- Gusül

Adsense kodları


Gusül

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Mon 23 August 2010, 03:46 pm GMT +0200
Gusül

 
Meniden Dolayı Gusül


 

Bulûğ (ergenlik), yetişmiş bir çocuğun, erkekse baba, kızsa anne olabilecek yaşa gelmesidir. Buna erkek çocuklarda daha çok akıl-baliğ olmak denir. Hayatın bu döneminde erişmiş bir gençte üretim organları artık iyice gelişmiştir. Delikanlıda erkeklik bezleri salgı yapmaya başlamış kızda da yumurtalık aşılanmaya ha­zır yumurta yapabilecek hale gelmiştir.

Erkek ve kadının cinsel organından şehvetle dışarı çıkan az koyu ve sarımtırak sıvıya meni denir.

Her vesileyle temizliği ön plâna alan ve insan sağlığını koru­yan İslâmiyet bu durumda gusletmeyi emreder. Böylece din insan hayatının her bölümüyle ilgilenir ve onu başıboşluktan kur­tararak atılan her adımda, yapılan her işte ve düşünülen her konu­da yüce yaratanı hatırlatır, kul ile Allah arasında kopmaz bağlar vücuda getirir.

İlgili hadîsler ve rivayetler:   

Hz. Ali'den (r.a.) yapılan rivayette, şöyle demiştir:

"Ben ken­disinden çok mezyi akan bir adamdım. Bundan dolayı (gusül ge­rekip gerekmiyeceğini) Peygamber (a.s.) Efendimiz'den sordum; bu­yurdu ki: Mezyiden dolayı abdest, meniden dolayı gusül gerekir."[160]

Ahmed b. Hanbel'in yaptığı rivayette, Resûlüllah (a.s.) ona şöy­le buyurmuştur:

"(Erkeklik bezinden salgılanan) suyu fışkırtarak dışarı attığında cenabetten dolayı guslet; fışkırtmadığı takdirde gusletme!"[161]

Ümmu Seleme (r.a.)'dan yapılan rivayette, Ümmu Süleym şöyle demiştir: Peygamber (a.s.) Efendimiz'e dedim ki:

"Ya Resûlellah! Şüphesiz ki Allah hakkın (söylemekten) haya etmez; ihtilam olduğu zaman kadına gusül gerekir mi?" Peygamber (a.s.):

"Evet, kadın (üreme organın salgıladığı) suyu gördüğü zaman (gusül ge­rekir.)"

Bunun üzerine Ümmu Seleme (söze karışarak) sordu:

"Kadın da ihtilam olur mu?!" Peygamberimiz ona:

"Ellerin topra­ğa muhtaç olsun! Kadına çocuğu neden benzer?" buyurdu.[162]

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Şehevî duygudan dolayı beyazımsı ince bir suyun fışkırmaksızın ve şehevi bir zevk duymaksızın cinsel organdan akmasın­dan dolayı gusül gerekmez, abdest gerekir. Buna mezyi denir.

2- Şehvetle fışkırıp dışarı akan az koyu ve sarımtırak renk­teki meniden dolayı gusül gerekir.

3- Erkekten fışkırarak şehvetle dışarı çıkan meni, kadında fışkımaksızın şehvetle akıp çıkar ve bundan dolayı her ikisine de gusül gerekir.

Hadîslerin ışığı altında müctehid imamların tesbit, görüş istidlal, ihticac ve ictihadları:

a) Hanefîlere göre:

Guslü gerektiren sebebler üçtür:  Onlardan bir cenabettir. Bu ise iki şeyle sübut bulur:

1- Meninin şehvetle fışkırarak dışarı çıkmasıdır. Uyanık ve uyku hali arasında bir fark yoktur. Buradaki şehvet, erkeklik bezinden ve kadının yumurtalığından meninin şehvetle ayrılması demektir. Bu kadına elle dokunmaktan veya şehvetle bakmaktan, veya uykuda iken düşazıtmaktan ya da istimnadan kaynaklanır.[163]

O halde cenabetin sözlük mânası, meninin şehvetle çıkmasıdır. "Adam cünüp oldu," yani kadınla cinsel temasta bulunarak şehveti yerine getirdi, demektir. Hadîste geçen "meninin çıkması," şehvetle çıkmaya hamledilir.[164]

İmam Ebû Yusuf, şehvetle yerinden ayrılan menî şehvetle fış­kırarak değilde, şehvet sakin olduktan sonra dışarı çıkarsa, bundan dolayı gusül gerekmez diyerek hadîste kasdedilen çıkışın bu anlamda olduğuna yorumlamıştır.

b) Şâfiîlere göre:

