sidretül münteha
Mon 24 October 2011, 07:40 pm GMT +0200
15. Dört Rekatli Namazlarda Unutarak İki Rekatte Selam Vermek
58. Ebu Hüreyre şöyle anlattı: Resûlullah (s.a.v.) (dört rekâtlı namazda) iki rekâtta selâm verdi, Zülyedeyn:
«— Ya Resûlullah! Namaz mı kısaldı, yoksa unuttun mu?» dedi. Bunun üzerine cemaate dönerek:
«—Zülyedeyn'in dediği doğru mu?» deyince:
«—Evet,» dediler. Bunun üzerine Resulü Ekrem (s.a.v.) iki rekât daha kıldıktan sonra selâm verdi, sonra tekbir alarak her zamanki secdesi gibi yahut daha uzun (sehiv için) secde yaptı, başını kaldırıp tekbir aldıktan sonra tekrar secde yaptı, sonra başıni kaldırdı.[51]
59. Ebû Hüreyre şöyle anlattı:
Resûlullah (s.a.v.) ikindi namazını kılarken iki rekâtta selâm verdi. Bunun üzerine Zülyedeyn kalktı:
*— Ya Resûlallah! Namaz mı kısaldı, yoksa unuttun da mı iki rekâtta selâm verdin?» deyince:
«— Bunların hiç biri olmadı,» demesinin üzerine:
«— Ya Resûlallah! Mutlaka biri olmuştur,» deyince Resulü Ekrem cemaate dönerek:
«—Zülyedeyn doğru mu söyledi?» dedi. Ashab da:
*— Evet» deyince Resûlullah (s.a.v.) kalktı, kalan iki rekâtı kıldı, selâm verdikten sonra oturduğu yerde iki sehiv secdesi yaptı.[52]
60. Süleyman oğlu Ebû Bekir, bana şöyle rivayet edildi dedi:
Resûlullah (s.a.v.) gündüz namazlarından öğle yahut ikindi namazında iki rekâtta selâm verince, Züşşimâleyn:
«— Ya Resûlallah! Namaz mı kısaldı, yoksa unuttun mu?». Resulü Ekrem de:
«— Ne namaz kısaldı, ne de unuttum» deyince
«— Mutlaka bunun biri oldu, ya Resûlallah» dedi. Bunun erine Resûlullah cemaate dönerek:
«— Zülyedeyn doğru mu söylüyor?» dedi. Onlar da:
«— Evet, ya Resûlallah!» deyince Resûlullah kalan rekâtları tamamlayıp, (sehiv secdesi yaptıktan) sonra selâm verdi.[53]
61. Ebû Seleme b. Abdurrahman'dan da benzer şekilde rivayet edildi.
İmam Mâlik der ki: Namazda bir şeyin eksik yapıldığı durumlarda sehiv secdesi selâmdan önce, namazda bir ziyadenin yapıldığı durumlarda selâmdan sonra yapılır.
[51] Buharı, Sehv, 22/4; Müslim, Mesâcid, 5/97.
[52] Müslim, Mesâcid, 5/99.
[53] îbn Abdilber der ki: Bütün raviler hadisi, Malik'ten mürsel olarak rivayet etmiştir. Müslim (Mesacid, 5/88), Ebu Said eI-Hudri"den mevsul olarak rivayet eder.