- Bir Gün Oruç Tutup Bir Gün Tutmamak

Adsense kodları


Bir Gün Oruç Tutup Bir Gün Tutmamak

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Sat 10 December 2011, 09:17 pm GMT +0200
67. Bir Gün Oruç Tutup Bir Gün Tutmamak

 

2448.  ...Abdullah b. Amr'dan, demiştir ki:

Rasülullah (s.a.) bana, "Allah'a en sevimli oruç, Davud'un oru­cudur. Allah'a en sevimli namaz, Davud'un namazıdır. Gecenin (ilk) yarısında uyur, üçte birinde namaz kılar, altıda birinde yine uyur­du. Bir gün oruç tutmaz, bir gün tutardı." buyurdu.[491]

 

Açıklama
 

Hadisin  Buharî'de  değişik  bablarda  bir  kaç tane  rivâr yeti vardır.   Bu rivayetler arasında bazı  ifade farklılık­ları oimakla birlikte hepsinde Peygamber (s.a.) Abdullah b. Amr'dan Hz. Davud'un yaptığı gibi bir gün oruç tutup bir gün tutmamasını istemiştir.

Buharî'nin rivayetlerinde Hz. Davud'un namazından bahsedilmemekte, sa­dece "hem namaz kıl, hem de uyu" ifâdeleri yer almaktadır. Yalnız Buharî ve Müslim'deki rivayetlerden birinde Hz. Peygamberdin Abdullah b. Amr'a ayda bir defa Kur'an-ı Kerimi hatmetmesini istediği, Abdullah'ın süreyi kısaltmasını istemesi üzerine, "bir haftaya" veya "üç gün"e kadar indiği ifâde edilir. Bu mânâya delâlet eden rivayetler Ebû Dâvud'da geçmişti.[492]

Müslim'deki rivayetlerde de bazı ufak-tefek farklılıklar mevcuttur. An­cak bu farklılıklar, hadisin ifade ettiği mânâda değişiklik yapacak oranda değildir. Buharî'nin ve Müslim'in bir rivayetinde hadisin sonunda "Düş­manla karşılaştığı zaman kaçmazdı" sözü de yer almaktadır.

Üzerinde durduğumuz hadis uzunca bir hadisin son bölümüdür. Da­ha önceleri de geçen[493] bu hadis mânâ o larak şöyledir:

Peygamber (s.a.) Abdullah b. Amr b. el-Asâ'ın gündüzleri devamlı oruç tutup geceleri Kur'an okuduğunu ya da yaşadığı müddetçe gündüzle­ri oruç tutup geceleri namaz kılmak üzere kendi kendine söz verdiğini duyar. Abdullah'ı çağırıp bu tutumunun doğru olmadığını, çünkü buna gücünün yetmeyeceğini söyleyerek bazan oruç tutup bazan tutmamasını, dolayısıyla her ay üç gün oruç tutmasının yeterli olduğunu söyler. Fakat, Abdullah, gücünün daha fazlasına yeteceğini öne sürerek bunu kısaltması için Hz. Peygamber'e ricada bulunur. Hz. Peygamber tfe Hz. Davud'un tuttuğu şekilde bir gün oruç tutup bir gün tutmamasını söyler. Abdullah daha fazla oruç tutmak istediğini söylerse de Hz. Peygamber buna izin vermez ve Davud'un orucundan daha üstün bir oruç olmadığını bildirir. Hadisin bazı rivayetlerinde Abdullah'ın Kur'an-ı Kerim'i hatmedişinden de bahsedilir. Abdullah Kur'an-ı Kerimi her gece hatmedermiş. Hz. Pey­gamber, kendisinden önce, ayda bir defa hatmetmesini istemiş, fakat Ab­dullah b. Amr'ın süreyi kısaltması için yaptığı müracaatlar sonunda bazı rivayetlerde en son "bir hafta"ya bazılarına göre de "üç gün"e kadar inmiştir. Bu Jconu yukarıda işaret edilen numaralarda geçen hadislerin iza­hında geniş olarak ele alınmıştır.

