Hadice
Sun 5 June 2011, 02:29 pm GMT +0200
b. îbn Kesîr ve İhtisâru Ulûmi'l-hadis'i
Ebu'1-Fidâ İmâduddin İsmail b.Kesir 701/1301'de doğmuş, 4 yaşındayken babasını kaybetmiştir. 7 yaşında Şam'a gidip tahsile başlamıştır. Neticede el-Mizzî (742/1341)'den icazet almış ve ona dâmad olmuştur. Şeyhülislâm İbn Teymiyye'ye de talebelik yapmıştır.
Muhaddis, müfessir, fakîh ve mürevvih olarak birçok meşhur ve muteber eser vermiştir. Vefat edinceye kadar (774/1372) ders vermek ve kitap telif etmekle meşgul olmuştur.
20'ye yakın eserinin usûl ile ilgili olanı Îtmu's-Salah'ın Ulûmu'l-hadîs'inden yaptığı ihtisardır. Talebe arasında meşhur olan bu eseri, tertibini bozmadan özetlemiş, dağınık bulduğu konuları bir araya getirmiş, Beyhakî (458/1066)'nin el-Medhal'inden de yararlanarak ihmal edilmiş gördüğü bazı fevâidi de ikmal etmiştir. [612]
îbn Kesir, İbnu's-Salâh'a çokça itiraz etmiştir. Kendi görüşlerini çok açık bir şekilde ifâde etmiştir.
İbn Kesir'in bu ihtisarına XX. asrın sünnet hadimlerinden Ahmed Mu-hammed Şâkir (1958) tarafından el-Bâisu'1-hasîs adıyla kısa ve pek değerli bir şerh yazılmıştır. Eser, gerek metin olarak gerekse el-Baisu'1-hasîs ile beraber birkaç kez basılmıştır. [613]
Halen muhtelif islam ülkelerinde ders kitabı olarak okutulan eserin hatimesinde her ne kadar el-Baisu'î-hasîs adı ibn Kesîr'e izafe ediliyorsa da doğru değildir. îbn Kesîr'in özetinin adı İhtisara Ulûmi'l-hadis'tir. el-Bâisu'lhasîs ise A,M.Şakir'in -kitabın ikinci baskısına yazdığı mukaddimede açıkladığı gibi-adı geçen ihtisara yazdığı şerhin adıdır, (bk. s.3) Karışıklık, İhtisarın ilk baskısını yapan Muhammed Abdurrezzak Hamze'nin, "İhtişam Ulûmu'l-hadîs ev el-Bâisu'î-hasîs ilâ ma'rîfeti Ulûmi'l-hadîs" adını vermiş olmasından kaynaklanmaktadır. [614]
[612] bk. el-Bâisul-îıasis, s. 19.
[613] 1377/1958, Mısır (3. baskı).
[614] Doç. Dr. İsmail Lütfi Çakar, Hadis Edebiyâtı, İfav Yayınları: 185-186.