Guslü gerektiren sebebler beştir. Onlardan biri de meninin ya mu'tad mahrecden, ya da mutad yolu kapalıysa sulb veya terâibden çıkmasıdır. Sulb, erkeklerde bel nahiyesine verilen bir isimdir. Terâib , kadınlarda göğüs kemikleri nahiyesine denir.[165]

Mutad ve gayr-i mu'tad yoldan çıkan meni şu dört özelliğin­den biriyle bilinip tanınır: Fışkırarak çıkmak veya fışkırmayıp lez­zet duyularak çıkmak veya az geldiği için hem fışkırmadan, hem de fazla lezzet duyulmadan çıkarsa, ekşimiş hamur kokusu neş­retmek veya bu durumda çıkıp kurumuşsa kurumuş yumurta akı­na benzemek... Bu özelliklerden hiçbiri yoksa, o takdirde çıkan sı­vıdan dolayı gusül gerekmez.[166]

Anlaşıldığı gibi, şafiiler meninin mutlaka yerinden şehvetle ayrılmasını veya şehvetle dışarı fışkırmasını gerekli görmemişler, on­da sadece belirttiğimiz dört vasıfdan birinin gerçekleşmesini dikkate almışlardır.

Aranılan dört vasıfta kadın ve erkek arasında fark yoktur. Hangisinden çıkan sıvı belirtilen vasıflardan birini taşıyorsa, o takdirde çıkan sıvının meni olduğu kabul edilir ve guslü gerekti­rir.[167]

Şâfiiler bu konuda "el-Mâu mine'1-mâi=Su, sudan dolayı ge­rekir" mealindeki hadîsle istidlal etmiştir.

c) Hanbelilere göre:

Guslü gerektiren sebebler altıdır. Onlardan biri, meninin dı­şarı çıkmasıdır. Meni, kalın bir sıvıdır, şehevî duygu kabardığın­da fışkırarak dışarı atılır. Kadının menisi ise, ince ve sarıdır.

Hanbeliler bu hususta Ümmu Seleym hadîsiyle ve diğer ilgili hadîslerle istidlal etmişler ve bir hastalık ve soğuktan dolayı olup şehevî bir duygu neticesi olmayan meninin mücerred çıkmasından dolayı gusül gerekmez, demişlerdir. Nitekim Ebu Hanîfe ile Mâlik'in de kavli budur. Şafiî ise, bundan dolayı gusül gerekir, demiş­tir."[168]

d) Mâlikîlere göre:

Cinsel temassız lezzet ile dışarı çıkan meniyle, lezzet duyduk­tan bir süre sonra çıkan meniden dolayı gusül gerekir. İsterse bu durumda meni çıkmadan gusletmiş olsun, isterse olmasın farketmez, her iki halde de lezzetten bir süre sonra meninin çıkması gus­lü gerektiren sebeplerden biri sayılır. Ama duyulan lezzet cinsel temasdan neş'et ediyor, duhul vaki olduğu halde inzal vaki olmuyor ve cinsel organını dışarı çektikten sonra inzal meydana geliyorsa, bu durumda, inzal meydana gelmeden gusletmişse, artık tekrar gusletmesi gerekmez.[169]

 
Çıkarılan Hükümler:

 

1- Meninin şehvetle yerinden ayrılıp dışarı çıkması guslü gerektirir. (Bu, İmam Ebû Hanîfe ve İmam Muhammed'e göredir.)

2- Mutad yoldan, orası kapalıysa gayr-i mutab yoldan (sulh veya terâibden) çıkan meni fışkırarak veya lezzet duyularak veya sadece ekşimiş hamur kokusu neşrederek veya kurumuş bir halde ise, yumurta akına benzer bir vasıfta bulunarak çıkmışsa, o tak­tirde gusül gerekir. (Bu şâfiilere göredir.)

3- Şehevî duygunun kabarmasıyla dışarı çıkan meniden dolayı gusül gerekir. Başka bir sebepten dolayı çıkarsa, guslü gerek­tirmez. (Bu, Hanbelilere göredir.)

4- Şehvetle yerinden ayrılan meni, ister şehvet ve lezzetle, ister şehvet ve lezzet duygusu kesildikten sonra dışarı çıksın, her iki halde de guslü gerektirir. (Bu, Mâlikilere göredir.)

5- Şehvetle yerinden ayrılan meni ister erkekten, ister kadından akıp dışarı çıksın, her ikisi için de guslü gerektirir.

ceren
Mon 25 July 2016, 08:42 pm GMT +0200
Esselamu aleykum.Gusul almanin gerekli oldugu durumda gusul abdestini hakkiyla alan kullardan olalim inşallah...