- Bağışta bulunan kimsenin durumu

Adsense kodları


Bağışta bulunan kimsenin durumu

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
hafiza aise
Mon 21 March 2011, 03:23 pm GMT +0200
3. Bağışta Bulunan Kimsenin, Bağış Esnasında Bazı Çocuklarına, Diğerlerinden Daha Çok Mal Vermesi Sebebiyle Üstün Tutmasının Mekruh Olması

 

209. Nu'mân ibn Beş îr (r.anhümâ)'dan rivayet edilmiştir:

Nu'mân'ın babası (Beşîr), Nu'mân'ı, Resulullah (s.a.v) in yanına getirip:

Ben, bu oğlum Nu'mân'a bir köle verdim' dedi. Resulullah (s.a.v):

Çocuklarının hepsine bunun benzerini verdin mi?' diye sordu. Beşîr:

Hayır (vermedim)' diye cevap verdi. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):

Öyleyse (Nu'mân'a verdiğin) köleyi (ondan) geri al' buyurdu.[35] Konu ile ilgili bir rivayet ise şu şekildedir:

Babam (Beşîr), malının bir kısmını bana sadaka (olarak) verdi. Bunun üzerine annem Amra bint. Ravâha:

Resulullah (s.a.v)'i şahit göstermedikçe, (buna) razı olmam' dedi.

Bunun üzerine babam (Beşîr), sadakama şahit tutmak için beni Peygamber (s.a.v)'e götürdü. Resulullah (s.a.v), babama:

Bunu, bütün çocuklarına yaptın mı?' diye sordu. Babam:

Hayır (yapmadım)' diye cevap verdi. Resulullah (s.a.v):

Allah'tan korkun! Çocuklarınız arasında adaletli davranın! [36] buyurdu.

Bunun üzerine babam geri dönüp (verdiği) o sadakayı geri aldı.[37]

Yine konu ile ilgili başka bir rivayetin devamında, şu ifade yer almaktadır:

Resulullah (s.a.v):

Ey Beşîr! Bundan başka çocuğun var mı?' diye sordu. Beşîr:

Evet (var)1 diye cevap verdi. Resulullah (s.a.v):

Buna yaptığın kadar hepsine bağışta bulundun mu?' diye sordu.

Hayır (yapmadım)' diye cevap verdi. Bunun üzerine Resulullah

O halde beni (buna) şahit tutma! Çünkü ben, adaletli olmayan bir şeye şahitlik yapmam' buyurdu.[38]

Yine konu ile ilgili diğer bir rivayet şu ifade yer almaktadır:

Resulullah (s.a.v), (babam Beşîr'e):

Öyleyse buna, benden başkasını şahit tut!1 buyurdu. Daha sonra da:

Sana iyilik yapma hususunda (bütün) çocuklarının eşit olmaları seni sevindirmez mi?1 diye sordu. Beşîr:

Evet (isterim)' diye cevap verdi. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):

Öyleyse böyle yapma!' buyurdu.[39]

Bu hadisin bu şekildeki metinlerin)i, Buhârî ile Müslim rivayet etmiştir. Yine Müslim'in konu ile ilgili bir rivayeti şu şekildedir:

Babası, ona, bir köle vermişti. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v), Nu'-mân'a:

Bu köle de nedir?' diye sordu. Nu'mân:

Onu, bana, babam verdi' dedi. Peygamber (s.a.v), (babası Beşîr'e):

Bunu, bütün kardeşlerine de buna verdiğin gibi verdin mi?1 diye sordu. Beşîr:

Hayır (vermedim)' diye cevap verdi. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v), {Beşîr'e):

Öyleyse onu (ondan) geri al' buyurdu.[40]

Tirmizî ile Nesâî, bu hadisi, birinci rivayet gibi nakledip Nesâî'nin rivayetinde, "Onu (almak için) geri dön" ifadesi yer almaktadır.[41]

Ebu Dâvud ile Nesâî ise, bu hadisi, Müslim'in bir rivayetine uygun bir şekilde nakletm işlerdir.[42]

Muğîre'nin rivayetinde ise şu ifade yer almaktadır:

Babam (Beşîr), bana, bir mal (bir rivayette: bir köle) bağışladı. Annem Amra bint. Ravâha, (babam Beşîr'e):

Resulullah (s.a.v)'e git. Onu, bu bağışa şahit tut' dedi. Babam, Resulullah (s.a.v)'e gidip ona olayı anlatıp:

Ben oğlum Nu'mân'a bir mal bağışladım. Fakat (Numânın annesi) Amra, buna, şahit tutmamı istedi1 dedi. Resulullah (s.a.v):

Senin başka çocuğun var mı?' buyurdu. Babam:

Evet (var)' dedi. Resulullah (s.a.v):

Hepsine, Nu'mân'a verdiğin gibi mal verdin mi?' buyurdu. Babam:

Hayır (vermedim)' dedi. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):

Bu, zulümdür (  bir rivayette ise: Bu, zorlamadır). Buna, benden başkasını şahit tut' buyurdu.[43] (Resululiah:)

İyilik ve lütufta hepsinin eşit olmalan seni sevinidirmez mi?' (buyurdu). Babam:

Evet' dedi. Resulullah (s.a.v):

Buna, benden başkasını şahit tut' buyurdu.[44] Mücâlid'in rivayetinde ise, Resulullah (s.a.v) şöyle buyurmaktadır:

Sana iyilk yapmaları, senin onlar üzerindeki hakkın olduğun gibi, aralarında adaletli davranman da onların senin üzerindeki haklarıdır.[45]

Yine Ebu Davud'un bir rivayetinde, Resulullah (s.a.v) şöyle buyurmaktadır:

