- El Esavide savaşı

Adsense kodları


El Esavide savaşı

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sumeyye
Tue 12 April 2011, 01:24 pm GMT +0200
El-Esavide Savaşı (Savari-Yelken Direği Savaşı)


Bu yıl Abdullah b. Sa’d b. Ebi Sarh Mısır’dan deniz yoluyla sefere çıkıp Massıysa tdaraflarına kadar geldi.[157]

(Müslümanların kuzey Afrika’da yaptıkları fetihler yayılınca, Hiraklius'un oğlu Kostantin şimdiye kadar Bizans'ta İslam döneminden beri görülmemiş bir ordu topladı. Beş yüz gemi ile Afrika sahiline geldi. Abdullah b. Sarh da gemilerle gelmişti. Gemileri birbirlerine bağlayarak gemilerin üzerinde bir savaş başladı. Denize dökülen kan ve canlan deniz dalga ile alıp kıyıya savuruyordu. O gün çok Müslüman şehit olurken sayılamayacak kadar da kafirden ölen oldu. Müslümanlarda eşi görülmemiş bir sabır sonunda Rum ordusu bozuldu, Kostantin geriye dönüp kaçtı.[158]

 

Bu Yılda Vefat Olayları El-Hakem B. Ebi'l-Âs[159]
 

Bu yıl içinde Hakem b. Ebu'l-Âs b. Ümeyye b. Abdişems b. Abdi Menaf el-Emevi öldü. Mervan'ın babasıdır. Hakem'in yirmi tane erkek sekiz tane de kız çocuğu oldu.

Mekke fethi esnasında Müslüman olup Medine'ye geldi. Söylendi­ğine göre Peygamber (s.a.v.)'in sırrını ifşa ettiği için nebi (s.a.v.) onu kovup, Taif'teki Vecc vadisine sürgün etmişti. Tâ Hz. Osman'ın hali­feliğine kadar burada sürgünde kaldı. Hz. Osman halife olunca, onu Medine'ye getirip akrabalık hukukunu gözetti ve ona yüz bin dirhem verdi. Zira o, Hz. Osman'ın amca oğluydu. Bir rivayette ise Rasulullah'ın onu Taife sürgün etmesi, Efendimizin yürüyüş tarzını ve bazı hareketini taklit ederek, gırgır geçmeye kalkmasından dolayı olmuştu.

Hakem'in lanetlenmesine dair bir çok münker, aslı astarı belli ol­mayan bir takım hadisler rivayet olunmaktadır ki, bunlarla ihticac etmek caiz olmaz. Hakem'in kendisini, Peygamberle sohbet yaparak esas sahabe olanlar cümlesine değil ama, herkesin arasında Peygamberi görmüş olarak sahabe olma cümlesine sokabiliriz.

Hammad b. Seleme ile Cerir, Ata b. Es-Saib aracılığıyla Ebu Yahya en-Nehâi'den şöyle rivayet ediyor: Ben Mervan, Hz. Hasan ve Hüseyin'in arasında idim. Hüseyin (r.a.), Mervan ile çekişiyorlardı. Mervan: "Siz ehli beyt olarak lanetlenmişsiniz!" dedi. Bunun üzerine Hasan (r.a.) öfkelenip: "Sen daha babanın sulbündeyken Allah (cc) Peygamberinin diliyle senin babanı lanetlemişti!" dedi. Ravi Ebu Yalıya en-Nehâi meçhuldür.[160]

El-Alâ, babası Abdurrahman aracılığıyla Ebu Hüreyre'den nakledi­yor: Rasulullah (s.a.v.) rüyasında; Hakem oğullarının Mimberine çık­maya çalıştıkların görmüştü. Öfkelenmiş gibi sabahlayıp:

"Ne oluyor! Bana, Hakem oğullarının, maymunların sıçradığı gibi minberime tırmandıkları gösterildi." buyurdu.[161]

Mu'temir b. Süleyman, babası Hameş b. Kays -Ata isnadıyla İbni Ömer'den naklediyor:

-Nebi (s.a.v.)'in yanındaydım. Hz. Ali, Hakem'i kulağından çekerek getirdi. Peygamber (s.a.v.) ona üç kere lanet etti. Darakutni, "Mu'temir b. Süleyman bu haberde tek kalmıştır.[162]

Ca'fer b. Süleyman ed-Dubaî der ki: Bize Hammad b. Zeyd'in kar-ieşi Said -Ali b. El-Hakem -Ebu'l-Hasen el-Cezrî isnadıyla Efendimizle sohbeti olan Amr b. Murra'dan şöyle nakleder:

-Hakem b. Ebi'l-As, Nebi (s.a.v.)'in yanına girmek için izin istedi, fendimiz (s.a.v.) yanındakilere:

"Ona izin verin de gelsin. Allah ona ve onun sulbünden gelecek olan herkese -imanlı olanlar hariç- lanet eylesin!" buyurdu. Bu haberin snadında bilinmeyen biri var.[163]

Abdullah b. Amr (r.a.) anlatıyor: Hakem Rasulullah'ın meclisine gelir ve duyduklarını Kureyş'e taşırdı. Rasulullah (s.a.v.) "Ona ve kı­yamete kadar onun sulbünden geleceklere lanet etti." Bu hadisin ravisi Süleyman b. Karm bu haberde tek başına kalmıştır. Kendisi de zuyıftır.[164]

