saniyenur
Thu 7 June 2012, 10:42 pm GMT +0200
13- Botanik
Kur'an-i Kerim,Allah'ın bitkiler alemindeki mucizelerinden ve bu dünyanın suyla nasıl hayat bulduğundan, ayrıntılarıyla bahseder. Çorak ve ölü bir toprak, yağmur aldığı zaman, canlı ve her çeşit bitkiyle dolu bir hal alır: "Kupkuru gördüğün yeryüzünün, Biz ona su indirdiğimiz zaman harekete geçmesi, kabarması, Allah'ın varlığının belgelerin-dendir." (41: 39). Kâf Suresi'nde şunlar geçer: "Gökten bereketli bir su indirdik, kullara rızık olmak üzere onunla bahçeler, biçilecek taneli ekinler, küme küme tomurcukları olan boylu hurma ağaçları yetiştirdik. O su ile ölü yeri dirilttik:' (50: 9-11). En'âm Suresi'nde: "Çardaklı ve çardaksızbağları inşa eden Allah'tır. Tadlan çeşitli ekin ve hurmaları, zeytin ve narı —birbirine benzer ve benzemez şekilde— yaratan O'dur." (6: 141). Nahl Suresi'nde de: "Yukarıdan size su indiren O'dur. Ondan İçersiniz; hayvanları otlattığınız bitkiler de onunla biter. Allah onunla size ekinler, zeytin ve hurma ağaçları, üzümler ve her türlü ürünü yetiştirir. Düşünen kimseler için bunda ders vardır." (16: 10-11).
Allah'ın bitki dünyası, yalnız meyva ve diğer ürünlerin çeşitleriyle dolu değildir, aynı zamanda sıkı bir denge ve muayyen bir modeli devam ettirir. Allah'ın sıkı disiplin ve düzeni içinde, renk, meyva, çiçek ve ürün farklılığı mevcuttur. "Yeri yaydık, oraya sabit dağlar yerleştirdik; orada her şeyi bir ölçüye göre bitirdik." (15: 19). Kamer Suresi'nde: "Şüphesiz Biz her şeyi bir ölçüye göre ya-ratmışızdır.." (54: 49).
Allah tekrar, insanlar için, aynı suyla sulanan fakat değişik renk, tat ve lezzete sahip ürün çeşitlerinin büyümesindeki, pek çok alâmetine değinir: "Yeryüzünde, hepsi de aynı su ile sulanan, birbirine komşu toprak parçaları,'tek ve çok köklü üzüm bağları, ekinler, hurma ağaçlan vardır. Fakat onları şekil ve lezzetçe birbirinden farklı kılmışızdır. Düşünen kimseler İçin bunda ibretler vardır." (13: 4).
Kur'an, bitkiler alemindeki, hayret veren üreme işlemine, dikkatleri çeker. Fakat diğer tip olan aseksüel üreme işleminden bahsetmeden, sadece seksüel olanını zikreder. Bu da şundan dolayıdır: "Seksüel üreme, kendisini doğurana benzeyen yeni bir bireyin ortaya çıkmasını amaçlar, halbuki aseksüel olan İse gerçek bir üreme değil, sadece bir çoğalmadır." (The Bible, The Qur'an and Science, s. 185-197). "O ki, ... gökten bir su indirdi; Biz o su ile türlü türlü, çift çift bitkiler yetiştirdik." (20: 53). Lokman Suresinde şunları okuyoruz: "Gökten su indirip orada her hoş çiftten yetiştirmişizdir." (31: 10). Hacc Suresi'nde: "...fakat Biz ona su indirdiğimiz zaman harekete geçer, kabanr,her güzel bitkiden çift çift yetiştirir:' (22: 5). Ra'd Suresi'nde: "...her türlü üründen çift çift yetiştiren,..., O'dur." (13: 3). Şuara Suresi'nde: "Yeryüzüne bakmazlar mı? Orada, bitkilerden nice güzel çiftler yetiştirmişizdir. Şüphesiz bunlarda Allah'ın kudretine işaret vardır, ama çoğu inanmazlar." (26: 7-8).
Üretim prosesi, tohumların çimlenmesîyle doruk noktasına ulaşır. Kur'an-ı Kerim, bitkiler alemindeki Allah'ın bu fevkalâde mucizelerinden, şu şekilde bahseder: "Taneyi ve çekirdeği yaran şüphesiz Allah'tır..." (6: 95). Kur'an, bitkiler âleminde kompenantlann çift halde bulunuşundan sözeder: "Yerin yetiştirdiklerinden, kendilerinden ve daha bilmediklerinden nice çiftleri yaratan Allah münezzehtir." (36: 36). Bu konuda hatırlanacak en önemli şey, bitkilerin aleminde değişik şe-killerdeki dikkate değer ve mükemmel üretim proseslerinin yöneticisinin, Allah olduğudur. Bu, İslâmî bilimlerin ve bütün çalışma sahalarının köşetaşıdır ve müslüman bilim adamlarının hepsi, tekrar tekrar bu noktayı vurgulamışlardır. Gerçekte, bitkiler alemindeki bu şaşırtıcı, ulvî ve mükemmel Örnekler, yalnızca, insanın Allah'a ve O'nun yaratıcı gücüne olan inancını ve imanını güç -lendirmeye yardım eder. Ve Kur'an, hayatı n bu çok güzel ve etkileyici gerçeklerinin, Yaratıcı'nın haşmet ve azametini insana iyic^s anlattığından sözeder.
Kur'an çalışmaları, bu alanda da, pek çok: bilim adamının ortaya çıkmasına neden olmuştur: Câbir İbni Hayyan, Ebû Nadir İt ni Şumeyl, Ebû Zeyd el-Ensari, İbni es-Sıkkit, Ebû Sa'd el-Asmaî, Ali İbni Rabbarj el-Tahavî, Huneyn İbni İshak, Razî, Ebû Ha-nife ed-Dinavarî, İbni Sina, îbni Baccah, İbni Rüşd, İbni el-Avvam, Gafikî, îbni el-Baytar, Abdüllatif el-Bağdadî, el-Kazvinî. Şemseddin el-Nuveyrî, Hamdullah Mustav-fî, El-Cuzalî, Ömer İbni el-Vardî ve Molla Sadra.