- Dişlerde Kısas

Adsense kodları


Dişlerde Kısas

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
saniyenur
Thu 24 November 2011, 07:43 pm GMT +0200
5- Dişlerde Ve Diş Hükmünde Olan Şeylerde Kısasın Sabit Olması


1528- Enes b. Mâlik (r.a)'tan rivayet edilmiştir:

“Rubeyyi'in kız kardeşi Ümmü Harise, bir adamı yaralamıştı. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.)'in huzuruna çıkıp şikayetlerini arz ettiler. Resulullah (s.a.v):

“Kısası yapın, kısası yapın!” buyurdu. Bunun üzerine Ümmü'r-Rebî':

“Ey Allah'ın resulü! Filanca kadından hiç kısas istenilir mi? Allah'ın adına yemin ederim ki, ondan kısas alınamaz” dedi. Peygamber (s.a.v.):

“Subhanallah! Ey Ümmü'r-Rebî'! Kısas, Allah'ın yazılı kanunudur” bu­yurdu. Ümmü'r-Rebî':

“Hayır, Allah'ın adına yemin ederim ki, ondan kesinlikle kısas alına­maz” dedi. Kadın bu sözü tekrarlaya tekrarlaya sonunda yaralının velileri diyeti ka­bul ettiler de bu suretle kısas düştü. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v.):

“Allah'ın kullarından öyle kimseler vardır ki, bir meselede Allah üze­rine yemin etse Allah muhakkak onu yemininde doğru çıkarır” buyurdu. [844]

Açıklama:

Konuyla ilgili kısas ayetleri şunlardır;

“Orada onlara cana can, göze göz, buruna burun, kulağa kulak, dişe dişle ve yaralara karşılık kısası yazdık” [845] ile

“Eğer ceza vermek isterseniz size yapılanın aynıyla mukabele edin. Sabreder­seniz and olsun ki bu, sabredenler için daha iyidir.” [846]

Birinci ayette “Diş” kelimesi özellikle zikredilmiştir. Dolayısıyla ayet ve hadis, dişte kısa­sın uygulanacağına delalet etmektedir.

Bir kimse başka birisinin dişine kasden vurur da kırarsa veya sökerse, kendisinin dişi de kırılır. Dişler arasındaki büyüklük küçüklük farkına bakılmaz. Çünkü dişlerinin sağladığı fayda büyüklük ve küçüklüğe göre değişmez. Ancak, cinayete maruz kalan diş hangisi ise, caninin de o dişinde kısas uygulanır.

Eğer diş kökünden sökülmüşse caninin dişi de kökünden sökülür. Kırılmış ise o kırılan kadar kısım, caninin dişinden törpülenir. Ebû Davud'un, Ahmed b. Hanbel'den naklettiği kayıt da bunu göstermektedir. Şüphesiz cinayet kasdî değilse yada cinayete maruz kalan kişi razı olursa kısas yerine diyet uygulanır.

Kısas zulüm değil, adalettir. Çünkü herkesin hayatı ve organları eşittir. Kimsenin hayatı ötekinden daha üstün değildir. İslâm hukuku eşitliği ve adaleti sağlamak için, kısası emretmiş, katilin üç beş sene hapiste yattıktan sonra çıkıp, maktulün, mağdur yakınlarının karşısına geçip gülmelerine izin vermemiştir.



[844] Buhârî, Cihâd 12; Ebu Dâvud, Dİyat 28, 4595; Nesâî, Kasame 15; İhn Mâce, Diyat 16, 2649; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 3/284.

[845] Maide: 5/45.

[846] Nahl: 16/126.