İmam Ahmed Müsned'inde İbnu Numeyr-Osman b. Hukeym- Ebu Ümame İv Schl isnadıyla Abdullah b. Amr'ın şöyle dediğini anlatır: Peygamber (s.a.v.)'in yanında idim. "Az sonra yanınıza mel'un bir adam gelecek." buyurdu. Ben acaba kimdir diye merakla bir haldeydim ki, nihayet falanca yani Hakem içeri girdi.[165]

Şa'bi der ki: Abdullah b. Zübeyr'i şöyle derken duydum: "Kabe'nin rabbine yemin olsun ki Hakem b. Ebi'l-As ve oğlu, Muhammed (s.a.v.)'in diliyle mel'undur." Bu haberin isnadı sahihtir. [166]

İshak b. Yahya, halası Talha kızı Aişe aracılığıyla Hz. Aişe'den şöyle dediğini anlatır:

-Rasulullah (s.a.v.) odasında idi. Yadım sadığı bir gürültü duydu. Gidip baktılar ki Hakem Peygamber (s.a.v.)'i gözlüyormuş. Bunun üzerine Nebi (s.a.v.) ona ve onun sulbünden geleceklere lanet etti. Bu hadisi Muhammed b. Osman b. Ebi Şeybe, Ubade b. Ziyad'dan Müdrik b. Süleyman et-Tâî'nin bunu kendisine İshak b. Yahya'dan duyduğunu söyleyerek (yukarıdaki gibi) nakletti." diyor.[167]

Selem b. Et-Tebuzîkî der ki: Bize Osman b. Hukeym, Şuayb b. Muhamrrted b. Abdullah b. Amr aracılığıyla, dedesi Abdullah b. Amr (r.a.)'tan "Rasulullah (s.a.v.)'in "Yanınıza mel'un bir adam girecek." buyurdu. Ben Efendimizin yanına gelirken babamı evde bırakıp gel­miştim. Elbisesini giyiyordu. O mel'unun babam olacağından kork­muştum ki, bir de ne göreyim içeriye el-Hakem b. El-Âs girdi." dediğini huber verdi.[168]

 


[157] Burada İslam tarihinin çok önemli bir savaşı yapılıyor ve bizzat Bizans İmparatoru bu harbe azim bir kuvvetle katılıyor. Müslümanların galibiyeti söz konusu olmasına rağmen Zehebi bu cümle ile bitiriyor. biz Taberi’den özetleyelim, Tarih 2/616

[158] İmam Zehebi, Tarihu’l-İslam, Cantaş Yayınları: 6/ 65-66

[159] İbnu Sa'd 5/447, 509; İbni İshak s. 144; Tarihi İbni Main 2/124; El-Muhabber 451; Cahız el-Bürsân 69, 275, 326; Halife, Tabakat 197

[160] Zehebi buradan itibaren naklettiği haberleri tenkit ediyor ki, bunların çoğu İbnu Asakir tarafından hem rivayet edilip hem de tenkit edilmektedir.

[161] Ebu Yaia, Müsned 11/348 h. No 6461; Hakim 4/480; Beyhaki, Delail 6/511, 509

[162] İbnu Asakir, T. Dımışk 57/267

[163] İ. Asakir, Tarihi Dımışk 57/268; Beyhaki, Delail 6/512

[164] İbni Asakir 57/270 (Züheyr b: Akman'dan)

[165] Müsned 2/163; İbni Asakir 57/270

[166] İbni Asakir 57/271

[167] T. Dımışk 57/272

[168] I. Asakir, T. Dımışk 57/270. Bu haberlerin çoğu siyasi gailelerle uydurulmuş şeylerdiı, Huınya almışı ibret içindir. Yoksa ad verilerek ifade edilen hadislerin yüzde doksiin dokuzu uydurmadır. Zehebi Merhum Siyer-i A'lamu'n-Nubela'sında, bu Hakem vesilesiyle bunu orada da tekrarlar, bir kere hadislerdeki senedi bırakalım metin çok kckır. İfadeler alemlere rahmet Hz Muhammed (s.a.v.)'in, rahmetli ifa­delerinin yerim- lııncl eden bir peygamber var. Sonra hem Hakemle kavgalı olunuyor, hem Hakem casusluk yapıyor elini kolunu sallayaa sallaya dolanıyor. Hem kıyamete kadar lanetlenmiş bir ailenin çocuğu olan Hakem oğlu Mervan, ashabı seven onlarla gayet iyi anlaşan liluı Hiiıeyıe'yi devamlı yanında bulunduran bir kimse. Hem hadis ravisi üstelik sika. Isnad yii/.iinden bütün zincirler bozuk. Bir kere çoğu mürsel, ravilerin de her türlü bo/.ukçuluk olabiliyor. İbni Teymiye Minhacu's-Sunne adlı eserinde buna geniş yer verir.

İmam Zehebi, Tarihu’l-İslam, Cantaş Yayınları: 6/ 66-68

Bilal2009
Mon 28 June 2021, 12:06 am GMT +0200
Esselamü aleyküm Rabbim paylaşım için razı olsun

Sevgi.
Tue 29 June 2021, 06:16 am GMT +0200
Aleyküm selâm. Bu bilgileri bizlerle paylaşan kardeşlerimizden Allah razı olsun