Hadisin, üzerinde durduğumuz rivayetinde Abdullah'ın Kur'ân-ı Ke­rîmi hatmedişinden bahsedilmemekte, sadece gecenin belirtilen bölümünde namaz kılmasının istendiği bildirilmektedir. Demin de işaret edildiği gibi, Buharîde namazla ilgili bölüm "Namaz da kıl, uyu da" şeklinde ifadelendirilmiştir.

Bir gün oruç tutup bir gün tutmamanın faziletindeki hikmet, bu oru­cun nefse ağır gelmesi ya da bu şekilde hem ibâdete hem de dünyadaki diğer sorumluluklara zaman ayrılması yönünden olsa gerektir. Çünkü in­san bir gün oruç tutup bir gün tutmasa nefsin oruca alışmış olması söz konusu olamaz. Her oruç tutulan günde sanki ilk defa oruç tutuluyormuş gibi olur. Bu da nefse ağır gelir. Bir ibadeti ifa için katlanılan zorluk ne kadar fazla olursa, sevabı da o kadar çok olur. Ancak bunun mânâsı, kolayca yapılması mümkün ibâdetleri zorlaştırmak değil, haddi zatında zor olan ibâdeti yapmaktır. Çünkü Allah kulları için güçlük değil kolaylık diler.

Gecenin bir kısmında uyuyup bir kısmında ibâdet etmekte de aynı hikmetler geçerlidir. Çünkü bu şekilde hem ibâdet edilip hem de vücûdun ihtiyacı olan istirahat temin edilmiş olur. Üstelik önce uykuya dalıp sonra nefsin istememesine rağmen ibâdete kalkmak sonra da yine yatıp peşinden sabah namazına kalkmak da nefse ağır gelir. Bu da çokça sevabı gerekti­ren bir şeydir.[494]

[491] Buharî, teheccüd 7, enbiyâ 37-38; Müslim, sıyâm 189-190; Nesâî, siyam 14, 68-69, 76-78, 80; îbn Mâce, siyam 31; Dârimî, savm 42; Ahmed b. Hanbel, II, 314; III, 160, 164,  190, 200, 205, 216.

   Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 9/379.

[492] bk. 1388 no'lu hadis.

[493] bk. 1388, 1389, 1399, 2427 no'lu hadisler ve izahları.

[494] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 9/379-381.


melda 6D
Sun 21 December 2014, 04:08 pm GMT +0200
RESULLULLAH ALLAH a en sevimli oruç HZ davud un tutuğu oruç O birgin tutar bir güz tutmazmış bence bizde HZ Davud un tuttuğu gibi birgün oruç tutup birgün tutmamalıyız

ceren
Sun 22 May 2016, 08:37 pm GMT +0200
Aleykumselam.Peygamber efendimiz insanin vucud sagligi icin bir gun oruc tutulup bir gun dinlenklmesini buyurmustur.Peygamber efendimizin emrine uyan ve onun sozune tabi yasayan kullardan olalim inşallah...

ikranur 7d
Sun 22 May 2016, 09:48 pm GMT +0200
Selqmun aleykum.
Rabbim ins tuttugumuz oruclari kabul etsin
Allah c.c. razi olsun.

Bilal2009
Mon 23 May 2016, 04:49 am GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Ne çok ne az doğru olan ibadet şekli budur. Rabbim bizleri böyle ibadet etmeye çalışanlardan eylesin. Rabbim paylaşım için razı olsun.

Yağmur Gmş
Mon 23 May 2016, 01:50 pm GMT +0200
Bismillah...
Bizler Efendimizin de buyurduğu gibi bir gün oruç tutmalı, bir gün tutmamalıyız. O bir günde de kendimizi dinlendirmeliyiz. Allah cc. razı olsun.

damla6d
Mon 23 May 2016, 04:27 pm GMT +0200
#Esselamu aleykum..Resulullah sav bir gün oruç tutup bişr gün tutmazmış..Ama cuma günleri bir gün önce veya bir gün sonrasında tutulması zorunludur..(eğer cuma günü tutulacaksa)..Rabbim oruçlarımızı hayırlıca tutmayı nasib etsin inşAllah..Rabbim razı olsun..#

selma 8-D
Mon 23 May 2016, 05:23 pm GMT +0200
Ve Aleyküm selam
Peygamberimiz sav bir gün oruç tutup bir gün tutmazmıs bizlerde öyle yapalım inşaalaah ramazan orucu dısında