hafız_32
Tue 23 November 2010, 02:38 pm GMT +0200
Hanımların Namazlarını Evlerinde Kılmaları, Mescitte Kılmalarından Evlâdır:
Abdulhamit bin el-Munzir es-Sâidî, babasından, o da nenesinden naklediyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e, «eşlerimiz bizi seninle namaz kılmaktan alıkoyuyor, oysa biz seninle namaz kılmaktan hoşlanıyoruz» dedim. Bunun üzerine Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem); «sizlerin evlerinizde kıldığınız namazlarınız, odalarınızda kıldığınız namazlardan; odalarınızda kıldığınız namazlar da (mescitte) cemaatle kıldığınız namazlarınızdan daha faziletlidir» buyurdu.[64]
İbni Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve selletn), hanımlarınızı mescitlerden alıkoymayınız; [fakat] evleri onlar için [daha] hayırlıdır buyurdu.[65]
Bu hadis-i şerife göre, hanımların evlerinde kıldıkları namazlar, camide kıldıkları namazlardan daha hayırlıdır. Ancak bunun farkında olamayıp, mescitte cemaatle kılmak isteyebilirler. Mescitlerde kıldıkları namazların daha sevap olduğunu zannedebilirler. Oysa, evlerinde kıldıkları namazları daha faziletlidir. Bunun daha faziletli olmasının nedeni, fitneden korunma hususunda evlerinin daha emniyetli oluşudur. Bu konu, bazı hanımların açık giyinmeleri ve süslenmeleri nedeniyle daha da önem kazanmaktadır.
Bu nedenle Âişe (radiyallâhu anhâ); 'Rasulullah (salhUâhu aleyhi ve seüem) şu an yaşayıp da, kadınların ortaya çıkardıkları halleri görseydi kesinlikle onların mescitlere gelmelerine mani olurdu. Tıpkı israil oğullarının hanımlarının mescitlerden alıkonulduğu gibi [66] demiştir.
Hanımlar için en faziletli namazla ilgili olarak konuyu şöyle özetleyebiliriz;
1. Hanımların, mescitte cemaatle namaz kılmaları, mescitte yalnız kılmalarından daha hayırlıdır.
2. Hanımların evlerinde cemaatle namaz kılmaları, evlerinde yalnız kılmalarından daha hayırlıdır.
3. Hanımların mescitte cemaatle namaz kılmaları mı, evlerinde yalnız namaz kılmaları mı, daha hayırlıdır konusu ise;
Daha önce zikredilen delillerin genel ifadesi esas alındığında; hanımların evlerinde yalnız namaz kılmaları, cemaatle kılmak için mescide gelmelerinden daha hayırlı olduğu sonucuna varılmaktadır.
4. Bir kadın, birlikte namaz kılmak için başka bir kadının evine gitmesi durumunda ise sevabı, mescit sevabından daha az olur. Çünkü sonuç itibariyle evden çıkmış olmaktadır; geriye mescidin fazileti ve müslümanlarla birlikte hayrı müşahede etmek kalmaktadır.[67] En doğrusunu Allah bilir.
[64] İbn Ebî Şeybe, 2/384; Beyhakî, 3/132; İbn Huzeyme, 3/95.
[65] Ebû Dâvûd, 567; Ahmed, 2/76; İbn Huzeyme, 3/92; Beyhakî, 3/131.
[66] Buhârî, 869; Müslim, 445; Bkz. EI-Muhallâ'da Âişe (radiyallâhu anhâ)'-nın bu kanaatine çok güzel bir reddiye bulunmakta. 3/134.
[67] Câmiu Ahkâmi'n-Msâ, 1/370.
Abdulhamit bin el-Munzir es-Sâidî, babasından, o da nenesinden naklediyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e, «eşlerimiz bizi seninle namaz kılmaktan alıkoyuyor, oysa biz seninle namaz kılmaktan hoşlanıyoruz» dedim. Bunun üzerine Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem); «sizlerin evlerinizde kıldığınız namazlarınız, odalarınızda kıldığınız namazlardan; odalarınızda kıldığınız namazlar da (mescitte) cemaatle kıldığınız namazlarınızdan daha faziletlidir» buyurdu.[64]
İbni Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve selletn), hanımlarınızı mescitlerden alıkoymayınız; [fakat] evleri onlar için [daha] hayırlıdır buyurdu.[65]
Bu hadis-i şerife göre, hanımların evlerinde kıldıkları namazlar, camide kıldıkları namazlardan daha hayırlıdır. Ancak bunun farkında olamayıp, mescitte cemaatle kılmak isteyebilirler. Mescitlerde kıldıkları namazların daha sevap olduğunu zannedebilirler. Oysa, evlerinde kıldıkları namazları daha faziletlidir. Bunun daha faziletli olmasının nedeni, fitneden korunma hususunda evlerinin daha emniyetli oluşudur. Bu konu, bazı hanımların açık giyinmeleri ve süslenmeleri nedeniyle daha da önem kazanmaktadır.
Bu nedenle Âişe (radiyallâhu anhâ); 'Rasulullah (salhUâhu aleyhi ve seüem) şu an yaşayıp da, kadınların ortaya çıkardıkları halleri görseydi kesinlikle onların mescitlere gelmelerine mani olurdu. Tıpkı israil oğullarının hanımlarının mescitlerden alıkonulduğu gibi [66] demiştir.
Hanımlar için en faziletli namazla ilgili olarak konuyu şöyle özetleyebiliriz;
1. Hanımların, mescitte cemaatle namaz kılmaları, mescitte yalnız kılmalarından daha hayırlıdır.
2. Hanımların evlerinde cemaatle namaz kılmaları, evlerinde yalnız kılmalarından daha hayırlıdır.
3. Hanımların mescitte cemaatle namaz kılmaları mı, evlerinde yalnız namaz kılmaları mı, daha hayırlıdır konusu ise;
Daha önce zikredilen delillerin genel ifadesi esas alındığında; hanımların evlerinde yalnız namaz kılmaları, cemaatle kılmak için mescide gelmelerinden daha hayırlı olduğu sonucuna varılmaktadır.
4. Bir kadın, birlikte namaz kılmak için başka bir kadının evine gitmesi durumunda ise sevabı, mescit sevabından daha az olur. Çünkü sonuç itibariyle evden çıkmış olmaktadır; geriye mescidin fazileti ve müslümanlarla birlikte hayrı müşahede etmek kalmaktadır.[67] En doğrusunu Allah bilir.
[64] İbn Ebî Şeybe, 2/384; Beyhakî, 3/132; İbn Huzeyme, 3/95.
[65] Ebû Dâvûd, 567; Ahmed, 2/76; İbn Huzeyme, 3/92; Beyhakî, 3/131.
[66] Buhârî, 869; Müslim, 445; Bkz. EI-Muhallâ'da Âişe (radiyallâhu anhâ)'-nın bu kanaatine çok güzel bir reddiye bulunmakta. 3/134.
[67] Câmiu Ahkâmi'n-Msâ, 1/370.