- Çocuklara Selam Vermenin Hükmü

Adsense kodları


Çocuklara Selam Vermenin Hükmü

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
reyyan
Tue 21 February 2012, 10:41 am GMT +0200
135-136. Çocuklara Selam Vermenin Hukmu

 

5202... Sabit'ten (rivayet edildiğine göre) Hz. Enes şöyle demiştir: "Rasûlullah (s.a.) (birgün) oynamakta olan çocukların yanından geçti de onlara selâm verdi."[149]

 

5203... Humeyd'den (rivayet edildiğine göre) Hz. Enes şöyle buyur­muştur: "(Birgün) Rasûlullah (s.a.) yanımıza geldi. Ben (o gün) çocuklar arasında (oynayan) bir çocuktum. Bize selâm verdi, sonra elimi tuttu, be­nimle bir haber gönderdi. Ben kendisine dönünceye kadar duvarın gölge­sinde oturdu. (Ravi Humeyd bu son cümleyi rivayet ederken şüphelendi de şöyle dedi): Yahutta (Hz. Enes) şöyle demişti: (Ben kendisine dönün­ceye kadar) duvarın yanında (oturdu).[150]

 
Açıklama
 

Hz Peygamberin çocuklara selâm vermesi onun  yüksek  ahlakına,  çocuklara  sevgisine,  özellikle mütev azil iği ne, bir de çocuklara selam vermenin müstehablığına delâlet eder. Aslında çocuklara selâm vermekte, onlara İslam adabını Öğretmek ve onları İslam âdabına göre eğitmek gibi yararlar vardır.

Bu mevzuda İbn Battal şöyle demiştir:

"Çocuklara selâm vermekte onları İslâm ahlakına göre eğitmek, onla­rı böbürlenme ve gururlanma gibi süfli duygulardan arındırıp alçak gönül­lülük, yumuşaklık gibi ulvi duygu ve hasletlerle bezeme ve bu istikamete yönlendirme gibi yararlar vardır."

Mevzumuzu teşkil eden bu iki hadis çocuklara ve tevazu göstererek ol­sun olmasın herkese selâm vermenin müstehap olduğuna delildir. Bu hu­susta bütün ulemâ müttefiktir.

İçlerinde çocuklar bulunan cemaatten bir çocuk selâm alsa diğerlerin­den borç sakıt olur mu, olmaz mı? meselesinde Şafiılerden iki kavil riva­yet olunmuştur. Esah kavle göre sakıt olur. Cumhura göre bir çocuk bir adama selâm verse alması lazım gelir.[151]

Bu mevzuda Hanefilerin görüşü de şöyledir:

"Eğer aklı eren bir çocuk, selamı alırsa diğerlerinden selâm alma göre­vi düşmüş olur. Çünkü akıllı bir çocuk az da olsa farzı ikame eden kim­selerdendir. Çünkü onun kestiği hayvanın eti yenir. Bazıları çocuğun se­lam almasıyla - selam alınmış olmaz- dediler"[152]

[149] Buharî, istizan 15; Müslim, selâm 15; Tirmizi, istizan 8; İbn Mace, edeb 14; Darimî, isti­zan 8; Nesâi, Amelu'l-Yevmi, s. 286.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/502.

[150] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/502.

[151] Davudoğlu, a.g.e. IX, 576.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/502.

[152] İbn Abidin, Reddü'l-Muhtar, V, 265 Beyrut.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/503.