- Hicr Sûresindekî Ayetler

Adsense kodları


Hicr Sûresindekî Ayetler

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
müzzemmil
Sat 17 September 2011, 11:56 am GMT +0200
11- Hicr Sûresi'ndekî Ayetler

Hicr Sûresi'nde mensuh kabul edilen bazı ayetler vardır. Bunlar­dan 85 ve 94. ayetlerle ilgili zayıf da olsa nakil bulunur. Söz konusu ayetlerin nâsihi olarak Tevbe Sûresi 5. ayet ileri sürülür. Bu ayetlere ilaveten 3, 88 ve 89. ayetlerin mensuh olduğu da zikredilir.[520] Yaptı­ğımız araştırmada bu görüşleri doğrulayan bilgi bulunamamıştır. Dola­yısıyla, tekrar incelemeye ihtiyaç duyulmamıştır. 88. ayette imtihan için kafirlere verilen nimetlere imrenilmemesi istenirken, 89. ayette de. Hz. Peygamber'in bir uyarıcı olduğu hatırlatılır. Söz konusu ayet­ler mensuh kabul edilecek olursa, İslâm'ın insanlara verdiği mühlet ve karşılıklı ilişkilerde bazı değişiklerin olması gerekecektir. Bu ise müm­kün değildir. 85 ve 94. ayetler hakkında farklı rivayetlerin olduğu göz­lenir.
Seksen beşinci ayette; "...Onun için şimdi sen güzel bir hoşgö­rü ile muamele et."[521] ifadesinin neshedildiğine dair bilgi bulunmak­tadır.[522] Bu bilgiyi Katade'den gelen rivayetten öğrenmekteyiz. O'na göre bu ayet "..Müşrikleri nerede bulursanız öldürünüz.."[523] ayetiyle nesih edilmiştir.[524]
Ayeti bir bütün olarak değerlendirdiğimizde, nesih meselesi daha iyi anlaşılmaktadır. Ayette Allah'ın gökleri ve yeri hak ile yarattığı, kı­yametin geleceği, Hz. Peygamber'in insanlara hoşgörü ile muamele etmesi gerektiği ifade edilir. Dikkat edilirse, ayetin anlamında haber bulunmaktadır. Müfessirler ayetle ilgili gelen nakilleri değerlendirmek­te, nesih görüşünü zayıf bulmaktadırlar. Müfessir Âlûsî'de; Katade, Mücahid ve Dahhak'tan'den gelen rivayetlere yer verdikten sonra muhkem yorumunu yapmaktadır.[525] İncelemeye aldığımız diğer kay­naklarda da benzer yorumlar ağırlık kazanmaktadır.[526]
Ayetle İlgili kanaatimizi şu şekilde özetlememiz mümkündür: Mensuh kabul edilen ayetin anlamında haber bulunmaktadır. Nâ­sihi kabul edilen ayetle bu ayetin ihtiva ettiği konular farklıdır. Doğru bir karara varabilmek için ayet bir bütün olarak ele alınması gerekmektedir. Hz. Peygamber aracılığı ile Müslümanlara yapılan tavsiye­de, insanlara karşı iyi muamele edilmesi, intikam alınmaması, hoşgö­rülü davranılması hatırlatılmaktadır. İslâm'a göre baskı ile bir inancın kabul ettirilmesi mümkün olmamaktadır. Böyle davranış kin ve inti­kam duygularını artırmakta, asıl inancın gizlenmesine sebep olmakta­dır. İslâm'ın tebliğ edilmesinde önemli bir yeri ihtiva eden ayetin nes­hi, gelen nakiller açısından mümkün görülmez. Zira, nakiller alimlerin kendi görüşlerini yansıtmaktadır. Ayrıca, Kur'ân-ı Kerim'de aynı anla­ma gelen başka ayetİer de bulunmaktadır. Bu ayetler ise muhkem­dir.[527]
Hicr Sûresi'de mensuh kabul edilen ikinci ayet, "...Ortak koşan­lara aldırma. "[528] kısmıdır.[529] İbn Abbas'tan gelen rivayette bu ayetin Tevbe Sûresi 5. ayet tarafından nesih edildiği bildirilmiştir. Katade'den gelen haberde ise, nasihi Nisa Sûresi 91. ayettir.[530] Bu bilgiler, Tabe-rî'nin tefsirinde zikredilir. Alûsî, gelen rivayetleri zayıf kabul ederek, ayetin muhkem olduğu görüşündedir.[531] İncelemeye aldığımız diğer tefsirlerde ise, muhkem olduğu görüşü ağır basar.[532] "En-nesih fi'l-Kur'ân müellifi" de eserinde gelen nakilleri verdikten sonra mensuh görüşünün geçerli olmadığını belirtir.[533]
Yüce Allah, Hz. Peygamber'İ İslâm'ı tebliğ etmesi için göndermiş, Kur'ân-ı Kerim'de de bu vazifenin nasıl yapılacağı açıklanmıştır. Ko­numuz olan ayet bunlardan biridir. Ayette, kendisine verilen emrin tebliğ edilmesi ve inanmayanlara aldırış edilmemesi istenmiştir. Mâide Sûresi'nde yer alan başka bir ayette de tebliğ görevinin önemine İşa­ret edilmiştir.[534] Bu görev anında insanlardan olumsuz tepkilerinin ol­ması muhtemeldir. İnsanlar, önceden kazandıkları yanlış inançlarını kolay olarak terk edemezler. Ayeti mensuh kabul ettiğimizde her kar­şı çıkan İnsanın öldürülmesi gerekecektir. Oysa, peygamberlerin gö­revi insanları öldürmek değil, onların hidayete gelmelerini sağlamak­tır. Kur'an'da bunu emretmektedir.[535]
Gelen nakiller ve ayetin Kuran daki konumu baz alındığında ne sıh görüşüne katılmamız mümkün değildir. Ayetler, İslam'ın nasıl teb­liğ edileceğini açıklamakta, inanmayanların tepkilerine sabır edilmesi tavsiye edilmektedir.[536]


[520] Bk. Hibetullah. Vrk. 30a; İbn Hazm, s. 181-182; Zeyd, s. 894.
[521] Kur'ân-ı Kerim, Hicr, 15/85.
[522] Bk. Hibetullah, Vrk. 30a.
[523] Kuran-, Kerim. Tevbe, 9/5.
[524] Bk. Taberî, XIV/51.
[525] Alusi, Tefsir' XIV/77
[526] Bk. İbn Kesir, Tefsir, 11/556; Kâsırnî, X/3768; Elmalılı, V/3074.
[527] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Sad. 38/27; Necm. 53/31.
[528] Kur'ân-ı Kerim, Hicr, 15/94.
[529] Bk. Hibetullah, Vrk. 30a; İbn Hazm, s. 181.
[530] Bk. Taberî, Tefsir. XIV/69.
[531] Bk. Alûsî, Tefsir. XIV/86.
[532] Bk. İbn Kesîr. Tefsir. 11/559: Kasımı, X/3773: Elmalılı, V/3079.
[533] Zeyd. s. 526.
[534] Kur’ân-ı Kerim. Mâide. 5/67.
[535] Kuran-ı Kerim, En'âm.   6/106,70.
[536] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 97-99.