- Adam Öldürmede Kısas

Adsense kodları


Adam Öldürmede Kısas

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sidretül münteha
Tue 1 November 2011, 04:35 pm GMT +0200
21. Adam Öldürmede Kısas


imam Malik'e şöyle rivayet edildi: Mervan b. Hakem, Muaviye b. Ebi Süfyan'a, kendisine adam öldürmüş sarhoş birinin geti­rildiğini, (buna kısas uygulanıp uygulanmıyacağmm) bildirilme­sini yazınca, Muaviye: «Maktul karşılığında onu öldür» diye cevap verdi.
îmam Malik der ki: Allah'ın «Hür hür ile, köle, köle ile (bunlar erkekdirler) kadın, kadın ile (kısas olunur)»[53]
buyruğunun açıklanması hakkında işittiklerimin en güzeli erkek­ler arasında kısas olduğu gibi, kadınlar arasında da olur. Hür er­keği öldüren hür erkek öldürüldüğü gibi, hür kadını Öldüren hür kadın da öldürülür. Yine erkek köleyi öldüren erkek köle öldürül­düğü gibi, cariyeyi öldüren cariye de öldürülür.[54] Şu halde kısas, erkekler arasında olduğu gibi, kadınlar arasında da olur.

Yine bunun gibi kısas, erkeklerle kadınlar arasında da olur. Nitekim Allahu Teala, Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurur: «Biz Tevrat'ta onların üzerine farz kıldık: Cana can, göze göz, buruna burun, kulağa kulak, dişe diş ve yaralamalar muhakkak kısastır. (Bunlarda kısas tatbik edilir.)» [55]Allahü Teala cana karşı canın kısas olunacağını bildirdi. O halde hür adam öldüren kadın, kısasen öldürülür, onu yaralayan kadın da kısasen yaralanır.
îmam Malik der ki: Biri bir adamı diğerinin dövmesi için tu­tar da o da orada ölünceye kadar döverse, bakılır. Şayet tutan öl­dürmesi için tutmuşsa o zaman her ikisi de öldürülür. Fakat sade­ce örfen insanların dövdüğü gibi dövmesi için tutup da öldürmek niyetiyle döveceğini bilmiyorsa o zaman katil öldürülür. Tutana da onu tuttuğu için bir sene hapis cezası verilir, öldürülmez.[56]

îmam Malik der ki: Kasden bir adamı öldüren veya gözünü çıkaran kimse kısas yapılmadan Önce Öldürülse veya gözü çıkarıl­sa, o zaman ne diyet vermesi ve ne de kısas yapılması gerekir. Çün­kü öldürülen veya gözü çıkarılan kimsenin hakkı, o adamın canında veya gözünde idi. Bunlar da kısasdan önce yok olmuştur.
Bu, birinin bir adam öldürerek katil olduktan sonra Ölmesi gibi­dir. Katil öldükten sonra ölü sahibinin ne diyet ve ne de başka bir şey isteme hakkı yoktur. Çünkü Allahu Teala:
«— Öldürülenler hakkında size kısas farz kılındı. Hür, hür ile, köle köle ile,... kısas olunur» [57]buyurdu.
îmam Malik der ki: Kısas, maktulü Öldüren katile uygulanır. Katil Ölünce maktulün kısası da, diyeti de kalmaz.
imam Malik der ki: Yaralamalarda hür ile köle arasında kı­sas olmaz.[58] Hür kimseyi kasden öldüren köle öldürülür. Fakat köleyi kasden öldüren hür kimse öldürülmez.[59] işittiklerimin en güzeli budur.



[53] Bakara, 178
[54] Hanefiler'e göre, köleyi öldüren hür kimsenin kısas yoluyla öldürüleceğini daha önce belirtmiştik.
[55] Maide,45.
[56] Ebû Hanife ve imam Şafî'ye göre, tutana kısas yapılmaz.
[57] Bakara, 178
[58] İmam Şafii ile Ebû Hanife'ye göre de hüküm aynıdı
[59] imam Şafii'ye göre de hüküm aynıdır. Ebû Hanife'ye göre ise, köleyi öldü­ren hür kimse de kısasen Öldürülür.