sumeyye
Mon 23 July 2012, 03:49 pm GMT +0200
G) Borçludan Alınan Hediyenin Faiz Sayılması:
Ebu Bürde'den, şöyle demiştir: Medine'ye geldiğimde Abdullah b. Selâm'la karşılaştım. Bana dedi ki: «Gelip içeri girmez misin?. Sana kavut ve hurma ikram edeyim». Sonra şöyle devam etti: «Sen ribânın yaygın olduğu beldede bulunuyorsun. Birisinde alacağın varsa, o adam sana bîr yük saman veya arpa, ya da yonca hediye etse sakın kabul etme. Çünkü bu hediye faiz olur» [179]
Ebu Umame Hz. Peygamber (s.a.)'in şöyle dediğini rivayet etmiştir :
«Bir kimse, müslüman kardeşine, başka birisinin nezdinde şefaatte bulunarak yardımcı olsa, o da ona bir hediye verse, öbürü bu hediyeyi kabul etse, faiz kapılarından büyük birisinden içeriye girmiş olur» [180]
Şu hadis-i şerif bu konudaki genel prensibi belirler :
«Bir menfaat sağlamaya yönelik borç vermelerin tümü faizdir» [181]
Ancak bu son hadis gerek râvîleri ve gerekse anlamı bakımından tenkid edilmiştir [182] Hanefîler bunu, ödünç verme sırasında yararlanmayı şart koşma veya yararlanma konusunda örfün bulunması şeklinde değerlendirmiştir [183]
[179] Buhârî, Menâkıbü'l-Ensâr, 19.
[180] Ebû Dâvud, Büyü', 82.
[181] İbn Hacer, Metâlib, c. I, s. 411.
[182] Münâvî, Feyzü'l-Kadîr, c. V, s. 28; Beyhakî, Sünen, c. c. V, s. 350.
[183] ez-Zühaylî, el-Fıkhu'I-İsIâmî, c. I, s. 504.
Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 81.