hafız_32
Tue 23 November 2010, 02:55 pm GMT +0200
11. Farz Namaz Kılanın, Farklı Bir Farz Namaz Kılana Uyması:
Farz namaz kılan birinin, farklı bîr farz namaz kılan kişiye -her iki namazın rekât sayıları aynı olması veya imamın namazındaki rekât sayısının daha az olması durumunda- uyması caizdir. Örneğin, öğle namazını kaza eden birinin, ikindi [veya akşam] namazını kılan birine uyması caizdir.
İmamın kıldığı namazdaki rekât sayısının, imama uyanın kıldığı namazdaki rekât sayısından az olması, imama muhalefet sayılmaz. Çünkü imama uyan kişi, imam selam verinceye kadar, imamın her hareketine tabi olmaktadır. İmam selam verdiği zaman, imama uyan kişi kalkar ve namazını tamamlar. Bu durumda namaza sonradan yetişen kimse gibidir.
Farz namaz kılanın, farklı bir farz namaz kılana uyması Şafiî mezhebine göre caiz; Hanefî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine göre caiz değildir. [30]
12. Nafile Namaz Kılana Uyarak, Nafile Namaz Kılmak:
Nafiîe namazın cemaatle kılınması caizdir. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), Enes bin Mâlik ve annesiyle birlikte cemaat olarak nafile namaz kıldığı daha önce belirtilmişti. Aynı
şekilde Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem), İbn Abbâs ve Huzeyfe (radiyallâhu anhum) ile gece namazı kılmıştır.
Nafile namaz kılanın, nafile namaz kılana uyması dört mezhebe göre de caizdir.
13. Hanımların, Kıraat Veya Tekbirle Birbirlerini Şaşırtmamaları:
Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) mescitte sahabelerin sesli kıraatlerini işitince; 'Dikkat edin! Hepiniz Rabbine münacatta bulunuyor. Birbirinizi rahatsız etmeyin. Kuran okurken veya namaz kılarken birbirinizden daha fazla ses çıkarmayın [31] buyurdu.
[30] Bkz. Zuhaylî, e!-Fıkhu!i-İs!âmî, 2/227. (Çev.)
[31] Ebû Dâvûd, 1332; Ahmed, 3/94; Bkz. Aibânî, es-Sahîha, 1597, 1603
Farz namaz kılan birinin, farklı bîr farz namaz kılan kişiye -her iki namazın rekât sayıları aynı olması veya imamın namazındaki rekât sayısının daha az olması durumunda- uyması caizdir. Örneğin, öğle namazını kaza eden birinin, ikindi [veya akşam] namazını kılan birine uyması caizdir.
İmamın kıldığı namazdaki rekât sayısının, imama uyanın kıldığı namazdaki rekât sayısından az olması, imama muhalefet sayılmaz. Çünkü imama uyan kişi, imam selam verinceye kadar, imamın her hareketine tabi olmaktadır. İmam selam verdiği zaman, imama uyan kişi kalkar ve namazını tamamlar. Bu durumda namaza sonradan yetişen kimse gibidir.
Farz namaz kılanın, farklı bir farz namaz kılana uyması Şafiî mezhebine göre caiz; Hanefî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine göre caiz değildir. [30]
12. Nafile Namaz Kılana Uyarak, Nafile Namaz Kılmak:
Nafiîe namazın cemaatle kılınması caizdir. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), Enes bin Mâlik ve annesiyle birlikte cemaat olarak nafile namaz kıldığı daha önce belirtilmişti. Aynı
şekilde Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem), İbn Abbâs ve Huzeyfe (radiyallâhu anhum) ile gece namazı kılmıştır.
Nafile namaz kılanın, nafile namaz kılana uyması dört mezhebe göre de caizdir.
13. Hanımların, Kıraat Veya Tekbirle Birbirlerini Şaşırtmamaları:
Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) mescitte sahabelerin sesli kıraatlerini işitince; 'Dikkat edin! Hepiniz Rabbine münacatta bulunuyor. Birbirinizi rahatsız etmeyin. Kuran okurken veya namaz kılarken birbirinizden daha fazla ses çıkarmayın [31] buyurdu.
[30] Bkz. Zuhaylî, e!-Fıkhu!i-İs!âmî, 2/227. (Çev.)
[31] Ebû Dâvûd, 1332; Ahmed, 3/94; Bkz. Aibânî, es-Sahîha, 1597, 1603