sumeyye
Sun 2 September 2012, 01:21 pm GMT +0200
Belli Bir Şekil Benimseyenler:
I. Dörtlü Taşıma:
Hanefî ve Hanbelî Mezheplerine göre, cenazeler, dört kişi tarafından taşınır:
(a) Hanefî Mezhebine göre, cenazeyi, on adımda bir yer değiştirerek dört kişinin taşıması sünnettir. Sünnet, tam manâsıyla şu şekilde uygulanır: Bu dört kişinin her biri, önce baş tarafından başlayarak, tabutun sol baş tarafına geçip bu kol sağ omuza alınır. Bir müddet gittikten sonra, arka sol kola geçerek, bir müddet de bu şekilde taşınır. Daha sonra, tabutun sağ ucuna gidip sağ ön kolu omuzuna, en son olarak da sağ arka kol omuza alınır. Her kolun değişmesinde, onar adım yürümek müstehaptır. Tabutun kolu, doğrudan omuza alınmaz, alınması mekruhtur, önce kol elle alınır, sonra omuza konur. Zaruret olmadıkça, cenazeyi iki direk arasında taşımak mekruhtur. Sütteki veya sütten ayrılan veya ona yakın olan çocukların cenazesi, nöbetleşerek eller üstünde taşınır, binekte de taşınabilir. Çok hızlı olmadan, süratlice ve ölüyü sarsmadan gitmek menduptur. Kadın cenazenin, bir örtüyle örtülmesi menduptur. Kabre gömülürken de, kadın cenaze örtülür; açılma ihtimali bulununca örtülmesi farz olur.
(b) Hanbelî Mezhebine göre, her biri tabutun bir kolunu tutarak, cenazeyi dört kişinin birer defa taşıması sünnettir: Taşıma usûlü, Hanefî Mezhebinde olduğu gibidir. Tabutun iki kolunu tutarak taşınmasıyla çocuğun tabutsuz taşınması mekruh değildir. Kadın cenazenin örtülmesi sünnettir.
II. Dörtlü Veya Üçlü Taşıyabilme:
Şafiî Mezhebine göre, taşımanın iki şekli vardır; ikisi de hasendir:
(1) Üçlü Taşıma: Bir kişi tabutun öndeki kolu omuzunun üstüne koyar, arkadakileriyse iki kişi omuzlar; bu şekil dörtlüden efdaldir,
(2) Dörtlü Taşıma: İkinci taşıma şekli, dört kişi tarafından uygulanır; her biri bulunduğu yerdeki kolu alır ve öylece taşır. Keramete (hürmete) aykırı bir şekilde, meselâ büyüklerin el veya omuzlarda taşınmaması gerekir. Kadın cenazelerin örtülmesi sünnettir, erkekler ise ipekle örtülmez.
III. İkili Taşıma:
eş-Şafiî’ye göre, cenazeyi biri önde, biri arkada olmak üzere, omuzlarına yükleyerek, iki kişinin taşıması sünnettir. Hanefî Mezhebine göre, bu tarzdaki taşıma mekruhtur.