saniyenur
Thu 13 October 2011, 11:15 pm GMT +0200
16. Bana Dünyanızdan Üç Şey Sevdirildi Hadisi
Nesaî ve Ahmed b. Hanbel tarafından tahriç edilen hadis hakkında Bursevî Rûhu'I-beyân'da şöyle bir açıklama yapmaktadır: [1487]
Resûlullah (s.a.) bu hadiste "ahbebtü: sevdim" dememiştir. Peygamber ve velilerin kadınlarla ünsiyet etmesi ilahî izin neticesinde olur. Şeytan'm onlar üzerinde bir tasarrufu yoktur.[1488]
Bazı büyükler demişlerdir kî, kim şeriattaki zor ve çetrefilli mânaları anlamak isterse farz emirler içindeki nafileleri çokça yapsın. Eğer fazla evlenmek imkanı olursa bu daha iyi olur. Nikahta pek çok nafile hayırlar söz konusudur. Zira nikahta izdivaç ve nesil üretmek vardır. Böylece aklın ve hissin gereğini birleştirmiş olur. Zahir ve bâtın isminden zuhur eden şeyleri elde eder. Böyle nafilelerle uğraşan kişinin meşguliyeti daha mükemmel ve daha güzel olur. O bunu yaptığı zaman Hak onu sever, Hak onu sevdiği zaman da Allah ehlinden olur. [1489]
Bu hadisin yorumundan anlaşıldığına göre nikahta bereket vardır. Hatta şartlar gerçekleştiği zaman fazla evlilik güzeldir. Nikahın olumlu semerelerinden biri de dinin müşkil problemlerini anlamaya yardımcı olmasıdır. Bursevî'nin bu şekildeki izahlarını olumsuz değerlendirmek mümkün değildir. Peygamberler için geçerli olan nikah sünneti, onun ümmeti için de geçerlidir.
Mutasavvıflar tarikat adâb ve erkânı ile ilgili görüşlerini hadislere dayandırmaya çalışmışlar, hadislerden kendi anlayışlarına göre hükümler çıkarmışlardır. Tarikatın âdabı konusunda aşağıdaki hadisten nasıl bir hüküm çıkarıldığını Bursevî bize şu hadiste izah etmektedir:
[1487] Nesâî, işretü'n-nisâ 1; Müsned, III, 128,199, 285.
[1488] Rûh.Vll, 179.
[1489] RÛh,V, 183.