sumeyye
Tue 1 November 2011, 02:01 pm GMT +0200
BÖLÜM: 344
BIR GECEDE IKI VITR NAMAZI KILINMAZ
BIR GECEDE IKI VITR NAMAZI KILINMAZ
470- Talk b. Ali (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir; Rasûlullah (s.a.v.)’den iþittim buyurdular ki: “Bir gecede iki kere, vitr namazý kýlýnmaz yani vitiri kýldýktan sonra gece namazý kýlarsa tekrar vitr kýlmasýna gerek yoktur.” (Ebû Dâvûd, Vitr: 9)
ž Tirmîzî: Bu hadis hasen garibtir.
Ýlim adamalarý, gecenin öncesinde vitiri kýlýp sonra gece namazý için kalkan kimsenin durumunda deðiþik görüþler ortaya koydular.
Rasûlullah (s.a.v.)’in ashabý ve daha sonrakilerden bir kýsmý: Bu durumdaki kimsenin vitr namazý bozulmuþ olur gecenin öncesinde kýldýðý vitr namazýna bir rek’at ilave eder, sonra dilediði kadar gece namazý kýlar daha sonra gece namazýnýn sonunda vitr namazýný kýlar, böyle yapmakla bir gecede iki vitr kýlýnmaz hadisine de uyulmuþ olur.
Ýshâk bunlardandýr. Rasûlullah (s.a.v.)’in ashabý ve diðer bazý ilim adamlarý ise gecenin öncesinde vitr namazý kýlan kimse, uyur sonra gece namazý için kalkar ve dilediði kadar namaz kýlar, önceki kýldýðý vitr namazýný kýldýðý þekilde býrakýr. Sûfyân es Sevrî, Mâlik b. Enes, Ýbn’ül Mübarek, Þâfii, Küfeliler ve Ahmed, bunlardandýr. Bu görüþ daha sahihtir, çünkü Rasûlullah (s.a.v.)’in vitr namazýndan sonra namaz kýldýðý deðiþik rivâyetlerle bize ulaþmýþtýr.
471- Ümmü Seleme (r.a.)’den rivâyete göre: “Rasûlullah (s.a.v.) vitr namazýndan sonra iki rek’at namaz kýlardý.” (Dârimî, Salat: 215)
ž Tirmîzî: Bu hadis benzeri þekillerde Ebû Ümâme, Âiþe ve baþkalarý tarafýndan da rivâyet edilmiþtir.
BÖLÜM: 345
BINIT ÜZERINDE VITR NAMAZI KILINABILIR
472- Saîd b. Yesâr (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir: “Bir yolculukta Ýbn Ömer’le beraberdim, biraz geri kalmýþtým. Nerede idin? Diye sordu, vitr namazýný kýldým dedim. Dedi ki: “Rasûlullah (s.a.v.) senin için en güzel örnek deðil mi? Ben Rasûlullah (s.a.v.)’i biniti üzerinde vitr namazý kýlarken gördüm.” (Ýbn Mâce, Ýkame: 127)
ž Tirmîzî: Bu konuda Ýbn Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiþtir.
Tirmîzî: Ýbn Ömer hadisi hasen sahihtir.
Peygamber (s.a.v.)’in ashabýndan ve daha sonraki dönemlerden bir kýsým ilim adamlarý binit üzerinde vitr kýlýnabileceði görüþündedirler. Þâfii, Ahmed ve Ýshâk bunlardandýr.
Bir kýsým ilim adamlarý ise: “Binit üzerinde vitr namazý kýlýnmaz, binitten iner ve yerde kýlar” demektedirler. Küfeli bazý alimler böyle düþünürler.