sümeyra
Wed 18 January 2012, 06:03 pm GMT +0200
Eş'arî Ve Mâtüridî'nin İttifak Noktaları :
1. İki kudretin isbatında,
2. Allah'ın kudretinin, kulun kudretine mu-vaffık olmasında,
3. Fiilin, kul için «kisb» ve Allah için «halk»
olmasında,
4. «Cebrü Mutavassıt» olduklarını iddiada. [136]
Eş'arî Ve Mâtürîdî'nin İhtilâf Noktaları:
1. Mâtürîdîlere göre; kulun kudreti, Allah'ın âdetine muvafık olarak, fiilde müessirdir.
Eşarîlere göre ise; kulun, kendi fiilinde tesiri
yoktur.
2. Mâtürîdîlere göre; fiil, kuldan bil-ihtiyar (kulun ihtiyarı ile) sudur eder. Eş'ârîlere göre ise, fiil kuldan bil-ızdırar (mecburen) sudur eder.
3. Mâtürîdilere göre; kulda irade-i cüz'iyye vardır. Fakat hariçte mevcut değildir. îrade-i cüz'iyye, mahlûk da değildir.
Eş'ârîlere göre ise, irade-İ cüz'iyye da, kuldaki kudret vs. gibi, mahlûktur. [137]
1. İki kudretin isbatında,
2. Allah'ın kudretinin, kulun kudretine mu-vaffık olmasında,
3. Fiilin, kul için «kisb» ve Allah için «halk»
olmasında,
4. «Cebrü Mutavassıt» olduklarını iddiada. [136]
Eş'arî Ve Mâtürîdî'nin İhtilâf Noktaları:
1. Mâtürîdîlere göre; kulun kudreti, Allah'ın âdetine muvafık olarak, fiilde müessirdir.
Eşarîlere göre ise; kulun, kendi fiilinde tesiri
yoktur.
2. Mâtürîdîlere göre; fiil, kuldan bil-ihtiyar (kulun ihtiyarı ile) sudur eder. Eş'ârîlere göre ise, fiil kuldan bil-ızdırar (mecburen) sudur eder.
3. Mâtürîdilere göre; kulda irade-i cüz'iyye vardır. Fakat hariçte mevcut değildir. îrade-i cüz'iyye, mahlûk da değildir.
Eş'ârîlere göre ise, irade-İ cüz'iyye da, kuldaki kudret vs. gibi, mahlûktur. [137]