- Ağaçtaki Meyvenin Miktarını Tahmin Etmek

Adsense kodları


Ağaçtaki Meyvenin Miktarını Tahmin Etmek

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Thu 10 November 2011, 07:22 pm GMT +0200
15. Ağaçtaki Meyvenin Miktarını Tahmin Etmek

 

1605. ...Abdurrahman b. Mesûd'dan; demiştir ki: Sehl b. Ebî Hasme meclisimize geldi ve şöyle dedi:

Resûlullah (s.a.) bize şunu emretti: "(Ağaçlardaki meyvelerin miktarını) takdir ettiğiniz zaman (olgunlaştıktan sonra onları) topla­yın ve üçte birini bırakın. Eğer üçte birini bırakmazsanız veya (onu bırakmayı uygun) bulamazsanız, dörtte birini bırakın."[142]

Ebû Dâvûd dedi ki: Tahmin eden (memur) üçte bîrini, işçilik için bırakır.[143]

 

Açıklama
 

sözü şerhlerde birkaç şekilde açıklanmıştır:

1. Zekât memuru ağaçlardaki meyveleri takdir edip zekât miktarını öğrendiğiniz zaman, onlardan istediğinizi koparabilirsiniz. " = koparın" emri ibaha içindir.

2. Ağaçlardaki meyveleri takdir ettiğiniz zaman sahiplerine onlardan koparmalarına müsaade edin.

3. Ağaçlardaki meyveleri takdir edip sonra sahipleri onları topladığı zaman zekâtını alın. "kopardılar, topladılar" fiili, mazidir; fi'lü'ş-şart'ın üzerine atfedilmiştir. Cevabü'ş-şart ise, mahzuftur.

4. kelimesi, bazı nüshalarda “alın" şeklinde geç­mektedir. Anlamı: Ağaçlardaki meyveleri takdir ettiğiniz zaman olgunlaşınca zekâtını alın.

“üçte birini bırakın" ifâdesi de şöyle yorumlanmıştır:

a. Meyvelerin üçte birini sahiplerine bırakın, zekâtını almayın. Çünkü bir kısmı çürümekte ve kuşlar tarafından yenilmektedir. Meyvelerin tümü­nün zekâtı alınacak olursa sahipleri zarar eder.

Ahmed b. Hanbel ile İshak bu görüştedirler.

b. Meyvelere düşen zekâtın üçte birini bırakın. Sahibi onu akraba ve komşularına bizzat kendisi zekât olarak versin ki, ayrıca onlara bir şey vermek mecburiyetinde kalıp da zarar etmesin. Mâlik, Süfyân ve Şafiî bu görüştedirler.

Zekât memuru, meyve sahibi ile meyvenin durumuna göre ya üçte biri ya da dörtte birini bırakır.

Bu hadis de bir önceki hadis gibi harsın meşru olduğuna delâlet et­mektedir. Ancak senedindeki Abdurrahman b. Mesûd hakkında bazı söy­lentiler vardır. Hâkim, hars ile ilgili diğer hadislerin bu hadisi kuvvetlen­dirdiğini, dolayısıyla isnadınının sahih olduğunu söylemiştir.

ifadesi,bazı nüshalarda yoktur.Harefe ke­limesi, meyveyi koparıp toplayan kişi anlamına gelen "hârif" kelimesinin çoğuludur.[144]

 

Bazı Hükümler
 

1. Hars yani ağaçtaki meyvenin miktarının tahmin edilmesi meşrudur.

2. Fakirlerin hakları gözetilmelidir.

3. Meyvelerin üçte biri veya dörtte biri sahiplerine bırakılmakla onla­ra şefkat gösterilmiştir. Mal sahiplerine güzel muamelede bulunmak da teşvik edilmiştir.[145]

 

[142] Tirmizî, zekât 17, Nesaî, zekât 26; Ahmed b. Hanbel, III, 448; IV, 2,3.

[143] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 6/214-215.

[144] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 6/215-216.

[145] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 6/216.


HALACAHAN
Tue 19 July 2016, 09:20 pm GMT +0200
Rabbim hem beden ile hem mal ile yaptığımız ibadetlerimizi kabul eylesin .

ceren
Tue 19 July 2016, 09:29 pm GMT +0200
Aleykumselam.Agacdaki meyvenin miktarini belirleyip olgunlasmasini beklemek lazim.ve meyvenin ucde birini birakmak gerekir.Rabbim razi olsun bilgilerden halime abla...