- Anlaşmalara bağlı kalma konusundaki hüküm

Adsense kodları


Anlaşmalara bağlı kalma konusundaki hüküm

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
hafiza aise
Wed 1 June 2011, 03:51 pm GMT +0200
a) Anlaşmalara Bağlı Kalma Konusundaki Hükümleri:

 

Müseylemetü'l-Kezzâb'ın iki elçisi: "Biz onun Allah'ın rasûlü olduğunu söylüyoruz." dediklerinde Hz. Peygamber Efendimiz: "Eğer elçiler öldürül­mez olmasaydı, ikinizi de öldürürdüm." buyurmuştur.[545]

Kureyş tarafından kendisine elçi olarak gönderilen Ebu Râfi', Hz. Pey­gamber'in (s.a.) yanında kalıp geri dönmemek isteyince ona şöyle buyurmuştur: "Ben ahdi bozamam, (cevabı geri götürmek üzere gönderilen) elçiyi de tuta­mam. Ancak, şimdi sen kavmine dön. Eğer şu anda hissettiklerini tekrar du­yarsan, oradan bize yeniden dönersin."[546]

Müşriklerle aralarında bulunan ve "Müşriklerden müslüman olarak ken­dilerine iltihak eden kimse geri iade edilecek" şeklindeki anlaşmadan dolayı Ebu Cendel'i geri iade etmiştir.

Kadınları ise iade etmemiştir. Eslemli Sübey'a müslüman olarak gelmişti. Kocası onu istemeye geldi. Allah şu âyeti indirdi: "Ey iman edenler! Mü'-min kadınlar hicret ederek size geldikleri zaman onları imtihan edin. Allah onların imanlarını daha iyi bilir. Eğer siz de onların inanmış kadınlar olduk­larını öğrenirseniz onları kâfirlere geri göndermeyin."[547] Bunun üzerine Al­lah Rasûlü (s.a.) kadına, müslüman olmaktan başka amaçla çıkmadığına, kav­mi arasında işlediği bir işten ya da kocasından nefret ettiğinden dolayı gel­mediğine dair yemin verdirdi. Kadın da yemin edince Hz. Peygamber (s.a.), kadının kocasına mehrini verdi ve kadını iade etmedi.[548] Hz. Peygamber'in bu hükmü Allah'ın hükmüne muvafıktır. Asla neshedici bir delil de varid ol­mamıştır. Mensuh olduğunu zanneden kimselerin, ellerinde boş bir iddiadan başka hiçbir delilleri yoktur. Konunun izahı Hudeybiye hadisesinde geçmişti.

Allah Teâlâ şöyle buyuruyor: "(Anlaşma yaptığın) bir kavmin hainlik yapmasından korkarsan, sen de hak ve adaletle (onlarla yaptığın ahdi) onla­rın üzerlerine at. Çünkü Allah hâinleri sevmez."[549]

Hz. Peygamber de şöyle buyurur: "Bir kimse ile bir kavim arasında an­laşma varsa, anlaşma süresi doluncaya kadar veya hak ve adaletle yaptığı ah­di onların üzerine atmadıkça ne bir düğüm atabilir, ne de çözebilir." (Yani anlaşmada bir değişiklik yapamaz ve gereğine uymak zorundadır.) Tirmizî: "Bu, hasen-sahih bir hadistir." demiştir.'[550]

Kureyş, Huzeyfe b. el-Yemân ile babasını esir etmişler ve "Hz. Peygam­ber'in yanında yer alarak kendilerine karşı savaşmayacaklarına" dair anlaş­ma yaparak onları serbest bırakmışlardı. Bunlar Bedir savaşı için çıktıkların­da Hz. Peygamber ikisine: "Geri dönün. Onlara verilen ahde vefa gösteririz ve onlara karşı Allah'tan yardım dileriz." bu/urmuştur.[551]


[545] Ebu Davud, 2761; Ahmed, 3/487, 488. Senedi sağlamdır.

[546] Ahmed, 6/8; Ebu Davud, 2758. İsnadı sahihtir.

[547] Mümtahine, 60/10.

[548] Bk. ei-hâbe, 4/318.

[549] Enfâl, 8/58.

[550] Tirmizî, 1580; Ebu Davud, 2759; Ahmed, 4/111, 113, 386. Amr b. Abese'den, isna sahihtir.

[551] Müslim, 1787.

İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/196-197.