saniyenur
Thu 7 June 2012, 10:48 pm GMT +0200
12- Biyoloji
Biyoloji ilmi, canlı varlıklarda ortaya çıkan olaylarla ilgilenir. (Encyclopaedia Britanni-ca, Cilt III). Canlı varlıklar, yeryüzünde bitki hayatının en basit şeklinden, insan hayatının en karmaşık biçimine kadar uzanır. Hayatın, insanca bilinen, cinler ve melekler gibi diğer biçimleri de vardır; fakat bunlar, bizim faaliyet alanımızın dışında kalırlar, çünkü bilgimiz o hayatı anlayamaz. Taşların bile bir hayatı vardır.
İslâmî bilimlerde, tabiat bilgisi; sürekli herşeyin birbiriyle ilişkili olduğu bir bütün olarak ele alınır. İslâm'a göre Allah'ın yarattığı bu evren tümüyle tek bir organizmadır. Ve tabiat bilgisi, içinde mineralojiden zoolojiye kadar belirli doğal bilimlerin yeşerdiği her şeyi kapsayan ve tamamlayan bir kalıp olarak merkezî bir rol oynamıştır. Doğal bilimler, tabiat düzeni bilgisinin muayyen formlarını, bir metafizik! ve kozmolojik tabiatın evrensel prensipleriyle bütünleştirmeye çalışmıştır. Yine, tabiatı, yalnız diğer fiziksel ve biyolojik biçimleri ve insanın bu biçimlerle karşılıklı ilişkileri hususunda değil, çoğunun ALLAH'ın alâmetleri ve mucizeleri olarak, basitçe çözümlenmesinden ziyade uzun uzadıya düşünülmesi şeklinde incelemeyi istemiştir." (Encyclopaedia Britannica, Cilt III).
Müslüman bilim adamları ve onların bilgilerini dindarlık sınırları içinde tutan, Kuran çalışmalarının tesiridir. Onlara destek vererek bilimsel faaliyetlerini olduğu kadar inançlarını da düzenleyen bir ideali oluşturur bu tesir. Biyolojik araştırmaları sırasında, onlar ALLAH'ın yaratıcılık gücünün tamamen farkındadırlar ve bu alandaki yeni bilgiler onları, ateistler ve modern batılı bilim adamlarının aksine, ALLAH'a yaklaştırır. Batılı bilimciler, doğal bilimleri yalnız bir düzeyde inceler; tabiatın, ALLAH'ın evreninde "bir yekûn ve organik bir bütün olarak" doğru tasvirini asla düşünmezler. (Islamic Sdence, s. 49-71). Dar yaklaşımlarıyla kör-leşmiş olarak, Yaratıcı'nın yarattığı her parçadaki mucizeleri ve harikaları farkedemez-ler. Canlı organizmanın hangi parçası, bilinci canlandırmaz? Tohumu, topraktan dışarıya kim filizlendirir? Sapları, yer çekiminin aksine, yukarı doğru kim iter? Çiçeği kim açtırır, meyvayı kim verdirir? Ona lezzet, renk ve kokuyu kim verir? Bütün bu şeyleri, Allah'tan başka kim yapar? Bütün evren, Yaratılışın sırları ve mucizeleriyle doludur, gören gözleri, düşünen ve anlayan kalpleri olan herkese Yaratıcı'nın açık bir hatırlatıcısıdır.
Kur'an-ı Kerim'in teşviki, doğal bilimlerde tanınmış bilim adamlarının yetişmesine yol açmıştır. Bunların arasında İbni Kuteybe, el-Kazvinî, ed-Dimaşkî, el-Mesudî,el-Câhız,lb-ni Sina, el-Farabî, ve Abdüllâtif sayılabilir.