saniyenur
Mon 2 January 2012, 06:49 pm GMT +0200
Hiç Bir Şey Allah'ın İlminin Ve Kudretinin Haricinde Değildir
Allah'ın bazı şeyleri bilip diğer bazı şeyleri bilmemesi, bazı şeylere kadir olup diğer bazı şeylerden âciz olması eksiklik olur, (Allah'ın neyi bilip neyi bilmeyeceğim, neye gücü yetip neye yetmeyeceğini tayin ve tesbit eden haricî bir muhassıs ve) müreccihe muhtaç olması, demek olur. Halbuki, Allah Taâlâ'nm ilminin umumi ve kudretinin şümullü olduğu hususu naslarda kesin bir şekilde ifade edilmiştir. Şu halde, O, her şeyi bilir, her şeye kadirdir. Durum ne “Allah cüzîyeti bilmez, birden fazla şeye de kadir olmaz” (birden ancak bir sâdır olur), diye iddia eden filozofların dedikleri gibidir, ne “Allah zatım bilmez”, iddiasında bulunan Dehrîlerin (ve Mataryalisüerin) dediği gibidir, ne, “Allah cehli ve çirkinliği yaratmaya kadir değildir”, diyen Nazzam'ın dediği gibidir, ne “Allah kulun gücünün yettiği şeyin dengini ve benzerini yaratmaya kadir değildir”, diyen Belhî'nin zannettiği gibidir, ne de “kulun gücü dahilinde bulunan şeyin aynını yapmaya Allah kadir olmaz”, diyen Mutezile çoğunluğunun dedikleri gibidir. (O, her şeye kadirdir, her şeyi bilir, doğru olan budur).[20]
[20] Sadreddin Taftazani, Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi (Şerhu’l-Akaid, Hazırlayan Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları: 156.