hafız_32
Tue 23 November 2010, 03:34 pm GMT +0200
Cemaatle Namazın Bazı Hükümleri
1. Safları Düzeltmek Ve Boşlukları Doldurmak:
Hanımlar arasında cemaat olunduğunda veya erkekler cemaatinin arkasında saf olunduğu zaman, safları düzeltmek ve boşlukları doldurmak vaciptir. Çünkü Peygamberimiz fsallallâhu aleyhi ve sellem), 'saflarınızı düzeltiniz; çünkü safları düzeltmek namazın tamamlanması için gereklidir [16] buyurmuştur.
İbn Ömer radiyallahu anh anlatıyor; Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem), 'Saflarınızı düz tutunuz, omuzlarınızı hizaya getiriniz, boşlukları doldurunuz, kardeşlerinize nazik davranınız ve şeytana aralık bırakmayınız. Safı birleştiren kimseyi, Allah eriştirir. Safı koparanı, Allah mahrum bırakır.[17]
2. Cemaatle Namazda, İmamın İlk Tekbir Alışına Yetişmek İçin Özen Göstermek:
Peygamberimiz (saîlallâhu aleyhi ve sellem), 'kırk gün namazlarım cemaatle kılıp, imamın ilk tekbir alışma yetişen kimseye iki beraat verilir; birincisi cehennemden beraattır; ikincisi ise münafıklıktan beraattır.[18]
3. İmama, Hareketlerinde Tâbi Olmak Vacip; İmamla Yarışmak Haramdır:
Enes radiyallahu anh anlatıyor; Peygamber (saîlallâhu aleyhi ve sellem); 'İmam kendisine uyulması için vardır; o tekbir getirdiği zaman tekbir getiriniz; o secde yaptığı zaman secde yapınız, secdeden kalktığı zaman da kalkınız...' buyurdu. [19]
Enes radiyallahu anh anlatıyor; 'Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem} bir gün bize namaz kıldırdı. Namazını bitirdikten sonra bize döndü ve; 'Ey İnsanlar'. Ben sizin imammızım. Rükûda, secdede, kıyamda ve namazı bitirirken benden önce davranmayınız...' buyurdu. [20]
4. İmamdan Çok Geri Kalmak Caiz Değildir:
İmama uyan kişinin, imamdan bir rekât veya İmam secdeden kalkarken secdeye gitmesi gibi geride kalması caiz değildir. Çünkü bu davranış, Peygamberimiz (saîlallâhu aleyhi ve sellem)-;in 'imama tabi olma' hususundaki emrine aykırıdır.
[16] Buhârî, 723: Müslim, 433.
[17] Ebû Dâvûd, 666; Nesâî, 2/93; Ahmed, 2/97; 'Hasen senetle rivayet etmiştir.
[18] Tirmîzî, 241; 'Hasen' senetle rivayet etmiştir.
[19] Buhârî, 689; Müslim, 411.
[20] Müslim, 426; Nesâî, 1363.
1. Safları Düzeltmek Ve Boşlukları Doldurmak:
Hanımlar arasında cemaat olunduğunda veya erkekler cemaatinin arkasında saf olunduğu zaman, safları düzeltmek ve boşlukları doldurmak vaciptir. Çünkü Peygamberimiz fsallallâhu aleyhi ve sellem), 'saflarınızı düzeltiniz; çünkü safları düzeltmek namazın tamamlanması için gereklidir [16] buyurmuştur.
İbn Ömer radiyallahu anh anlatıyor; Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem), 'Saflarınızı düz tutunuz, omuzlarınızı hizaya getiriniz, boşlukları doldurunuz, kardeşlerinize nazik davranınız ve şeytana aralık bırakmayınız. Safı birleştiren kimseyi, Allah eriştirir. Safı koparanı, Allah mahrum bırakır.[17]
2. Cemaatle Namazda, İmamın İlk Tekbir Alışına Yetişmek İçin Özen Göstermek:
Peygamberimiz (saîlallâhu aleyhi ve sellem), 'kırk gün namazlarım cemaatle kılıp, imamın ilk tekbir alışma yetişen kimseye iki beraat verilir; birincisi cehennemden beraattır; ikincisi ise münafıklıktan beraattır.[18]
3. İmama, Hareketlerinde Tâbi Olmak Vacip; İmamla Yarışmak Haramdır:
Enes radiyallahu anh anlatıyor; Peygamber (saîlallâhu aleyhi ve sellem); 'İmam kendisine uyulması için vardır; o tekbir getirdiği zaman tekbir getiriniz; o secde yaptığı zaman secde yapınız, secdeden kalktığı zaman da kalkınız...' buyurdu. [19]
Enes radiyallahu anh anlatıyor; 'Rasulullah (saîlallâhu aleyhi ve sellem} bir gün bize namaz kıldırdı. Namazını bitirdikten sonra bize döndü ve; 'Ey İnsanlar'. Ben sizin imammızım. Rükûda, secdede, kıyamda ve namazı bitirirken benden önce davranmayınız...' buyurdu. [20]
4. İmamdan Çok Geri Kalmak Caiz Değildir:
İmama uyan kişinin, imamdan bir rekât veya İmam secdeden kalkarken secdeye gitmesi gibi geride kalması caiz değildir. Çünkü bu davranış, Peygamberimiz (saîlallâhu aleyhi ve sellem)-;in 'imama tabi olma' hususundaki emrine aykırıdır.
[16] Buhârî, 723: Müslim, 433.
[17] Ebû Dâvûd, 666; Nesâî, 2/93; Ahmed, 2/97; 'Hasen senetle rivayet etmiştir.
[18] Tirmîzî, 241; 'Hasen' senetle rivayet etmiştir.
[19] Buhârî, 689; Müslim, 411.
[20] Müslim, 426; Nesâî, 1363.