hafiza aise
Sun 7 August 2011, 02:29 pm GMT +0200
4— Cumanın Özellikleri [894]:
Bu güne tazim ve saygı göstermek, başka günlerde yapmadığı ibadetleri bu günde yapmak Hz. Peygamber'in (s.a.) özel tavırlarındandı. Âlimler, cumanın mı yoksa arefe gününün mü daha faziletli olduğunda iki farklı görüş ileri sürmüşlerdir: Bu iki görüş tmam Şafiî'ye müntesip âlimlerce ileri sürülmüştür. [895]
1. Cuma Günleri Sabah Namazında Secde ve Dehr Sûrelerini Okun
1- Hz. Peygamber (s.a.), cuma günleri sabah namazında Secde ve Dehr sûrelerini okurdu.[896] Bilgisiz pekçok kimse bu sûreleri okumaktan maksat (Secde sûresinde secde âyeti geçtiği için) bu namaza ait olmak üzere fazladan bir secde yapmak olduğunu zannediyor ve bu secdeye "Cuma secdesi" adını veriyor; bu sûreyi okumadıklarında, içinde secde âyeti geçen başka bir sûre okumayı müstehap görüyorlar. Bundan dolayı cahillerin kuruntularına meydan vermemek için cuma günleri sabah namazında devamlı bu sûreyi okumayı bazı imamlar mekruh saymışlardır. Şeyhülislâm İbn Tey-mıye'nin şöyle dediğini işittim:
"Hz. Peygamber (s.a.) cuma günleri sabah namazında bu iki sûreyi okurdu. Çünkü bu sûreler, cuma günü olmuş ve olacak hâdiseleri içermektedir. Bu iki sûrede Hz. Âdem'in yaratılışı, âhiret hayatının tasviri ve kulların yeniden diriltilişleri anlatılmaktadır ki, bütün bu olaylar cuma günü olacaktır. Bu sûrelerin bu günde okunması, o günde olmuş ve olacak şeyleri ümmete hatırlatma hedefine yöneliktir. (Namaz sonunda yapılan) secde ise (okunan sûreye) tâbi olarak gelmiştir; yoksa doğrudan doğruya hedef olup da namaz kılanın, uygun düştüğü yerde maksatlı olarak okuyacağı bir şey değildir."İşte bu durum cuma gününün hususiyetlerinden biridir. [897]
[894] Celâleddîn Süyûtî, İbnü'l-Kayyim'in kitabının bu bölümünü esas alarak Nûru'l-Lüma' Jî Hasâisi'l-Cuma adlı bir eser kaleme almış ve cumanın hususiyetlerini 101'e çıkarmıştır. Fakat burada anlatılanlardan daha orijinal sayılacak şeyler ortaya koymamış, çoğu zaman farklılıklar tertipden ve birkaç husus ilâvesinden kaynaklanmıştır. Bk. - Mecmûâtu'r-Resâiü'l-Münîriyye, c.l, s.188-223, Kahire, 1984.
[895] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/348-349.
[896] Müslim, 879 ve 880; Tirmizî, 520; Ebu Davud, 1074; Nesâî, 2/159; Ahmed, Müs-ned, 1/226, 334, 340. Hadisin metni: "Hz. Peygamber (s.a.) cuma günü sabah namazında Secde ve Dehr sûrelerini, cuma namazında ise Cuma ve Münâfıkûn sûrelerini okurdu."
[897] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/349
Bu güne tazim ve saygı göstermek, başka günlerde yapmadığı ibadetleri bu günde yapmak Hz. Peygamber'in (s.a.) özel tavırlarındandı. Âlimler, cumanın mı yoksa arefe gününün mü daha faziletli olduğunda iki farklı görüş ileri sürmüşlerdir: Bu iki görüş tmam Şafiî'ye müntesip âlimlerce ileri sürülmüştür. [895]
1. Cuma Günleri Sabah Namazında Secde ve Dehr Sûrelerini Okun
1- Hz. Peygamber (s.a.), cuma günleri sabah namazında Secde ve Dehr sûrelerini okurdu.[896] Bilgisiz pekçok kimse bu sûreleri okumaktan maksat (Secde sûresinde secde âyeti geçtiği için) bu namaza ait olmak üzere fazladan bir secde yapmak olduğunu zannediyor ve bu secdeye "Cuma secdesi" adını veriyor; bu sûreyi okumadıklarında, içinde secde âyeti geçen başka bir sûre okumayı müstehap görüyorlar. Bundan dolayı cahillerin kuruntularına meydan vermemek için cuma günleri sabah namazında devamlı bu sûreyi okumayı bazı imamlar mekruh saymışlardır. Şeyhülislâm İbn Tey-mıye'nin şöyle dediğini işittim:
"Hz. Peygamber (s.a.) cuma günleri sabah namazında bu iki sûreyi okurdu. Çünkü bu sûreler, cuma günü olmuş ve olacak hâdiseleri içermektedir. Bu iki sûrede Hz. Âdem'in yaratılışı, âhiret hayatının tasviri ve kulların yeniden diriltilişleri anlatılmaktadır ki, bütün bu olaylar cuma günü olacaktır. Bu sûrelerin bu günde okunması, o günde olmuş ve olacak şeyleri ümmete hatırlatma hedefine yöneliktir. (Namaz sonunda yapılan) secde ise (okunan sûreye) tâbi olarak gelmiştir; yoksa doğrudan doğruya hedef olup da namaz kılanın, uygun düştüğü yerde maksatlı olarak okuyacağı bir şey değildir."İşte bu durum cuma gününün hususiyetlerinden biridir. [897]
[894] Celâleddîn Süyûtî, İbnü'l-Kayyim'in kitabının bu bölümünü esas alarak Nûru'l-Lüma' Jî Hasâisi'l-Cuma adlı bir eser kaleme almış ve cumanın hususiyetlerini 101'e çıkarmıştır. Fakat burada anlatılanlardan daha orijinal sayılacak şeyler ortaya koymamış, çoğu zaman farklılıklar tertipden ve birkaç husus ilâvesinden kaynaklanmıştır. Bk. - Mecmûâtu'r-Resâiü'l-Münîriyye, c.l, s.188-223, Kahire, 1984.
[895] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/348-349.
[896] Müslim, 879 ve 880; Tirmizî, 520; Ebu Davud, 1074; Nesâî, 2/159; Ahmed, Müs-ned, 1/226, 334, 340. Hadisin metni: "Hz. Peygamber (s.a.) cuma günü sabah namazında Secde ve Dehr sûrelerini, cuma namazında ise Cuma ve Münâfıkûn sûrelerini okurdu."
[897] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/349