Çocuklarınız arasında adaletli davramnın, oğullarınız arasında adaletli davranın.[46]

Nesâî'de, (Ebu Davud'un) bu rivayetini nakletm iştir. [47] Yine Nesâî'nin başka bir rivayetinde şu husus yer almaktadır:

Nu'mân'm babası (Beşîr), Nu'mân'ı, Peygamber (s.a.v)'in yanına getirip sadece (oğlu) Nu'mân'a verdiği hediye hususunda (kendisine) şahit olmasını (Peygamber'den) istedi. Resulullah (s.a.v):

Ona verdiğin gibi, bütün çocuklarına da verdin mi?' diye sordu. Beşîr:

Hayır' diye cevap verdi. Resulullah (s.a.v):

Öyleyse ben, hiçbir şeye şahitlik yapmam. Sana karşı iyilik yapma hususunda (bütün) çocuklarının eşit olmaları seni sevindirmez mi?' buyurdu. Beşîr:

Evet' dedi. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):

Öyleyse böyle yapma!' buyurdu.[48]

Yine Nesâî'nin konu ile ilgili diğer bir rivayeti şu şekildedir:

Nu'mân'm annesi Amra bint. Ravâha, Nu'mân'ın babası (Beşîr)'den; malından bir miktarını, oğluna bağışlamasını istedi. Fakat Nu'mân'm babası (Beşîr), bunu (ağırdan alıp) bir sene geciktirdi. Sonra fikrini değiştirip oğluna (malından) bir şeyler verdi. (Hanımı) Amra:

(Buna,) Resulullah (s.a.v)'i şahit tutmadıkça razı olmam' dedi. Bunun üzerine (Nu'mân'ın babası Beşîr, Resulullah'a gelip ona:)

Ey Allah'ın resulü! Bu çocuğun annesi Amra bint. Ravâha, bu çocuğa yaptığım bağış hususunda beni uğraştırıyor?' dedi. Resulullah (s.a.v):

Ey Beşîr! Bundan başka çocuğun var mı?' diye sordu. Beşîr:

Evet (var)' dedi. Resulullah (s.a.v):

Bu oğluna verdiğin gibi, bütün çocuklarına da verdin mi?' buyurdu. Beşîr:

Hayır' dedi. Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):

Öyleyse beni buna şahit tutma. Çünkü ben, adaletli olmayan bir şeye şahitlik yapmam1 buyurdu.[49]

Yine Nesâî'nin konu ile ilgili başka bir rivayeti şu şekildedir:

Beşîr, Peygamber (s.a.v)'e gelip (ona):

Ey Allah'ın resulü! Eşim Amra bint. Ravâha, oğluna bir sadaka vermemi istedi. (Fakat) buna, seni şahit tutmamı istedi' dedi. Peygamber (s.a.v), ona:

Bundan başka çocukların var mı?' diye sordu. Beşîr:

Evet (var)' diye cevap verdi. Peygamber (s.a.v):

Buna verdiğin gibi, onlara da verdin mi?1 buyurdu. Beşîr:

Hayır (vermedim)1 dedi. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v):

Beni, adil olmayan bir şeye şahit tutma!' buyurdu.[50]



[35] Buhârî, Hibe 12,13, Şehâdât 9; Müslim, Hibât 9-18 (1623); Ebu Dâvud, İcâre 83 (3542, 3543, 3544, 3545); Tirmizî, Ahkâm 30 (1367); Nesâî, Nuhl 1; İbn Mâce, Hibât 1 (2375); Ahmed b. Hanbeİ, 4/270

[36] İslam alimleri, babanın, sağlığında çocuklarından bir kısmına mal bağışlayıp bir kısmını mahrum etmenin caiz olup olmadığı konusunda İhtilaf etmişlerdir.

1.  Babanın, çocuklarından bir kısmını ayırıp bir kısmına mal bağışlaması batıl olup geçerliliği yoktur. İmam Ahmed ile bazı alimler, bu görüştedir.

2.  Babanın, bazı çocuklarına, bu şekilde hibe bulunması caizdir. Yalnız mekruhtur. Babanın mal bağışlaması hususunda çocuklarına eşit davranması mendubtur. İmam Şafiî, İmam Ebu Yusuf, İmam Muhammed, Ebu Hanîfe ile bazı alimler de bu görüştedirler. Bu alimler, konumuzla ilgili hadisi, mendub olmakla yorumlamışlardır.

Ayrıca bu hadis, bizej bir konuda hakimi şahit tutmanın vacip değil, caiz olduğunu, hibeye sadaka denilebileceğini ve çocuğun yararına annenin söz hakkı olduğuna gör^ermek-tedir. (ç)

[37] Müslim, Hibât 13 (1623)

[38] Müslim, Hibât 14 (1623)

[39] Müslim, Hibât 17 (1623)

[40] Müslim, Hibât 12 (1623}

[41] Nesâî, Nuhll

[42] Ebu Dâvud, İcâre 83 (3543); Nesâî, Nuhl 1; Müslim, Hibât 12 (1623)

[43] Ebu Dâvud, İcâre 83 (3542)

[44] Ebu Dâvud, İcâre 83 (3542)

[45] Ebu Dâvud, İcâre 83 (3542)

[46] Ebu Dâvud, İcâre 83 (3544)

[47] Nesâî, Nuhll

[48] Nesâî, Nuhl 1

[49] Nesâî, Nuhl 1

[50] Nesâî, Nuhl 1

Sevgi.
Thu 17 November 2022, 10:08 pm GMT +0200
Esselamü Aleyküm bilgiler için Allah sizlerden razı olsun kardeşim

Bilal2009
Mon 21 November 2022, 06:02 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun