seymanur K
Wed 14 September 2011, 10:53 am GMT +0200
Allah'a İtaat Etme Ve Etmemeyle İlgili Meseleler
Allah'a itaat iki nevidir. Birincisi; oruç, namaz, hac ve itikaf gibi ahiret için maslahat olan ameller. İkincisi; zekat, kurban, vakıf gibi maslahatı, yapan için ahirette, alan için ise bu dünyada olan ameller.
Hayır Allah'a itaat etmekte, şer ise itaat etmemektedir. Bunun için Kuran; küçük büyük, az çok, önemli önemsiz her türlü itaati teşvik ve küçük büyük, az çok, önemli önemsiz her türlü itaatsizlikten sakındırmak için gelmiştir.
itaate teşvik; amelin methedilmesi, ameli işleyenin methedilmesi, ona Allah'ın rızasını kazanma ve sevap vadedilmesi, veya amelin Allah'ın yardım ve hidayetiyle ilişkilendirilmesi ya da ameli işleyenin şehadet, rivayet ve velayet konularında ehil kabul edilmesi şekillerinde olabilir. İtaatsizlikten sakındırma ise; amelin kötülenmesi, ameli işleyenin kötülenmesi, öfke ve azapla tehdit edilmesi, ya da şehadet, rivayet ve velayete ehil kabul edilmemesi şekillerinde olabilir.
Ayetlerde geçen Allah'ın (cc) bazı sıfatları da itaate teşvik ve itaatsizlikten sakındırmak içindir. Mesela Allah'ın rahmetinin bol olduğunun zikredilmesi, kulların o rahmete talip olup itaat etmeleri içindir. Allah'ın azabının şiddetli olduğunun beyan edilmesi, kulların korkup itaatsizlikten sakınmaları içindir. Allah'ın kullarını gördüğünün zikredilmesi, kulların yaptıklarını Allah'ın görüyor olmasından haya edip günah işlememeleri içindir. Zarar ve faydanın ancak Allah'tan olduğunun zikredilmesi, kulların Allah'a güvenip O'na tevekkül etmeleri içindir. Allah'ın kullara verdiği nimetlerin ve yaptığı iyiliklerin zikredilmesi, kulların Allah'ı severek itaat edip itaatsizlik etmemeleri içindir. Zira kalpler nimet veren ve iyilik yapanı sevme fıtratı üzere yaratılmıştır.
Yine vasıflarının kemalini zikretmesi, kulların Allah'ı yüceltmesi ve O'na karşı huşu hissetmeleri içindir. Allah'ın işittiğinin zikredilmesi, kulların Allah'a itaatsizlik içeren konuşmalardan sakınmaları içindir. Allah'ın gördüğünün zikredilmesi, Onun gözetiminden haya edilmesi içindir. Allah'ın rahmetiyle azabının bir arada zikredilmesi, kulların korkuyla ümit arasında olmaları içindir. Zira sadece Allah'ın azabının zikredilmesi, Allah'ın rahmetinden ümit kesilmesine sebep olabilirdi. Sadece Allah'ın rahmetinin zikredilmesi ise kulların Allah'ın kerem ve ihsanına güvenerek yanılmalarına sebep olabilirdi. Şu ayetler örnek olarak zikredilebilir: "Kullarıma benim çok bağışlayıcı ve pek esirgeyici olduğumu haber ver. Benim azabımın elem verici bir azap olduğunu da bildir"[26], "İnsanlar kötülük ettikleri halde Rabbin onlar için mağfiret sahibidir. Bununla beraber Rabbinin azabı da çok şiddetlidir"[27], "Biliniz ki Allah'ın cezalandırması çetindir ve yine Allah'ın bağışlaması ve esirgemesi sınırsızdır." [28]
Bazı konularda Allah'ın övgüsü çok olmuştur ki kullar meseleleri iyice idrak etsin ve gereği gibi amel etsinler. Yine geçmiş ümmetlerin kıssaları, iman edenlerin kurtuluşa ermiş oldukları, inkar edenlerin ise helak oldukları, inkardan sakındırmak ve imana teşvik için zikredilmiştir. Allah'a itaat etmeyip isyan eden kaybetmiştir. Allah'a itaat edip Cna karşı gelmekten sakınanlar imrenilmeye ne kadar da layıktır!
[26] Hicr 49-50
[27] Ra'd6
[28] Maide 98