- Hades Vâki Olduğunda Abdest Alacağını Söyleyenler

Adsense kodları


Hades Vâki Olduğunda Abdest Alacağını Söyleyenler

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Sat 26 November 2011, 10:06 am GMT +0200
116. (Müstehazanın) Sadece Hades Vâki Olduğunda Abdest Alacağı Nı Söyleyenler

 

305.... (tbn Abbâs azatlısı) tkrime'den şöyle rivayet edilmiştir:

Ümmü Hâbibe bint Cahş istihaza oldu. Resulüllah (s.a.) ona hayz günlerini(n geçmesini) beklemesini; sonra yıkanıp namazım kılması­nı, (hayz günler bittikten sonra) ancak bundan (abdesti bozan haller­den) birşey görürse, abdest alıp namazını kılmasını emretti.[120]  [121]

 

Açıklama
 

Bu hadis-i  şerif mürseldir- Anlaşıldığına göre, mustehaza olan kadın mûtâde ise, âdeti olan hayz günleri bitince gusleder. Daha sonra abdesti bozan bir şey gelirse abdest alır. Bu abdesti bozan şeyin kan mı, yoksa başka bir şey mi olduğu hususunda ihtilâf edilmiştir. Aynî, bu me­sele ile ilgili olarak Hanefi imamlarının ihtilaflarını dercetmiştir. Bu ihtila­fın özeti şudur: Ebû Hanife ve Muhammedi göre müstehazanm abdesti vaktin çıkmasıyla Ebû Yûsuf'a göre girmesi ve çıkmasıyle bozulur. İmam Ahmed'-in görüşü de Ebû Yüsuf'unki gibidir.

 

306....Rabia, (b. Ebû Abdurrahman), müstehazanın her namaz için abdest alması gerektiği görüşünde değildi: "Ancak kendisine kan­dan başka bir hades gelirse abdest alır" derdi.

Ebû Dâvûd: "Bu, Mâlik'in görüşüdür'' dedi.[122]

 

Açıklama
 

Rabia'nın görüşüne göre müstehaza olan kadın ancak kendisinden kandan başka bir hades (abdesti bozan şey) vaki olursa abdest almak zorundadır.

Rabîa'mn bu görüşü aynı zamanda Hanefî mezhebinin de görüşüdür. Daha önceden de temas edildiği üzere Hanefîlere göre özür sahibinden, özürün dışında bir hades olmadığı müddetçe abdesti vakte bağlanır. Bu abdest-Ie vakit içinde dilediği kadar namaz kılabilir. Fakat özrün dışında abdesti bozan bir hal arız olursa, namaz kılmak için abdestini yenilemesi gerekir.

Ebû Davud'un kaydına göre Mâlik'in görüşü de budur.[123]

 

[120] Bu hadisi  Kutub-i Sitte müelliflerinden sadece Ebû Dâvûd rivayet etmiştir.

[121] Sünen-i  Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 533.

[122] Sünen-i  Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 533-534.

[123] Sünen-i  Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 534.


Bilal2009
Sun 20 August 2023, 01:35 pm GMT +0200
Esselamü aleyküm Rabbim bizleri fıkhı öğrenenlerden eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun

Sevgi.
Wed 11 October 2023, 06:34 am GMT +0200
Esselâmu aleyküm Rabbim ilmimizi artırsın inşaAllah