- el-Hakîm en-Neysâbûrî ve Ma'rifetu ulûmi'l-hadîs'i

Adsense kodları


el-Hakîm en-Neysâbûrî ve Ma'rifetu ulûmi'l-hadîs'i

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
Hadice
Sun 5 June 2011, 03:14 pm GMT +0200
2. el-Hakîm en-Neysâbûrî ve Ma'rifetu ulûmi'l-hadîs'i


el-Müstedrek'i tanıtırken kısa biyografisini verdiğimiz el-Hâkim (405/1014) tarafindan kaleme alınmış bulunan Ma'rifetu ulûmi'l-hadîs, bir Ön­ceki eser gibi hadis ve hadisçiler karşısındaki olumsuz tutumlarından yakına­rak başlamasına rağmen, konuları, oldukça değişik bir tertib içinde, "nevs" ke­limesiyle oluşturulmuş başlıklar altında ve senedli bilgiler halinde vermekte­dir.

"Ulûmu'l-hadîs" teriminin ilk kez kullanıldığı kitab, 52 nevi'den oluşmak­tadır. İlk nevi', âli isnâd'm tanımına tahsis edilmiştir. En son nevi' ise, arz, semâ1 ve kitabet gibi hadis öğrenim yollarına ayrılmıştır. Konuların işlenme­sinde yer yer müellifin görüşlerine de rastlamak mümkündür.

îbn Hacer, tertib bakımından eserin mükemmel sayılamayacağını söyler­ken[585]İbn Haldun, (808/1405) "hadis ilminin güzelliklerini ortaya koyduğu[586] gö­rüşündedir. Ma'rifetu ulûmi'l-hadîs, Tahîr el-Cezâirî (1338/1920) tarafından Tevcihu'n-nazar'da Özetlenmiştir.

Ma'rife, Seyyid Muazzam Hüseyin tarafından Hindistan'da neşredilmiş­tir. Bu neşirden ofset Usulüyle baskılar da yapılmıştır. [587]

er-Râmehurmüzî ile ile aralarında çok büyük bir zaman farkı bulunmama­sına rağmen bu iki müellif arasında konuya bakış ve tertip açısından oldukça farklılık görülmektedir. Bu da bu müelliflerden önce, usûl konusunda büyük bir ilmî birikimin mevcudiyetini göstermektedir.[588]



[585] bk. a.g, yer.

[586] bk. îbn Haldun, Mukaddime, II, 476 (Z. K. Ugan tercümesi).

[587] Medine, 1397/1977.

[588] Doç. Dr. İsmail Lütfi Çakar, Hadis Edebiyâtı, İfav Yayınları: 179.