ezelinur
Wed 27 January 2010, 06:21 pm GMT +0200
Bayram namazı sahrada kılınır. Özürsüz olarak mescidde kılınması mekruhtur. Mezheblerin buna ilişkin görüşleri aşağıya alınmıştır.
Malikiler dediler ki: Bayram namazını sahrada kılmak sünnet değil mendubtur. Mekke istisna olmak üzere, bir özür yokken mescidde kılınması mekruh olur. Şerefli bir yer oluşu nedeniyle ve Beytullah’ı seyretmek için Mescid-i Harâm’da kılınması sahraya nisbetle daha faziletlidir
Hanbeliler dediler ki: Örfe göre evlere yakın bulunması şartıyla, bayram namazının sahrada kılınması sünnettir. Aksi takdirde orada kılınan namaz haliyle sahîh olmaz. Mekkeliler dışındaki müslümanların, herhangi bir Özürleri olmadığı halde bayram namazını mescidde kılmaları mekruhtur. Mâlikîlerin de söyledikleri gibi Mekkeliler, bu namazı Mescid-i Harâm’da kılarlar.
Şafiiler dediler ki: Şerefinden dolayı, bayram namazını mescidde kılmak daha faziletlidir. Ancak mescidin dar olması gibi bir mazeretten dolayı, halkın zahmete girmemesi için sahrada kılınması sünnet olur.
Hanefîler: Mekke mescidini, bayram namazının kılınmasının mekruh olduğu diğer mescidlerden ayırmamışlardır. Bunun dışındaki hususlarda Hanbelîlerle Mâlikîlere muvafakat etmişlerdir.
İmam sahraya giderken, geride kalan ve sahraya gitmekten zarar görecek zayıf kimselere bayram namazını kıldıracak birini halef tâyin etmelidir. Bayram namazının iki ayrı yerde kılınması caizdir.
Malikiler dediler ki: Sahraya giden imamın, geride kalan zayıflara bayram namazını kıldırmak için, aslî yerinde birini vekil olarak bırakması mendub olmaz. Geride kalan zayıf kimseler sessiz olarak ve hutbe okumaksızın bayram namazım kılabilirler ve kılmalıdırlar. Bayram namazları da Cuma namazı gibi, tek yerde kılınmalıdır. Bu yer de kişinin gitmeye muktedir olması hâlinde imamın namaz kıldırdığı namazgahtır. İmamdan önce kılan kişi, zahir kavle göre sünneti yerine getirmiş olmaz. İmamla kılmak sünnettir. Ancak imama kavuşamayan kişinin, bu namazı kendi başına kılması sünnettir.[7]