sumeyye
Thu 27 January 2011, 04:19 pm GMT +0200
İftarda Acele Etmek:
Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"İnsanlar, iftarı acele yapmaya devam ettikleri sürece hayır üzere yaşamaya devam ederler. [547]
"Bizim orucumuzla, ehl-i kitabın orucu arasındaki fark, sahur yemeğidir. [548]
Kudsi hadiste de Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur: "En sevgili kullarım, iftarı acele yapanlardır. [549]
Hadisler, konunun, ehl-i kitapça tahrif edildiğine işaret etmektedir. Dolayısıyla dinin korunması, onlara muhalefette bulunmak ve yaptıkları tahrifleri dışlamakla olur. [550]
Visal Orucu[551] Yasaktır:
Rasûlullah (s.a.), visal orucunu yasaklamıştır. Kendisinin de tutmakta olduğu hatırlatılınca şöyle buyurmuştur: "Hanginiz benim gibi olabilir? Şüphesiz ben gecelerim de Rabbim beni doyurur ve içirir; (siz ise öyle değilsiniz ki). [552]
Bence visal orucunun yasaklanması iki sebepten dolayıdır:
i. Orucun, daha önce de açıkladığımız gibi nefsin öldürülmesi noktasına varmamasını temin etmek,
ii. Dinin tahrifine fırsat vermemek. Rasûlullah (s.a.), ilâhî teyide mazhariyeti sebebiyle, nefsinin bu yüzden bitap düşmeyeceğini, dolayısıyla visal orucunun kendisi için bir mahzur teşkil etmeyeceğini belirtmiştir. [553]
Oruca Niyet:
"Fecirden önce oruç tutmaya niyet etmeyen kimsenin orucu yoktur.[554]hadisiyle, sabahleyin yiyecek bir şey olmadığını öğrenince, "Öyleyse ben oruçluyum[555] buyurması arasında bir çelişki yoktur. Çünkü birincisi farz olan oruçlar, ikincisi ise nafile oruçlar hakkındadır. "Orucu yoktur" denilirken de, kastedilen şey, orucun kemalidir.
"Biriniz, tabağı elindeyken nidayı işittiği zaman, ihtiyacını giderinceye kadar onu bırakmasın!" hadisinde geçen "mda"dan maksat, özel nida yani Bilâl'in nıdasıdır. Bu hadis, "Şüphesiz Bilaf, [556]ezanı geceleyin okur; bu itibarla siz İbn Ümmü Mektûm okuyuncaya kadar yiyin, için!'[557] hadisinin muhtasarıdır. [558]
[547] Müslim, Sıyâm, 48
[548] Müslim, Sıyâm, 46.
[549] Tirmizî, Savın, 13.
[550] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/162.
[551] Hiç iftar etmeden peşi peşine bir kaç gün oruç tutma.(Ç)
[552] Müslim, Sıyâm, 57.
[553] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/162-163.
[554] Nesâî, Sıyâm, 68; Tirmizî, Savm, 33.
[555] Müslim, Sıyâm, 170.
[556] Peygamberimizin ilk müezzini.
[557] Buhârî, Ezan, 13.
[558] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/163.