazanıyor. Bununla beraber hadis iki illetle ma'lûl sayılır: Bi­rincisi, Abdullah b. Ömer el-Ömerî'nin raviler arasında bulunma­sı; ikincisi teferrüd edişi... O bakımdan sıhhat ve hasen derecesine pek ulaşmıyor, denilebilir.

 
Çıkarılan Hükümler:

 

1- Uykusunda ihtilâm olduğunu hatırlayan ve fakat beden ya da elbisesinde ıslaklığa rastlamayan kimseye gusül gerekmez.

2- Uyandığında beden veya elbisesinde ıslaklık bulan, bunun meni olduğuna zann-i galip hâsıl eden kimseye gusül gerekir.

3- Gördüğü ıslaklığın mezyi olduğunu kestiriyorsa, gusül ge­rekmez.

4- Meni ve mezyiden hangisi olduğunu kestiremiyorsa, ihti­yaten gusleder.

5- Kadın uykusunda ihtilâm olur, uyandığında fercinin dışın­da ıslaklık görmez, ancak oturuş vaziyetinde fercinin dışına ulaşan bir ıslaklık bulursa gusleder.

[Muhammed]
Thu 3 September 2015, 01:07 pm GMT +0200
Ve Alleykümselam Ve Rahmetullah Ve Berekatuh...İnşaAllah bu konuda gereken dikkati gösteririz .Rabbim c.c razı olsun  İnşaAllah...

ceren
Thu 3 September 2015, 05:52 pm GMT +0200
Esselamu aleykum.Rabbim razı olsun bilgilerden Reyyan abla.Kadın yada erkek uyandığında kıyafetinde ıslaklık hissederse güdül alması gerekir.Ama ıslaklık yoksa güdül gerekmez....

ikranur 7d
Thu 3 September 2015, 05:53 pm GMT +0200
ve aleykumusselam ve rahmetullah. ewet burdaki konuyu gayet iyi anladım. allahım razı olsun dikkat etmeye çalışırız inşllh.

emre74
Sat 3 March 2018, 07:51 pm GMT +0200
yav bi saattir siteye girmek için çabalıyorum hani dipnotlar nerde bu yazıda vakit kaybısınız resmen

Bilal2009
Sun 4 March 2018, 01:10 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun Rabbim bizleri doğru işler yapanlardan eylesin

ceren
Sun 4 March 2018, 04:22 pm GMT +0200
Aleyumselam.rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim. Bizleride bu konuda dikkat edenlerden ve  ıslami hakkiyla yaşayan kullardan eylesin inşallah. ..

admin
Sun 4 March 2018, 06:06 pm GMT +0200
yav bi saattir siteye girmek için çabalıyorum hani dipnotlar nerde bu yazıda vakit kaybısınız resmen

bunlar kitap eser bölümdeki diğer konuları takip ederseniz dipnotlarıda bulursunuz...tecrübesizliğiniz vakit kaybı olmamalı dahası deneyim kazanmış olursunuz....

Sitemize kullanıcı bilgilerime 15 saniyede girebiliyorum. Bir hata mı yapıyorsunuz ?

Sevgi.
Sun 4 March 2018, 06:23 pm GMT +0200
Aleykümüsselam iltiham olupta ıslaklık yok ise gusül gerekmez ancak rüya gördüğünü unutup ama ıslaklık olur ise o zaman gusül gerekir inşaAllah