halim
Thu 23 February 2017, 07:28 am GMT +0200
Besmele çektiğimiz halde, Şeytan nasıl vesvese verebiliyor?
Namaza niyet edip başlamak, zaten şeytanı kovmuş olmak anlamına gelir. Ancak şeytan yine de vesvese vermek suretiyle ibadetin fazilet ve sevabını azaltmaya çalışır. Zira şeytan kalbin yanında bulunan ve "lümme-i şeytaniye" adı verilen bir yerden, insanın kalbine kötü şeyler söyleyebiliyor.
Şunu da hatırlatmak gerekir ki vesvese bazen hastalık halini alır ve şeytandan ziyade kişinin nefsinin eseri olur. Bundan kurtulmanın yolu da iradi bir kararlılıkla ibadeti hakkıyla yerine getirmeye çalışmaktır.
Vesvese, sistemli bir zihin faaliyetine dayanmayan, zaman zaman kendiliğinden beliriveren hatıra türünden bir psikolojik olaydır. Bazı insanlar yapısı gereği vesveseye düşmeye daha elverişli olabilir. İnsanı dikkate ve uyanıklığa sevk eden vesvese faydalı olabilir, ancak vesvesenin artması ve bir çeşit rahatsızlığa dönüşmesine fırsat vermemek gerekir.
Vesvesenin etkisi önü alınamaz bir güçte değildir. Dikkatli bir dini şuura, Allah karşısında ahlaki bir sorumluluk duygusuna sahip olan kişilerde bu etki işlemez duruma gelir. Kur’an’daki şu ayet bunu açıkça ortaya koymaktadır: “Takvaya erenler Allah karşısında hassas bir sorumluluk duygusuna sahip olanlar şeytan tarafından bir vesveseye uğrayınca Allah’ı anarlar ve gerçeği görürüler.” (Araf 7/201)
İslam alimleri hastalık haline gelen vesveseden kurtulmanın yollarını şöyle sıralamışlardır:
a) Samimiyet içinde Allah’ı anmak, vesvese ve şeytandan Allah’a sığınmak.
b) Kişinin kalbinin onaylamadığı düşüncelerin kendi inançları olmadığını bilmek ve kötümserlikten kurtulmak.
c) İsteği dışında içinden geçen düşüncelerin kendi inanç ve düşünceleri olmadığını bilip endişe ve korkudan uzak durmak.
d) Yılanın aynadaki yansımasının insana zarar vermediği gibi iradesi dışında hayaline gelen sahnelerin kalbine zarar vermeyeceğini bilmek.
e) Dinin “kolaylık” olduğunu, Allah’ın kulları için zorluk değil kolaylık dilediğini düşünerek ameli hayatını yürütmek.
f) İçinden geçen olumsuz düşünce yahut sahnelere önem vermemek, önem verdikçe rahatsızlığın artacağını dikkate almak.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
Namaza niyet edip başlamak, zaten şeytanı kovmuş olmak anlamına gelir. Ancak şeytan yine de vesvese vermek suretiyle ibadetin fazilet ve sevabını azaltmaya çalışır. Zira şeytan kalbin yanında bulunan ve "lümme-i şeytaniye" adı verilen bir yerden, insanın kalbine kötü şeyler söyleyebiliyor.
Şunu da hatırlatmak gerekir ki vesvese bazen hastalık halini alır ve şeytandan ziyade kişinin nefsinin eseri olur. Bundan kurtulmanın yolu da iradi bir kararlılıkla ibadeti hakkıyla yerine getirmeye çalışmaktır.
Vesvese, sistemli bir zihin faaliyetine dayanmayan, zaman zaman kendiliğinden beliriveren hatıra türünden bir psikolojik olaydır. Bazı insanlar yapısı gereği vesveseye düşmeye daha elverişli olabilir. İnsanı dikkate ve uyanıklığa sevk eden vesvese faydalı olabilir, ancak vesvesenin artması ve bir çeşit rahatsızlığa dönüşmesine fırsat vermemek gerekir.
Vesvesenin etkisi önü alınamaz bir güçte değildir. Dikkatli bir dini şuura, Allah karşısında ahlaki bir sorumluluk duygusuna sahip olan kişilerde bu etki işlemez duruma gelir. Kur’an’daki şu ayet bunu açıkça ortaya koymaktadır: “Takvaya erenler Allah karşısında hassas bir sorumluluk duygusuna sahip olanlar şeytan tarafından bir vesveseye uğrayınca Allah’ı anarlar ve gerçeği görürüler.” (Araf 7/201)
İslam alimleri hastalık haline gelen vesveseden kurtulmanın yollarını şöyle sıralamışlardır:
a) Samimiyet içinde Allah’ı anmak, vesvese ve şeytandan Allah’a sığınmak.
b) Kişinin kalbinin onaylamadığı düşüncelerin kendi inançları olmadığını bilmek ve kötümserlikten kurtulmak.
c) İsteği dışında içinden geçen düşüncelerin kendi inanç ve düşünceleri olmadığını bilip endişe ve korkudan uzak durmak.
d) Yılanın aynadaki yansımasının insana zarar vermediği gibi iradesi dışında hayaline gelen sahnelerin kalbine zarar vermeyeceğini bilmek.
e) Dinin “kolaylık” olduğunu, Allah’ın kulları için zorluk değil kolaylık dilediğini düşünerek ameli hayatını yürütmek.
f) İçinden geçen olumsuz düşünce yahut sahnelere önem vermemek, önem verdikçe rahatsızlığın artacağını dikkate almak.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet