- Eşeğin Anırması ve Köpeklerin Havlaması

Adsense kodları


Eşeğin Anırması ve Köpeklerin Havlaması

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
reyyan
Tue 28 February 2012, 04:58 pm GMT +0200
Eşeğin Anırması Ve Köpeklerin Havlaması[440]

 

5103... Cabir b. Abdullah'dan (rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:    .

"Köpeklerin ulumasını ve eşeğin anırmasını duyduğunuzda Al­lah'a sığınınız. Çünkü sizin göremediğinizi görürler."[441]

 

Açıklama
 

Hadis-i şerif, köpeklerin ve eşeklerin sezgi güçlerinin biz insanların sezgi ve güçlerinden daha fazla olduğunu ve üzerimize inmekte olan felâket ve musibetleri bizden daha önce sezip sesler çıkarmak suretiyle tepki gösterdiklerini ve bunların acı acı sesler çıkarmağa başladıkları zaman üzerimize bir belânın yada musi­betin inmekte olduğunu düşünerek Allah'a sığınmamız gerektiğini ihtar etmektedir.

Bu bakımdan hadis-i şerifteki ihtara kulak verip ona göre hareket et­mek müstehaptir.[442]

 

5104... Câbir b. Abdullah ile Ali İbn Ömer İbn Huseyn İbn Ali'den (ri­vayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:

"(Geceleyin yolda ve sokakta) ayak sesleri kesildikten sonra (evler­den dışarıya) çıkmayı azaltınız. Çünkü Yüce Allah'ın (geceleyin) yer­yüzüne saldığı (birçok) canlı yaratıkları vardır."

(Ebu Davud der ki: Diğer şeyhim İbrahinı) b Mervan ise bu hadisi (ba­na): "Bu saatte Allah'ın (sokaklarda doksan) yaratıkları vardır." (şek­linde) rivayet etti. Sonra da bir önceki hadisteki gibi, köpek havlamasıy-la, eşeklerin anırmasısndan bahsetti ve rivayetine şunu da ilâve etti: (Bir Önceki hadisin) bir benzerini de Şurahbilü'l-Hacib, Cabir b. Abdullah zin­ciriyle Rasûlullah'a (s.a.)'den naklen, İbn'ül-Hadi rivayet etti.[443]

 

Açıklama
 

Hadisin iki senedi olup, bunlardan birinin ravilerinden Qİan Said b_ Ziyadî hayıftır. Ayrıca Ali b.Ömer, sahabi değildir. Hadisi babasından nakletmiştir. Babası da sahabi olmadığına göre bu hadis munkatidir. Buna karşılık, Câbir b. Abdullah sahabidir ve onun senedi muttasıldır. Hadisin ravilerinden olan ve Ebu Davud'un metinden sonra işaret ettiği Şurahbil b. Sa'd da sağlam değil­dir. Hadisleri delil olma niteliğinden mahrumdur.

Ebû Davud, hadisin muhtelif sened ve lafızlarına değinmekle bir tara­tan hadisteki "ızdırab" a diğer taratan senedinin büsbütün zayıf olmadığı­na işaret etmek istemiş olmalıdır.

Bu hadis-i şerif geceleyin ayak sesleri kesildikten sonra Allah'ın yara­tıklarından bilmediğimiz birçok zararlı haşerelerin cin ve şeytanların so­kaklara çıkabilecekleri ve dolayısıyla yolda sokakta yalnız başına dolaşan kimselere zarar verebileceklerini haber vermekte ve bu saatlerde ihtiyaç olmadıkça dışarı çıkmaktan kaçınmayı ihtar etmektedir.

Hadis-i şerifteki ihtarı itibara alıp ona göre hareket etmek müstehaptir.[444]

[440] Concordance'da bu baba numara verilmemiştir.

[441] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/374.

[442] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/374.

[443] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/374-375.

[444] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/375.