- İçtihadın Sahih Usûlü

Adsense kodları


İçtihadın Sahih Usûlü

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
saniyenur
Sun 12 August 2012, 03:16 pm GMT +0200
İçtihadın Sahih Usûlü

İçtihadın kanun vaz edici mahiyette olması ancak şu şekilde kabul edilebilir ki, içtîhadda bulunacak kimselerin bu hususta tam bir ehli­yet ve kabiliyetleri olsun. Ehliyet ve kabiliyet olduktan sonra da içtihad usulünün sahih ol­ması için müctehid, ister ahkâm tefsir etsin. ister kıyas ve istinbat yolunu tutsun; her ne surette olursa olsun, kendi istidlalinin temeli­ni Kur'ân ve Sünnet'e istinad ettirmelidir. Mubahlar hususunda belki serbestçe kanun beyan edebilir. Fakat bu hususta da yine delil göstermesi gerekir. Meselâ falan mevzu veya filan mesele hakkında Kur'ân-ı Kerimde ve Sünnette bir hüküm yoktur diyebilmelidir. Yoksa kıyas için kendi kanaatleriyle bir esas ortaya atamaz. Kur'ân-ı Kerim'den ve Sün­netten elde etliği istidlaller de ilim ehli naza­rında bilinen istidlal şekilleri ve usulleriyle olmalıdır. Kur'ân-ı Kerim'den getirilecek hüccetler de, muhakkak âyet-i kerimenin ma­nasının ne demek olduğunu bilmekle müm­kündür. Bu âyetin manasını bilmek Arap lisa­nına, lisanın kurallarına ve gramerine (Sarf ve Nahiv) ve diğer teferruatına da vukuf sa­hibi bulunmakla olabilir. Kur'ân'ın âyetlerindeki cümlelerin ilerisini gerisini (si­yak ve sibak), sözün beyan tarzını ve sözün gelişini de gözönünde bulundurmak icap eder. Bir mevzuda Kur'ân'ın bir yerinde öyle bir şekilde mana verilmesine dikkat etmek lâzımdır ki, bu mananın İnceliğinden Kur'ân'ın diğer yerlerindeki âyetler arasında tenakuz olmasın. Bu âyetin teyidi hakkındaki Sünnetler mevcut ise bunları da gözönüne al­madan, âyetin şerhi mahiyetindeki hadislere itibar etmeden mana verilmemeli ve Sünnetin manasının da Kur'ân-ı Kerim'e muhalif bu­lunmamasına da dikkat edilmelidir.

Sünnetten de istidlal ederken yine Kur'ân'dan istidlal edildiği gibi Arapça lisanına ve bu li­sanın kaidelerine, cümlelerin ilerisi gerisi ve sözün gelişine de dikkat etmek gerekir. Bun­dan başka Sünnetin sahih rivayet edilip edil­mediğini de rivayet ve Hadis ilmi kaideleriyle gözönüne almak gerekir. Bu mevzuya ait başka rivayetler var mıdır, yok mudur bunlan da tetkik etmelidir. Eğer bu konuda rivayet varsa bunları birbirleriyle karşılaştırmak lâzım gelir. Bunlardan başka, bir Sünnetten istidlal edilen ahkâm, Kur'ân'ın sahih ahkâmına veya Sünnetin sabit olmuş diğer ahkâmına da mugayir olmamalıdır. İhtiyatlı hareketleri bir tarafa bırakarak, şahsî mütalâa ile, keyfî tevillerle, İctihâd eylemek ve ica­bında siyasî bir kuvvetin tesiri ve zoru altında ictihad yapılsa bile, bu hükümler kanun ma­hiyetine sokulsa dahi yine müslümanlarm gönlü ve vicdanları böyle bir içtihadı, İslâmî kanun ve İslâmî nizamın bir parçası olarak [cabul edemezler ve asla bu uydurmaları be­nimsemezler de... Siyasî kuvvet ortada bulun­dukça belki bu hüküm yürür gider. Ancak siyasî gücün ortadan kalkması veya zayıfla­yıp gevşemesi halinde bu kanun ve hükümler hemen reddedilip ortadan kalkar, artık bunla­rı dinleyen kalmaz.