hafız_32
Sun 21 November 2010, 04:45 pm GMT +0200
Hanımların Kabir Ziyareti
Hanımların kabir ziyareti konusunda, âlimler farklı görüşler belirtmişlerdir. Bunları üç başlıkta özetlemek mümkündür;
1. Haram.
2. Mekruh [Ahmed bin Hanbel'den nakledilen bir rivayete göre].
3. Mubah [İmam Mâlik ve Bazı Hanefiler İle Ahmed bin Hanbel'den nakledilen başka bir rivayete göre].
Tercih edilen görüş ise, delillerin doğrultusunda olandır. Yani, haramlardan sakınmak şartıyla, hanımların öğüt almak ve âhireti hatırlamak için kabir ziyaretinde bulunmaları caizdir. Bunun delilleri;
1. Daha önce zikredilen Enes (radiyallâhu anh)'in rivayet ettiği hadisin ihtivası. Çünkü bu hadiste, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve seilem) ağlayan kadını, kabir ziyaretinden nehyetmemiştir.
Enes (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seilem) bir kabir başında ağlayan bir kadının yanından geçti. Ona, 'Allah'tan kork ve sabret ' buyurdu.[300]
2. Aişe (radiyallâhu anhâ)'nın, kardeşinin kabrini ziyaret etmiş olması.
İbn Ebî Müleyke (radiyailâhu anh) anlatıyor; 'Âişe (radiyallâhu anhâ) bir gün mezarlıktan geliyordu. Ona; «ey müminlerin annesi! Nereden geliyorsun?» dedim. «Kardeşim Abdurrahman bin Ebî Bekr'in kabrinden» dedi. Ben; «Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem) kabir ziyaretini yasaklamış değil miydi?» dedim. O; «Evet, önce yasaklamıştı, ama daha sonra ziyaret edilmesini emretti» dedi.[301]
3. Âişe (radiyallâhu anhâ), Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve seilem)'e; [Mezarlığa girdiğimde] ne söylemeliyim, Ya Rasu-lalîâh?» diye sorduğunda ona;
Es-selâmu aleykum ehle'd-diyâri mine'l-Muminîne ve'l-Müslimİn. Yerhamu'l-lâhi'l-müstekdimîne ve'l-muste'hirîn. Ve innâ in şöellâhu le-lâhikûn - Selam size ey bu diyarın mümin ve müslüman halh! Allah öncekilere de, sonrakilere de rahmet eylesin. Bizler de inşallah (yakında size) katılacağız.[302]
4. Peygamberimiz (sailallâhu aleyhi ve sellem); 'sizlere kabir ziyaretini yasaklamıştım; Artık ziyaret edebilirsiniz' buyurmuştur. Bu ifadesinde Peygamberimiz, kadın erkek ayırımı yapmamış, genel olarak müsaade etmiştir.
Hatırlatmalar:
1. Kadınların, mezarlığa gitmeleri durumunda, bağırma, nedamet duyma, yakınma, dövünme, ölüye methiyeler dizme gibi farklı bidat ve haramlar medyana geliyorsa, kadınlara mezar ziyareti haram olur.
2. Kadınların, mezarlığa gitmeleri durumunda, salihlerin ve velilerin mezralarına gidip, onlardan sıkıntılarının giderilmesini, ihtiyaçlarının karşılanmasını istemeleri ve benzeri dileklerde bulunmaları şirktir. Hiç kuşkusuz bu gibi durumlarda kabir ziyareti haram olur.
3. Kadınların, toplantı ve bayram günlerinde olduğu gibi, kabir ziyareti için bir gün belirlemeleri bidattir.
4. Kadınların, açık ve dekolte kıyafetlerle, süslenerek, koku sürünerek mezarlığa gitmeleri caiz değildir.
[300] Buhârî, 1283; Müslim, 926.
[301] El-Hakim, 1/386; Beyhakî, 4/78; İbn Mâce, 1569: Sahih hadistir.
[302] Müslim, 974; Ahmed, 6/221; Abdurrezzâk, 6712; Beyhakî, 4/79.
Hanımların kabir ziyareti konusunda, âlimler farklı görüşler belirtmişlerdir. Bunları üç başlıkta özetlemek mümkündür;
1. Haram.
2. Mekruh [Ahmed bin Hanbel'den nakledilen bir rivayete göre].
3. Mubah [İmam Mâlik ve Bazı Hanefiler İle Ahmed bin Hanbel'den nakledilen başka bir rivayete göre].
Tercih edilen görüş ise, delillerin doğrultusunda olandır. Yani, haramlardan sakınmak şartıyla, hanımların öğüt almak ve âhireti hatırlamak için kabir ziyaretinde bulunmaları caizdir. Bunun delilleri;
1. Daha önce zikredilen Enes (radiyallâhu anh)'in rivayet ettiği hadisin ihtivası. Çünkü bu hadiste, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve seilem) ağlayan kadını, kabir ziyaretinden nehyetmemiştir.
Enes (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seilem) bir kabir başında ağlayan bir kadının yanından geçti. Ona, 'Allah'tan kork ve sabret ' buyurdu.[300]
2. Aişe (radiyallâhu anhâ)'nın, kardeşinin kabrini ziyaret etmiş olması.
İbn Ebî Müleyke (radiyailâhu anh) anlatıyor; 'Âişe (radiyallâhu anhâ) bir gün mezarlıktan geliyordu. Ona; «ey müminlerin annesi! Nereden geliyorsun?» dedim. «Kardeşim Abdurrahman bin Ebî Bekr'in kabrinden» dedi. Ben; «Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem) kabir ziyaretini yasaklamış değil miydi?» dedim. O; «Evet, önce yasaklamıştı, ama daha sonra ziyaret edilmesini emretti» dedi.[301]
3. Âişe (radiyallâhu anhâ), Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve seilem)'e; [Mezarlığa girdiğimde] ne söylemeliyim, Ya Rasu-lalîâh?» diye sorduğunda ona;
Es-selâmu aleykum ehle'd-diyâri mine'l-Muminîne ve'l-Müslimİn. Yerhamu'l-lâhi'l-müstekdimîne ve'l-muste'hirîn. Ve innâ in şöellâhu le-lâhikûn - Selam size ey bu diyarın mümin ve müslüman halh! Allah öncekilere de, sonrakilere de rahmet eylesin. Bizler de inşallah (yakında size) katılacağız.[302]
4. Peygamberimiz (sailallâhu aleyhi ve sellem); 'sizlere kabir ziyaretini yasaklamıştım; Artık ziyaret edebilirsiniz' buyurmuştur. Bu ifadesinde Peygamberimiz, kadın erkek ayırımı yapmamış, genel olarak müsaade etmiştir.
Hatırlatmalar:
1. Kadınların, mezarlığa gitmeleri durumunda, bağırma, nedamet duyma, yakınma, dövünme, ölüye methiyeler dizme gibi farklı bidat ve haramlar medyana geliyorsa, kadınlara mezar ziyareti haram olur.
2. Kadınların, mezarlığa gitmeleri durumunda, salihlerin ve velilerin mezralarına gidip, onlardan sıkıntılarının giderilmesini, ihtiyaçlarının karşılanmasını istemeleri ve benzeri dileklerde bulunmaları şirktir. Hiç kuşkusuz bu gibi durumlarda kabir ziyareti haram olur.
3. Kadınların, toplantı ve bayram günlerinde olduğu gibi, kabir ziyareti için bir gün belirlemeleri bidattir.
4. Kadınların, açık ve dekolte kıyafetlerle, süslenerek, koku sürünerek mezarlığa gitmeleri caiz değildir.
[300] Buhârî, 1283; Müslim, 926.
[301] El-Hakim, 1/386; Beyhakî, 4/78; İbn Mâce, 1569: Sahih hadistir.
[302] Müslim, 974; Ahmed, 6/221; Abdurrezzâk, 6712; Beyhakî, 4/79.