sumeyye
Tue 9 February 2010, 12:51 pm GMT +0200
Du´sur´un Peygamberimiz Aleyhisselama Suikastı
Peygamberimiz Aleyhisselam, kazâ-yı hacet için, vadinin içerilerine kadar gitti. Islak elbisesini, kurutmak için, bir ağacın üzerine gerdi. Kendisi de, ağacın altına uzandı.[468]
Dağ başlarındaki çöl Arapları, Peygamberimiz Aleyhisselamın bütün yaptıklarını görüyor, seyrediyorlardı.
Seyyidleri ve en cesaretlileri olan Du´sur´a:
"İşte, Muhammed´i öldürme fırsatı eline geçti: O, ashabının yanından ayrılıp yalnız başına kaldı. Ashabı kurtarmaya gelip yetişinceye kadar, sen onu öldürürsün!" dediler.[469]
Du´sur, Muhariblerin kılıçlarından en keskinini seçip kuşandı.
Yavaş yavaş ilerleyerek Peygamberimiz Aleyhisselamın yanına kadar vardı. Kılıcını sıyırıp,[470] üzerine dikildi.[471]
"Yâ Muhammedi Bugün[472] seni benden savunacak kim var?" dedi.
Peygamberimiz Aleyhisselam:
"Allah!" buyurunca, Gavres´in (Du´sur´un) kılıcı elinden yere düştü![473]
Peygamberimiz Aleyhisselam yere düşen kılıcı hemen eline alıp Gavres´in üzerine dikildi[474] ve:
"Bugün,[475] seni benden savunacak kim var?" buyurdu.[476]
Gavres:
"Hiçbir kimse![477] Sen kılıç tutucunun hayırlısı ol!" dedi.[478]
Peygamberimiz Aleyhisselam, ona:
"Sen Allah´tan başka ilah olmadığına ve benim de Resûlullah olduğuma şehadet ediyor musun?" diye sordu.
Du´sur
"Hayır! Fakat, hiçbir zaman seninle çarpışmamak ve seninle çarpışan toplulukların yanlarında da bulunmamak üzere, sana söz veriyorum!" dedi.
Bunun üzerine, Peygamberimiz Aleyhisselam onu serbest bıraktı.[479]
Du´sur
"Vallahi, sen benden daha hayırlısın!" dedi.
Peygamberimiz Aleyhisselam:
"Elbette, ben, böyle olmaya senden daha layı ki m!" buyurdu.[480]
Du´sur, kavminin yanına varırken de:
"Ben, sizin yanınıza, insanların en hayırlısının yanından geliyorum!" dedi.[481]
Du´sur´un Müslüman olduğu ve kavmini İslâmiyete davet ettiği de rivayet edilir.[482] Gatafen seferi 11 gece sürmüş ve hiçbir çarpışma olmadan Medine´ye dönülmüştür.[483]
Bu Du´sur´un her ne kadar Gavres olduğu ve bu hadisenin Zâtü´r-Rika´ gazasında vuku bulduğu da rivayet edilmekte ise de,[484] Gavres´in Müslüman olduğuna dair bir kayda rastlanmamakta; bu husustaki zan, kesinlik kazanmam aktadır.[485]
[468] Vâkıdî, c. 1,s.195, İbn Sa´d, c. 2, s. 35, Beyhakî, c. 3,s.168,İbn E ar, t 2,s.16Ü,İbn Seyyid, d, s. 303.
[469] Vâkıdî, c. 1, s. 195, Beyhakî, c. 3, s. 1 68, İbn Esîr, Usdu´l-gâbe, c. 2, s. 160, Kastalânî, Mevâhibü´l-ledünniye, c. 1, s. 118, Diyarbekrî, Târîhu´l-hamîs, c. 1, s. 41 5.
[470] Vâkidi, c. 1, s. 195, İbn Sa´d, c. 2, s. 35.
[471] Vâkidt, Megâzî, c. 1,s.195, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 35, Ahmed b.Hanbel, Müsned, c. 3, s. 390, Beyhakî, Delâil, c. 3, s. 168, İbn Esîr, Usdu´l-gâbe, c. 2, s. 160, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 303, Zehebî, Megâzî, s. 202.
