- Hac İşlemleri

Adsense kodları


Hac İşlemleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Sun 12 August 2012, 02:16 pm GMT +0200
4. Hac İşlemleri (Menâsikul-Hac)

 

Haccın farz, vacip ve sünnet her türlü işlemine Nusuk (ç. Menasik) veya Menasiku'l-Hac denir:

 
1- Haccın Farzları:

 

Haccın üç farzı vardır:

1) İhrama girmek,

2) Arafat'ta vakfe,

3) Ziyaret tavafı.

Bunlardan son ikisi, aynı zamanda haccın rükünleridir.

 

                            Haccın farzları

---------------------------------------------------------------------

İhrama girmek.     Arafat'la vakfe         Ziyaret tavafı.

(niyet-telbiye)      (bir süre durmak)     (4 şart)

                 

Şema 51: Haccın Farzları

 

İşlem
   

 
   

Hanefî
   

Şafiî
   

Maliki
   

Hanbelî

İhrama
   

Girmek
   

Farz/Şart
   

F/Rükün
   

F/R
   

F/R

Arafat'ta
   

Vakfe
   

F/R
   

F/R
   

F/R
   

F/R

Ziyaret
   

Dört şart
   

F/R
   

F/R
   

F/R
   

F/R

Tavafı
   

Üç şavt
   

Vacip
   

  F
   

  F
   

  F

Sa'y
   

 
   

Vacip
   

F/R
   

F/R
   

F/R

Tablo 103: Haccın Farzları

 
İhrama Girmek:
 
Tanımı:


 

Sözlükte “haram kılmak” manasına gelen ihram, hac işlemi olarak “Hac veya umreye başlamaya niyet eden kimsenin, bu iki işlem dışında olduğunda helal olan hal ve hareketleri kendine ha­ram kılması” demektir. İhrama giren kimseye Muhrim, ihrama girişe göre yapılma şekli açısından hac ve umrelere ise Muhremun Bih adı verilir.

İhrama girecek kimse, abdest alır veya -efdal olan- gusül ya­par, izar ve rida denen hac elbisesini giyer. Bu özel elbiseye koku sürer (kokunun eseri kalıyorsa sürülmesi eş-Şeybani, Malik ve eş-Şafiî'ye göre mekruhtur), iki rekat namaz kılar. Namazdan sonra,

“Allah’ım hac yapmak istiyorum. Haccı bana kolaylaştır ve yaptı­ğım haccı kabul et” diye dua eder. Namazın sonrasında telbiyeye başlar. Böylece, ihrama girilmiş olur.

 
Rükünleri:
 
Niyet:


 

Hanefî ve Maliki Mezheplerine göre, ihrama girerken niyet etmek, onun bir rüknüdür. Hac veya umreye niyet ettikten sonra, telbiyeye başlanır.

İhram niyetiyle telbiye yapıp hac veya umreden birine niyet etmeyen kimse, tavaf yapmadıkça dilediğine devam eder, fakat ta­vaf yapınca niyet hac için kesinleşir. [393]

Niyet, “Allah’ım haccetmek istiyorum, haccı bana kolaylaştır ve yaptığım haccı kabul et” şeklinde yapılır. [394]

 
Telbiye: [395]

 

Telbiye, hacı adayının ihrama girerken ve hac işlemlerini yaparken söylediği aşağıdaki sözlerdir:   .

“Lebbeyk. Allahumme Lebbeyk. Lebbeyke La Şerike Leke Lebbeyk. İnne'l-Hamde ve'n-Ni'mete Leke ve'l-Mulke La Şerike Leh” (Allah’ım! Senin emrine her zaman itaat ederim. Senin ortağın yoktur. Davetine daima saf kalblilik ve doğrulukla uyarım. Şüphesiz ki, hamd de, nimet de sana mahsustur, mülk de senindir. Senin ortağın yoktur, Allah’ım!)

Bu sözleri söylemek, Cumhur'a göre müstehap, Zahirî Mezhe­bine göre vaciptir; Ebu Hanife'ye göre, bunlar yerine geçen başka sözler de söylenebilir.

Bu sözlere ilave yapmak Hanefî Mezhebine göre caiz, eş-Şafiî'ye göre caiz değildir.

Telbiyeyi yüksek sesle yapmak, Cumhur'a göre müstehap, Zahiri Mezhebine göre vaciptir.

Telbiye, Hanefî Mezhebine göre ihramın rüknüdür; eş-Şafiî ve Malik'e göre telbiyesiz de ihrama girilebilir. [396]

Her farz namazdan sonra ve iniş çıkışlarda bol bol telbiye yapılır. Telbiye ve niyet, ikisi birlikte yapılmalıdır.

Ebu Hanife, eş-Şafiî, es-Sevrî, Ahmed b. Hanbel, İshak b. Raheveyh, Ebu Sevr, Davud ez-Zahirî, İbn Ebi Leyla, Ebu Ubeyd ve et-Taberî'ye göre, telbiyeye akabe cemrelerinde taşlama yapınca; Malik'e göre, arefe günü güneş batınca, bir gruba göre ilk cemreyi gö­rünce son verilir. [397]

 

 

Rükün
   

Hanefî
   

Şafiî
   

Maliki
   

Hanbelî

Niyet
   

Rükün
   


   

Rükün
   



Telbiye
   


   

Sünnet
   

Sünnet
   

Rükün

 

Tablo 103: İhramın Rükünleri

 
4.1.1.3 Vacipleri:

 

İhramın zamanında ve yerinde girmek ile bazı yasak işleri yapmamak şeklinde iki tane vacibi vardır:




[393] Kâsânî, BS, c. II, s. 163.

[394] İbn Kudame, Mugnî, c. III, s. 281-285; Kâsânî, BS, c. II, s. 161; Mergınânı, age, c I, s. 137.

[395] Ahroed b. Hanbel, Mesail, S. 215-216, no: 703-706; İbn Kudame, Mugnî, c. 111, s. 288-291; Mergınanî, Hidaye, c. II, s. 136-137; Serahsî, Mebsut, c. IV, s. 5-6, 8; Şafiî, Umm, c. II, s. 155-157; Şeybânî, Asl, c. II, s. 451-457.

[396] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 272; Mergınanî, age, c. I, s. 138; Şafiî, Umm, c. II, s. 15/-

[397] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 273; Mergınânî, age, c. I, s. 147.