halim
Fri 7 April 2017, 01:02 am GMT +0200
Ahzab 33. ayet, evinizde vakarlı olarak oturun demek midir?
İlgili ayette yer alan KRN fiili, hem “Karne” hem “Kırne” olarak okunmuştur. Bunların ikisi de doğrudur.
Bu iki kıraat şeklinden “Kaf”ın fethesiyle “Karne” şeklinde okumak, elimizdeki Kur’an metnine uygundur ve Taberi’nin bildirdiğine göre Medine ve bir kısım Küfe alimlerinin kıraati böyledir. (Taberi, ilgili yer)
Bu şekilde okunduğu zaman manası: “Evlerinizde oturun” şeklinde olur.
Eğer kesre ile “Kırne” şeklinde okunsa, manası: “Vakarlı/ağırbaşlı olarak evlerinizde durun!” şeklinde olur. (bk. Taberi, Razi, Kurtubi, ilgili yer)
Taberi, bu meksur kıraat şeklini tercih etmiştir. Çünkü, vakarlı olmayı ifade etmek için bu fiilin “Kırne” olarak okunması gerekir. Vekara-Yakıru’dan emir “Kır”dır. Cem-i müennesi ise “Kırne”dir.
Diğer okunuşta yalnız “karar kılma” manası vardır. “Vakarla karar kılma” teması, yalnız “karar kılma” fehvasından daha fazla tercihe şayandır.
- Hz. Ammar’ın hadisinde bu fiil, meftuh olarak “Karen” şeklinde kullanılmıştır. Çünkü orada kullanılan “ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَمَرَكِ أَنْ تَقَرِّي فِي مَنْزِلِكِ” (Muhakkak ki Allah sana evinde oturmanı emretmiştir) Arapça ifadesinde yer alan “Tekarrî” fiili, ayetteki ilgili emir kipinin “Kırne” değil, “karne” olduğunu göstermektedir. (krş. Kurtubi, ilgili yer)
- Kadı Beydavi’ye göre, meftuh şekli olan “Karne” fiili, hem vakar hem karar manasına gelir. (bk. Beydavi, ilgili yer)
- İbn Kesir, yalnız meftuh kalıbı söz konusu etmiş ve bunun “Evinizde karar kılın. Mescitte namaz kılmak gibi ihtiyaçlarınız dışında dışarı çıkmayın” manasında olduğunu bildirmiştir. (İbn Kesir, ilgili yer)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
İlgili ayette yer alan KRN fiili, hem “Karne” hem “Kırne” olarak okunmuştur. Bunların ikisi de doğrudur.
Bu iki kıraat şeklinden “Kaf”ın fethesiyle “Karne” şeklinde okumak, elimizdeki Kur’an metnine uygundur ve Taberi’nin bildirdiğine göre Medine ve bir kısım Küfe alimlerinin kıraati böyledir. (Taberi, ilgili yer)
Bu şekilde okunduğu zaman manası: “Evlerinizde oturun” şeklinde olur.
Eğer kesre ile “Kırne” şeklinde okunsa, manası: “Vakarlı/ağırbaşlı olarak evlerinizde durun!” şeklinde olur. (bk. Taberi, Razi, Kurtubi, ilgili yer)
Taberi, bu meksur kıraat şeklini tercih etmiştir. Çünkü, vakarlı olmayı ifade etmek için bu fiilin “Kırne” olarak okunması gerekir. Vekara-Yakıru’dan emir “Kır”dır. Cem-i müennesi ise “Kırne”dir.
Diğer okunuşta yalnız “karar kılma” manası vardır. “Vakarla karar kılma” teması, yalnız “karar kılma” fehvasından daha fazla tercihe şayandır.
- Hz. Ammar’ın hadisinde bu fiil, meftuh olarak “Karen” şeklinde kullanılmıştır. Çünkü orada kullanılan “ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَمَرَكِ أَنْ تَقَرِّي فِي مَنْزِلِكِ” (Muhakkak ki Allah sana evinde oturmanı emretmiştir) Arapça ifadesinde yer alan “Tekarrî” fiili, ayetteki ilgili emir kipinin “Kırne” değil, “karne” olduğunu göstermektedir. (krş. Kurtubi, ilgili yer)
- Kadı Beydavi’ye göre, meftuh şekli olan “Karne” fiili, hem vakar hem karar manasına gelir. (bk. Beydavi, ilgili yer)
- İbn Kesir, yalnız meftuh kalıbı söz konusu etmiş ve bunun “Evinizde karar kılın. Mescitte namaz kılmak gibi ihtiyaçlarınız dışında dışarı çıkmayın” manasında olduğunu bildirmiştir. (İbn Kesir, ilgili yer)
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet