- Devlet

Adsense kodları


Devlet

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
meryem
Sun 3 April 2011, 02:33 pm GMT +0200
DEVLET

 Modern siyaset bilimi ve anayasa hukukunda tanımla­nan anlamda devlet kavramını karşılayacak bir sözcük, Kur'an'da yer almaz.

Kur'an'da d-v-1 kökünden türeyen iki sözcük bulun­maktadır: Dület ve dâvele.

Dûlet sözcüğü ile devlet sözcüğünün aynı anlamda ol­duğu belirtilir. Ancak aralarında ayrım yaparak, devlet'in mal konusunda, dûlet'in ise savaş ve makam (câh) konu­sunda sözkonusu olduğu da ileri sürülür. Ayrıca, aynı (kendisi) elden ele dolaşan (tedavül eden) şeye devlet adı verildiği, dûlet'in masdar olduğu da ileri sürülür.[10]

Dûlet sözcüğü, Kur'an'da bir tek yerde geçer. Savaş hükümlerinden ve sonuçlarından sözeden Haşr Suresi'nin ilk bölümünde, ganimetin dağıtım düzeni ve olası iktisadi tekelleşme sonucu şöylece belirtilir:

"Allah'ın, fethedilen memleketler halkının mallarından peygamberine verdikle­ri: Allah, peygamber, yakınlar, yetimler, yoksullar ve yol­da kalmışlar içindir; tâ ki içinizdeki zenginler arasında el­den ele dolaşan bir devlet (servet) olmasın. Peygamber (ganimetten) size ne verirse onu alın, sizi neden alıkoyarsa geri durun. Allah'tan sakının. Doğrusu Allah'ın ceza­landırması (sonucu) çetindir."[11]

Bundan sonraki âyetler, yoksul muhacirlerin ganimet payını ve ensarın muhacirle­re karşı özgeci ve destekleyici tutumlarını düzenler.

Görüldüğü gibi, âyetin dület sözcüğüyle belirtmek iste­diği husus, servetin yaygınlaştırılmasıdır.

D-v-1 kökünden türeyen ve Kur'an'da yer alan ikinci sözcük dâvele fiilidir. Müttekîlerin özellikleri ve karşılaşacakları dünyevi ve uhrevî güzel sonuçlar, daha önce ya­lancıların uğradıkları akıbet, Kur'an'ın insanlara bildiri ve hidayet rehberi, müttekîler içinse bir öğüt oluşu belirtil­dikten sonra Uhud savaşındaki acı sonuçlar bağlamında şu anlatılır:

"Gevşemeyin ve üzülmeyin, inanmışsanız, siz en üstünsünüz. Eğer siz bir yara aldıysanız, o topluluk da benzeri bir yara almıştır. Allah'ın gerçekten inananları be­lirlemesi ve içinizden şahitler edinmesi, inananları arıt­ması ve inkâr edenleri yoketmesi için, insanlar arasında bu günleri döndürür dururuz (sırayla paylaştırırız). Allah, zulmedenleri sevmez. Yoksa Allah, içinizden cihad edenle­ri ve direnip sabredenleri ortaya çıkarmadan cennete gire­ceğinizi mi sanıyorsunuz?"[12]

Bu âyette, üzüntülü ve sevinçli günlerin insanlar/top­lumlar arasında sırayla paylaştırıldığı ortaya konur.

İslam tarihinde terim anlamıyla "devlet" ilk kez Abbasîler için kullanılmıştır. Hz. Peygamber'in, hulefâ-i râşidîn'in ve Emevîlerin yönetimin başında oldukları dö­nemlere "devlet" adı verilmemiştir. İktidarı Emevîlerden kanlı bir başkaldırı sonucunda alan Abbasîlere sevinçli günlerin sırası geldiğini belirtmek üzere, belki sözcüğün anlamından, belki de yukarıdaki âyetten esinlenerek "dev­let" adı verilmiştir. Zâten "devlet" sözcüğünde saadet, mutluluk ve kutluluk anlamı da vardır.[13]


[10] Râgıb el-Isfahânî, el-Müfredât fî Garîbi'l-Kur'an, 252.

[11] Haşr, 59/7.

[12] Âli İmranı3/139.

[13] Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayınları: 18-20.