[472] Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 1195, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 35, Belâzurî, Ensâbu´l-eşrâf, c. 1, s. 311, Beyhakî,Delâilü´n-nübüvve, c. 3, s. 168, İbn E ar, Usdu´l-gâbe, c. 2, s. Kadı lyaz, eş-Şifâ, c. 1, s. 80, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 303.
[473] Vâkıdî, c. 1, s. 195, İbn Sa´d, c. 2, s. 35, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 3, s. 365, Belâzurî, c. 1, s. 3111, Beyhakî, c. 3, s.168, Kadı lyaz, c. 1, s. 80, İbn E ar, c. 2, s. 160, İbn Seyyid, c. 1 , s. 303, Zehebî, Megâzî, s. 202, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye,c.4,s.85.
[474] Vâkıdî, c. 1, s. 195, İbn Sa´d, c. 2, s. 35, Ahmed b. Hanbel, c. 3, s. 365, Belâzurî, c. 1 , s. 311.
[475] Vâkıdî, c. 1, s. 195, İbn Sa´d, c. 2, s. 35, Belâzurî, c. 1, s. 311.
[476] Vâkıdî, c.1, s. 195, İbn Sa´d, c. 2, s. 35, Ahmed b. Hanbel, c. 3, s. 390, Belâzurî, c. 1 ,s.311, Beyhakî, c. 3, s. 169, Kadılyaz, c. 1,s.8O, İbn E ar, c. 2, s. 160, İbn Seyyid, c. 1, s. 304, Zehebî, s. 202, Ebu´l-Fidâ, c. 4, s. 85.
[477] Vâkıdî, c. 1 , s. 195, İbn Sa´d, c. 2, s. 35, Belâzurî, c. 1, s. 311, Beyhakî, c. 3, s. 169, Kadı lyaz, t 1,s. 80, İbn Esîr, c. 2, s. 160, İbn Seyyid, c. 1, s. 304.
[478] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 3, s. 365, Hâkim, Müstedrek, c. 3, s. 29, Kadı lyaz, eş-Şifâ, c. 1, s. 80, Zehebî, Megâzî, s.202, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 4, s. 85, Diyarbekrî, Târîhu´l-hamîs, c. 1,s.415.
[479] Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 3, s. 365.
[480] Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 1, s. 195, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 3, s. 169, İbn Esîr, Usdu´l-gâbe, c. 2, s. 160.
[481] Ahmed b. Hanbel, M üsned, c. 3, s. 365, H â kim , M üstedrek, c. 3, s. 29-30, Zehe bf, Megâzi, s. 2 02, Ebu´l-F idâ, el-Bi dâye ve´n-nihâye, c. 4, s. 85, Diyarbekrî, Târîhu´l-hamîs, c. 1, s. 415.
[482] Vâkıdî, Megâzî, c. 1, s. 195-196, İbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 2, s. 35, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 3, s. 169, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 304.
[483] Vâkıdî, M e gâzf, c. 1, s. 19 6, İ bn S a´d, Tabak âtü´l-k übrâ, c. 2, s. 3 5, Bel âzu rf, E nsâ bu´l-eşrâf, c. 1, s. 311, Be yhak f, D el âil, c. 3, s. 169, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 304, Kastalânî, Mevâhibü´l-ledünniye, c. 1, s. 118.
[484] İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c. 3, s. 215-21 6, İbn Sa´d, Tabakât, c. 2, s. 61-62, Ahmed b.Hanbel, Müsned, c. 3, s. 364-365, 390, Ta ben, Târîh, c. 3, s. 40, İbn Hazm, Cevâmiu´s-a^re, s. 183, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 3, s. 374, 375, 376, İbn EaY, Kâmil, c. 2, s. 174, İbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 2, s. 52, Zehebî, Megâzî, s. 201-202, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 4, s. 84-85.
[485] M. Asım Köksal, İslam Tarihi, Köksal Yayıncılık: 4/88-90.