sumeyye
Sat 22 January 2011, 02:24 pm GMT +0200
DÜNÜRLÜK VE İLGİLİ KONULAR
Evlilik Zaruridir:
Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Ey gençler topluluğu! Sizden kimin gücü yetiyorsa evlensin; Çünkü evlilik gözü haramdan daha indirici, namusu daha koruyucudur. Kimin de gücü yetmiyorsa, o da oruç tutsun; çünkü oruç onun için hayalarını kesmek mesabesindedir.[1361]
Bil ki: İnsan bedeninde meninin çoğalması halinde, onun buharları beyine vurur ve kişiye güzel kadına bakmayı sevdirir, kalbini kadın sevgisiyle doldurur, ondan bir kısmı cinsel organına iner ve şehvetten gözü bir şey görmez olur. Bu hal, çoğunlukla gençlikte böyle olur. Bu, insanın tabiî yapısından kaynaklanan ve onun ihsan mertebesine has hasletler üzerinde düşünmesini engelleyen çok büyük bir perdedir. Kişiyi zinaya sürükler, ahlâkını bozar, araların bozulması gibi büyük tehlikeler içerisine düşürür... Bu durumda insanın bu perdeden bir an önce kurtulması gerekir. Böyle bir kimse için, nafaka teminine kadir olması halinde, hikmetin gerektirdiği doğrultuda bir eş bulup onunla evlenmesinden daha güzel bir şey olamaz. Çünkü evlilik, sık sık boşalmayı sağlayacağından, meninin galebesinden kaynaklanan sıkıntıları uzaklaştırır, gözü haramdan indirir, namusu muhafaza eder.
Buna imkân bulamayan kimseler ise oruç tutmalıdır. Çünkü oruca devam etmek, insan tabiatının azgınlığını kırmada, taşkınlığını fîrenlemede çok etkilidir. Zira bedenin zayıflamasını sağlar ve bedendeki unsurların (hılt, ç. ahlat) çokluğundan kaynaklanan her türlü kötü huyu değiştirir. [1362]
Takva Hayatı Evliliğe Mani Değildir:
Rasûlullah (s.a.), Osman b. Maz'ûn'un, kadınlarla ilişkisini tamamen kesip kendisini ruhbanlar gibi Allah'a verme isteğini reddetmiş[1363]ve şöyle buyurmuştur:
"Dikkat edin! Vallahi ben, sizin Allah'tan en çok korkanınız, en çok takva sahibi olanımzım. Bununla beraber ben bazen oruç tutarım, bazen yerim; bazen namaz kılarım, bazen yatar uyurum; kadınlarla evlenirim. Her kim benim sünnetimden yüz çevirirse, o benden değildir. [1364]
Ruhbanlık Bâtıldır; Evlilik Peygamberlerin Sünnetidir:
Bil ki: Mani dini mensupları ve hıristiyan rahipleri, evlenmemek suretiyle Allah'a yaklaşmak isterler. Bu, sakat bir yoldur. Çünkü Allah Teâlâ'nm insanlar için takip etmelerim istediği peygamberler yolu, insan tabiatının ıslâh edilmesi, onun eğriliklerinin giderilmesi yoludur; yoksa onu kendi doğasına ait özelliklerden sıyırıp, insanı insanlıktan çıkarmak değildir. Bu konu üzerinde daha önce yeterince durmuştuk. İlgili bahislere bakınız.[1365]
Eş Seçimi:
Sonra kendisiyle evlenilmesi ilâhî hikmete uygun düşecek, ev ve aile düzenine yönelik maksatları tam anlamıyla gerçekleştirebilecek bir nikâhın olabilmesi için eş olarak seçilecek kadının nasıl olması gerektiği açıklanmalıdır. Çünkü eşler arasında ünsiyet ve sohbet zorunludur, her iki tarafın birbirine, kesin olarak görülmesi gereken ihtiyaçları vardır. Eğer kadın cibilliyetsiz biri olursa, huyunda kötülük, âdetlerinde kabalık bulunursa, ağzı bozuksa, dünya bütün genişliğine rağmen o kadınla evli olan erkeğe dar gelir ve evlilikten beklenen maslahat aleyhine mefsedete dönüşür.
Kadın saliha olursa, ev cennete döner, her türlü hayır vesilelerini kocası için hazırlar, onun gözünü gönlünü huzurla doldurur. Rasûlullah'ın (s.a.), "Dünya bir metadır; dünya metaının en hayırlısı sâliha kadındır. [1366]hadisi bu manayı ifade eder. [1367]
[1361] Buhârî, Savm, 10; Nikâh, 2; Müslim, Nikâh, 1.
[1362] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/381.
[1363] bkz. Müslim, Nikâh, 6-8.
[1364] Buhârî, Nikâh, 1.
Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/382.
[1365] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/382.
[1366] Müslim, Rıdâ', 60; İbn Mâce, Nikâh, 5.
[1367] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/382.