sumeyye
Sun 30 January 2011, 01:33 pm GMT +0200
Cuma Günü, Duaların Kabul Olduğu Bir An Vardır:
Rasûlullah (s.a.), bu anın çok önemli olduğuna dikkat çekerek şöyle buyurmuştur:
"Gerçekten cuma günü öyle bir an vardır ki, şayet bir müslü-man o ana rastlar da Allah'tan bir hayır dilerse, Allah onu kendisine mutlaka verir.[289]
Bu anın ne zaman olduğu konusuna rivayetler farklılık arzetmektedir. [290]
i. Bazıları, imamın oturmasından namaz bitimine kadardır, demişlerdir. Çünkü bu an, gök kapılarının açıldığı andır ve mü'minler bu saatte bütün himmetleriyle Allah'a yönelmiş olurlar. Dolayısıyla bu an, göklerin ve yerin bereketlerinin bir araya geldiği bir andır.
ii. Bazıları ise, ikindiden sonra, güneşin batışına kadardır, demişlerdir. Çünkü bu vakit, kazanın inme zamanıdır. Bazı ilâhî kitaplarda, Âdem'in (s.a.) bu anda yaratıldığı belirtilmektedir.
Bence, görüşlerin her biri, muhtemel en yakın zamanın beyanı mahiyetindedir ve kesin bir belirleme olmaktan uzaktır. [291]
Cuma Namazı, Güçlü Bir Yükümlülüktür:
Sonra, cuma namazının güçlü bir fariza olduğunun beyanına ve bunun teyit edilmesine ihtiyaç duyulmuştur. Bu konuda Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Ya birtakım adamlar, cuma namazını terketmekten vazgeçerler; yahut Allah, onların kalplerini muhakkak surette mühürler ve artık gafillerden olurlar. [292]
Bence bu, cumanın terkinin, ihmal ve umursamazlık kapısını aralayacağına, şeytanın da insanı bu şekilde yoldan çıkardığına işarettir. [293]
Cuma Kimlere Vacip Değildir:
Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Cuma her müslüman üzerine vaciptir; kadın, çocuk ve köle hariç. [294]
"Cuma, nidayı duyan üzerine vaciptir. [295]
Bu, ifrat ve tefrit arası dengenin kurulmasıdır. Denge, özürleri olan kimselerin, camiye gitmesi zor olanların ve gitmelerinde fitne bulunanların durumlarının yükümlülük esnasında dikkate alınması ve onlar hakkında kolaylık getirilmesi yoluyla sağlanmıştır. [296]
[289] Müslim, Cum'a, 15.
[290] bkz. Davudoğlu, Müslim Şerhi, 4/484 vd.
[291] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/85.
[292] Müslim, Cum'a, 40
[293] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/85.
[294] Beyhakî, 3/173.
[295] Beyhakî, 3/173.
[296] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/85-86.