ezelinur
Fri 29 January 2010, 06:48 pm GMT +0200
İmama uyan kişi, selâmdan önce son oturuşun bir kısmında da olsa namazda imamla beraber bulunursa, yani iftitah tekbirini imamın selâm vermesinden önce alırsa, imamla birlikte ka’dede oturmamış olsa bile, cemaate ulaşmış sayılır. Hanefî, Şafiî ve Hanbelîler bu hükümde görüş birliği etmişlerdir. Yalnız Şâfiîler, Cuma namazını bu hükümden istisna etmiş ve demişlerdir ki: Cuma namazının tam bir rek’ati imamla birlikte kılınmadığı sürece cemaate ulaşılmış olunmaz. Mâlikîlerin buna İlişkin görüşleri aşağıda anlatılmıştır.
Malikiler dediler ki: İmamla birlikte tam bir rek’at namaz kılan kişi cemaate ulaşmış olur ve hadîs-i şerifte belirtilen cemaat sevabını elde eder. İmamın başım kaldırmasından önce eğilip rükûa varan kişi, ancak imamın kalkmasından sonra rükûda itmi’nan bulsa da secdeleri imamla birlikte yaptıktan sonra cemaat sevabını elde etmiş olur. Bu şekilde cemaate kavuşan kişi, iktidâ hükümlerine tâbi olur. Bu namazda imam olması veya başka bir cemaatle birlikte bu namazı iade etmesi sahîh olmaz. İmamın önce veya sonra yaptığı sehivlerden ötürü secde etmesi gerekli olur. Selâm verirken imamına ve solunda bulunanlara selâmı kas-detmesi ve imama uyan kişiyle ilgili olarak buna benzer diğer hususları gözetmesi gerekir. İmamın rükûdan kalkmasından sonra namaza giren veya rükûa kavuşmuş olmakla birlikte kalabalık veya benzen bir mazeretten ötürü secdeyi imamla birlikte edâ edemeyen kimse, cemaat faziletini kazanamaz ve iktidâ hükümlerine tâbi sayılmaz. Bu namazı da imam olması ve cemaat sevabını kazanmak için başka bir cemaatle birlikte iade etmesi müstehab olur. Selâm verirken selâmı, imamına ve solunda bulunana kasdetmesi gerekli olmaz. Bu mezhebtekiler derler ki: Cemaatle kılınan namazla ilgili olarak hadîs-i şerifte işaret edilen fazilet, imamla birlikte tam bir rek’at kılma hâlinde elde edilebilir. Ama mutlak sevâb, mutlaka bir rek’ati imamla kılma şartına bağlı değildir. Sadece teşehhüdde imama kavuşan kişi, her ne kadar Peygamber Efendimizin buyurmuş olduğu:
“Cemaatle kılman namaz, sizden birinizin yalnız başına kıldığı namazdan yirmi yedi derece daha faziletli olur.”[76] [/color] hadîsindeki yirmi yedi derecelik sevabı kazanamasa da, bir miktar sevâb ve mükâfatı hak eder.
Cemaatle namaz kılmanın fazîleti bakımından, cemaatin mescidde veya evde olması arasında bir fark yoktur. Ama mescidde olması daha faziletlidir. Tabiî kadınlar için değil.[77]