sumeyye
Thu 17 March 2011, 01:30 pm GMT +0200
Evde Azık Saklamak Ve Depolamak:
Malî durumu iyi olsa bile; kişinin kendisi ve çoluk çocuğu için azık saklaması caizdir. Sahih rivayette anlatıldığına göre; Peygamber Efendimiz (sas) aile efradının senelik azığını depolarmış.
Müstehap olan kazanç; fakirlerin ihtiyacını gidermek, yakınlarına bağışta bulunmak maksadıyla farz miktardan daha fazla kazanç temin etmektir. Böyle bir kazancın peşinden koşmak; kişinin çalışmayıp kendisini nafile ibadete vermesinden daha faziletlidir. Çünkü nafile ibadetin faydası kişinin sadece kendisinedir. Ama kazancın faydası hem kendisine, hem de başkasınadır. Bu hususda Peygamber Efendimiz (sas) şöyle buyurmuştur: “İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır.” [134]
“İbadetler birbirlerine karşı övündüler: Sadaka; 'ben ibadetlerin en faziletli olanıyım' dedi.”
“İnsanlar yer yüzünde Allah (cc) ın aile efradıdırlar. O'nun en fazla sevdiği; aile efradına en faydalı olandır.” [135]
Mübah olan kazanç; nimetlenmek ve güzelleşmek için müstehab miktara ek kazanç temin etmektir: Bu hususda Peygamber Efendimiz (sas) şöyle buyurmuştur:
“Salih kimsenin helâl mal sahibi olması ne güzeldir.”
“İffetini koruyarak helâl yoldan dünyayı elde etmek isteyen kimse; yüzü, ayın onbeşinci gecesindeki dolunay gibi (parlayarak) Allah (cc) ın huzuruna varır.” [136]
Gazaba Sebep Olan Kazanç:
Mekrüh olan kazanç; helâlinden olsa bile böbürlenmek, çokluğuyla öğünmek, şımarmak ve taşkınlık yapmak için mal toplamaktır. Bununla alâkalı olarak Peygamber Efendimiz (sas) şöyle buyurmuştur:
“Böbürlenmek ve çokluğuyla öğünmek için dünyayı elde etmek isteyen kimse, Allah (cc) kendisine kızgın olarak huzur-u ilâhîye çıkar.”
Sonra şunu bilmeliyiz ki; Allah (cc) insanı yemeden, içmeden ve giymeden yaşayamayacak bir mahlûk olarak yaratmıştır. Yeme, içme ve giyme de; mübah, sakıncalı ve diğer kısımlara ayrılır. Allah (cc) ın tevfîkiyle bu kısımları açıklayacağım. [137]
[134] Bu hadîsi Müsned-i Şihâb'da Kuzaî rivayet etmiştir
[135] Bu hadîsi Ebû Yala, Bezzar ve Taberânî rivayet etmiştir.
[136] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsılî, El-İhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayınları: 4/168-169.
[137] Abdullah b. Mahmûd b. Mevdûd el- Mavsılî, El-İhtiyar Li-Ta'lîlî'l-Muhtar, Ümit Yayınları: 4/169.